سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 23 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
51 سال از افتتاح مجتمع پتروشیمی خارگ گذشت

خارگ : پانزدهم آبان  1348 مجتمع پتروشیمی خارگ با نام شركت سهامي شيميايي خارگ، براي بازيافت پروپان، بوتان، نفت و گوگرد از گازهاي استحصالي چاه‌هاي حوزه نفتي فلات قاره ايران راه‌اندازي شد.

  به گزارش خبر گزاری خارگ آنلاین : و به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   اين مجتمع با نام شركت سهامي شيميايي خارگ، براي بازيافت پروپان، بوتان، نفت و گوگرد از گازهاي استحصالي چاه‌هاي حوزه نفتي فلات قاره ايران راه‌اندازي شد. اين شركت كه در ابتدا با مشاركت 50-50 ميان شركت ملي صنايع پتروشيمي و شركت «آموكو» با سرمايه‌اي معادل 900 ميليون ريال تأسيس شد، در جزيره خارگ واقع شده است. گفتني است كه در سال 1373 به منظور جلوگيري از سوختن گازهاي سبك توليد شده در فرايند مجتمع و تبديل آن به فرآورده‌هايي با ارزش افزوده بالا، حركت به سمت خودكفايي و همچنين كاهش آلودگي محيط زيست، طرح احداث واحد متانول خارگ آغاز شد كه در سال 1378 به بهره‌برداري رسيد.

 

بیشتر بدانید

مجتمع پتروشیمی خارك در جزیره خارگ واقع است. این جزیره با بافتی مرجانی همچون کاسه سنگ پشت از شمال غربي خلیج فارس سر از آب بیرون آورده است. جزیره خارگ حدود 57 کیلومتری شمال غربی بوشهر واقع و از لحاظ تقسیمات کشوری از توابع این استان محسوب می شود.
موقعیت جغرافیائی این جزیره در 29 درجه و 15 دقیقه ی عرض شمالی و 50 درجه و 29 دقیقه ی شرقی می باشد. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا حدود 3 متر و دارای آب و هوایی مرطوب به همراه بادهای شرجی است.
از جاذبه های اقلیمی جزیره خارگ می توان به آثاری از دخمه های ساسانی، بقعه میر محمد حنفی با قدمتی هفتصد ساله، سواحل شنی و صخره ای زیبا و با شکوه و همچنین گله آهوان رها و درختان لیل و کلاغان هندی اشاره نمود.
جزیره خارگ بواسطه موقعیت و عمق مناسب دریائی، مکان مناسبی برای صدور نفت و محصولات پتروشیمی بحساب می آید و از این جهت از اهمیت والایی برخوردار است.

 

کد خبر 10979

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار