پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
آب از سر نخل‌ها گذشته است...
ایسنا/بوشهر از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا ۱۶ آبان ۱۳۹۹، و طی ۲۶۱ روز، تنها در استان بوشهر بیش از ۷۳۰ نفر در استان قربانی کرونا شده‌اند. این یعنی روزانه به طور متوسط دو تا سه وجود گرانبها را از دست داده‌ایم...

آن‌هایی که شاید پدربزرگ، مادربزرگ. پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر، شوهر، فرزند... جگرگوشه، یار، دوست، معلم، وکیل، فروشنده، مغازه‌دار، راننده، پزشک، پرستار، مهندس، همشهری، هم‌استانی، هموطن، و از همه اینها مهم‌تر، انسان‌هایی بودند که می‌توانست سال‌های بیشتری زندگی کند، نفس گرمش را حس کنیم و درخشش چشمانش روشنی‌بخش زندگیمان باشد، با ما گریه کند و بخندد، و تکیه‌گاه ما باشد.

می‌گویند درخت نخل بسیار به انسان شبیه است؛  مثل آدم‌ها در آب خفه می‌شود و اگر آب از سر نخل بگذرد مرگ درخت نخل حتمی است. سر هر درختی را اگر قطع کنند بیشتر شاخ و برگ می‌دهد به جز درخت نخل که خشک می‌شود و می‌میرد، مثل انسان، و از همه اینها جالب‌تر اینکه، نخل‌ها عاشق همدیگر می‌شوند...

نمی‌دانم هر کدام از ما چقدر مراقب بودیم آب از سر نخل‌ها نگذرد. چقدر محدودیت‌ها را پذیرفتیم که نخل‌ها بمانند. چقدر شیوه زندگیمان را تغییر دادیم که نخل‌ها سرپا باشند، چقدر باور کردیم که فعلا نمی‌توان مانند گذشته مهمانی گرفت، مجلس شادی و ختم راه انداخت، به سفر و گشت‌وگذار رفت،  در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها دور هم نشست، مثل گذشته هر هفته در خانه یک نفر از آشنایان مهمانی داد، نوه‌ها را بوسید و رفت‌وآمدهای همیشگی را ادامه داد.

چقدر باور کردیم که باید راه و رسم سر زدن به افراد سالمند خانواده را تغییر دهیم. چقدر تلاش کردیم کرونا را جدی بگیریم و ناخواسته قاصد مرگ دیگران نباشیم؟

هشت ماهی است که حال شهر و دیارمان خوب نیست. دیدن این همه نخل بی‌سر و سوخته هم سخت است، چه رسد به اینکه شاهد از دست دادن این همه انسان باشیم. کاش بیشتر به فکر نخل‌ها باشیم؛ نخل‌ها یکی یکی و بی‌صدا زیر آب فرو می‌روند. نخل‌ها را دریابیم...

۱- از شنبه خطرناک (شلوغ، نزدیک، بسته؛ شلوغی و ازدحام، فاصله کمتر از ۲ متر با دیگران، تجمع در اماکن سربسته‌) دوری کنیم.

۲- شستشوی دست را فراموش نکنیم.

۳- در رفت و آمد و بازدیدهای ضروری خانوادگی حتما ماسک بزنیم. فاصله ۲ متر را رعایت کنیم؛ حتی الامکان مدت زمان بازدید را کوتاه و مکان بازدید را به فضای باز منتقل کنیم. در فضای سربسته از باز بودن درها و پنجره‌ها و تهویه مناسب محیط اطمینان یابیم.

۳- اگر تماس مشکوکی داشتیم حداقل به مدت ۲ هفته خود را قرنطینه کنیم.

۴- حتی‌الامکان مجلس و مراسم منجر به شلوغی راه نیندازیم و در صورت دعوت شدن به چنین مراسمی، به سادگی انصراف بدهیم.

۵- به جز برای انجام خرید ضروری، در بازار گشت نزنیم.

۶- با توجه به خنک‌تر شدن هوای استان بوشهر و مناطق جنوبی، تفریح و گردش بیرون را به پیاده‌روی و ورزش با تعداد کم و فاصله مناسب از دیگران تبدیل کنیم نه نشستن دور هم و کشیدن قلیان و...

۷- فراموش نکنیم، بدون رعایت فاصله با دیگران تا حد ممکن؛ استفاده از ماسک به تنهایی معجزه نمی‌کند.‌

کلام آخر اینکه، این روزها بسیاری از موارد انتقال ویروس کرونا در درون خانواده‌ها و تجمعات فامیلی اتفاق می‌افتد. کرونا کمر همّت بسته است که در جمع‌های خانوادگی و دوستانه و یا کاری ما نفوذ کند. ممکن است هر کدام از اعضای خانواده و فامیل در طول روز با افراد متعدد و مختلفی تماس داشته باشند که شاید یکی از این تماس‌ها با فرد بی‌علامت اما ناقل باشد.

این ویروس، موجود بیولوژیک بسیار ساده‌ای هست که به راحتی بین اعضای خانواده و فامیل انتقال می‌یابد و زمان انتقال آشنا و غریبه هم نمی‌شناسد. ما می‌توانیم بر سالم ماندن خودمان تسلط داشته باشیم، اما کرونا ویروس را دستِ‌کم نگیریم.

*دکتر نیلوفر معتمد /دانشیار پزشکی اجتماعی بوشهر

انتهای پیام

کد خبر 11089
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار