جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Friday, 26 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۴

به گزارش خبرگزاری خارگ آنلاین و به قلم طاهره برزگر : هواي درياي جنوب عجيب آرام شده ، دريا آنقدرساكن است كه اگر قوانين فيزيك نبود مي شد بر پهناي وجود پاكش قدم زد. به عينه لحظات آرامش قبل از طوفان را تداعي مي كند.

 


با خود عهد كرده بودم براي يك سال هم كه شده سعي كنم ازنزديك ببينمش،اهل بوشهر نبودم اما با حال و هواي زيباي اين استان خوب آشنا و اخت شدم .پارسال از نيمه هاي آبان انتظارش را مي كشيدم،قرار بود يكي از همين شبها در نيمه شب بيايد، اما زمان دقيقش را كسي نمي دانست .

 

باز هوا، حال عجيبي داشت انگار اصلا ساعتي قبل از ورود، تنها خودش بايد خبر مي داد، همه چيز را جفت و جور كرده بود تا اينبار هم مثل هميشه افسانه اش را تكميل كند. حالا صداي رعدو برق گوش فلك را كر مي كرد ،احساس كردم خيلي نزديك شده بر ترسم غلبه كردم و دريك آن پنجره راگشودم، حالا يك شهر در خواب بود و ليمر در باران آمد و بر فراز جزيره خارگ جولان مي داد.

صحنه تياتر بي نظيري بود كه خداوند روي انگشتانش مي چرخاند، باد دست باران راگرفته بود و به هر سو كه ميخواست مي كشاند، براي لحظه اي چراغ هاي زمين خاموش و انوار آسمان روشن شدند.عطر عجيبي در هوا مي پيچيد كه ماحصل درهم تنيدن عصاره آب و خاك و تازگي درختان بود.غرش جادويي باد ليمر در كوچه خيابانها سمفوني بي نظير طبيعت را به رخ مي كشيد،درآن لحظات همه حواس پنجگانه انسان مسخ مي شود و حس ترس و اميد و شعف را درروح زنده مي نمايد.

 

همه اينها در ثانيه اي رخ مي دهد و حالا اين باد افسانه اي به سرعت از جزيره خارگ دور مي شد تا جاي ديگري از اين سرزمين را بپيمايد.آسمان يكسره مي گريست و فردا در بيداري يك شهر هواي جزيره روبه زمستان ميرفت.و اين افسانه ليمر است كه مردم جنوب با همه ناشناختگي و خوب و بد دوستش دارند.


قابل ذكر است باد ليمر (لهيمر)يكي از بادهاي مهم و موسمي استان بوشهر است كه  ازنيمه آبان به بعد بصورت ناگهاني  اغلب در نوار ساحلي مي وزد و پس از آن دماي هواي استان رو به كاهش مي رود.اين باد اهميت زيادي براي كشاورزان و صيادان دارد چرا كه ممكن است با خساراتي  براي ايشان همراه باشد. براي كلمه ليمر معناي لغوي اختصاصي پيدا نمي شود اما در گويش محلي آن را ضربه عقرب مي نامند شايد به اين خاطر كه قدرت تخريب دارد و در آبانماه مي وزد.

 

کد خبر 10980

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار