پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱
آخرین گزارش از موجودی کالاها در آستانه ترخیص میلیونی
در حالی به دنبال مصوبات اخیر برای تسهیل ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر ، ترخیص این کالاها در دستور کار قرار گرفته است که طبق اعلام معاون فنی گمرک، در حال حاضر حدود ۷.۳ میلیون تن کالای اساسی و غیراساسی و همچنین ۹۹ هزار کانتینر در گمرکات و بنادر موجود است.

به گزارش ایسنا، طی مدت اخیر و با توجه به اهمیت ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر مصوباتی در راستای تسهیل ترخیص این کالاها صادر شد که بعد از ابلاغ آن به دستگاه‌های مربوطه از امروز ( ۱۸ آبان‌ماه) صاحبان کالا می‌توانند در چهارچوب ضوابط تعیین شده نسبت به ترخیص کالای خود اقدام کنند.

اما این‌که در آستانه ترخیص کالاهای موجود در گمرک و بنادر چه میزان کالای دپو شده وجود دارد، گزارشی است که مهرداد جمال ارونقی - معاون فنی گمرک - در گفت‌وگو با ایسنا آن را تشریح کرد.

طبق اعلام معاون فنی گمرک، در حال حاضر میزان موجودی کالاهای غیرکانتینری به هفت میلیون و ۳۵۱ هزار تن می‌رسد که سه میلیون و ۹۳۴ هزار تن آن را کالاهای اساسی و مابقی را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است. همچنین ۹۹ هزار و ۲۹۴ کانتینر  (TEU) نیز در گمرک و بنادر موجود است که تعداد کانتینرهای پر وارداتی به بیش از ۳۵ هزار باکس می رسد.

۴.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و شناورها

اما جزئیات موجودی کالاهای اساسی از این حکایت دارد که در حال حاضر در کنار ۳.۹ میلیون تن کالای موجود در گمرک و بنادر ۱۴ فروند شناور کنار اسکله قرار دارد که حاوی ۱۳۳ هزار و ۷۷۲ تن کالای اساسی شامل سویا، جو، گندم، ذرت، دانه‌های روغنی، روغن خوراکی، برنج و روغن است.

همچنین ۱۷ فروند شناور در لنگرگاه منتظر تخلیه هستند که حاوی ۵۵۳ هزار و ۷۵۵ تن کالای اساسی شامل ذرت، کنجاله سویا، دانه روغنی، حبوبات، ذرت و روغن است.

براین اساس، موجودی کالاهای اساسی به حدود ۴.۵ میلیون تن می‌رسد.

طبق گزارش معاون فنی گمرک، میزان موجودی کالاهای اساسی در بنادر نیز از این قرار است که در حال حاضر ۱۹۷ هزار و ۷۵۱ تن گندم، یک میلیون و ۹۳۵ هزار تن ذرت، ۲۹۰ هزار و ۳۸۴ تن جو، ۳۵۲ هزار و ۲۲۲ تن سویا، ۱۲۵ هزار و ۳۹۵ تن برنج، ۲۶۰ هزار و ۸۲۸ تن شکر، ۴۸۶ هزار و ۳۷۳ تن روغن خام، ۲۷۴ هزار و ۷۹۹ تن دانه‌های روغنی در بنادر وجود دارد.

دپوی ۴ میلیون تنی در بندر امام خمینی (ره)

در مجموع ۷.۳ میلیون تن کالای غیرکانتینری در بنادر موجود است که ۳.۹ میلیون تن آن کالای اساسی تشکیل می‌دهد که تفکیک موجودی هر بندر و کالای اساسی آن نشان می دهد که در حال حاضر بیشترین موجودی کالاهای اساسی و غیراساسی با حدود چهار میلیون تن مربوط به بندر امام خمینی (ره) است که دو میلیون و ۸۴۱ هزار و ۶۴۴ تن آن را کالای اساسی تشکیل می دهد.

در سایر بنادر نیز موجودی کالا از این قرار است که در بندر شهید رجایی ۲.۵ میلیون تن شامل ۳۹۰.۵ هزار تن کالای اساسی، بندر انزلی۱۶۱.۱ شامل ۱۱۱.۶ تن کالای اساسی، امیرآباد ۳۳۰.۷ هزار تن شامل ۲۹۵.۱ تن کالای اساسی، شهید باهنر ۱.۶ هزار تن با ۷۴۰ تن کالای اساسی، بوشهر ۲۱.۳ هزار تن با ۸۹۷ تن کالای اساسی، چابهار ۶۳.۴ هزار تن کالای اساسی، خرمشهر ۴۲.۴ هزار تن شامل ۶.۱ هزار تن کالای اساسی، بندر لنگه ۱۱.۳ هزار تن کالا با ۳.۳ هزار تن کالای اساسی، آبادان ۶.۱ هزار تن کالا، نوشهر ۱۵۵.۹ تن با ۱۵۴.۱ هزار تن کالای اساسی، فریدون‌کنار ۶۷.۳ هزار تن شامل ۵۵.۱ هزار تن کالای اساسی، آستارا ۱۱.۶ هزار تن که تمام آن کالای اساسی است.

چگونگی ترخیص فوری کالاهای دپو شده

اما با ابلاغ مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار، برای رفع موانع ترخیص کالا که در اهم آن حل و فصل مشکلات ارزی قرار داشت، معاون فنی گمرک معتقد است که امکان ترخیص حدود ۶۰ درصدی کالاهای اساسی و ۷۰ درصدی کالاهای تولیدی فراهم شده است.

این در حالی است که طی مصوباتی مقرر شد که بانک مرکزی تأمین ارز ترجیحی کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت، با اولویت اعلامی وزارت صمت انجام دهد. همچنین بانک مرکزی نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز برای کالاهای اساسی اعتباری با تعهد سه ماهه از زمان ترخیص کالا از گمرک (جهت تأمین ارز ترجیحی) اقدام کند.

از سوی دیگر کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا ۱۰ آبان ماه ۹۹)، بدون الزام به کدرهگیری بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص شوند؛ به گونه ای که از تاریخ ۱۰ آبان به بعد واردکنندگان بتوانند از رویه های بانکی (ارز نیما) واردات در مقابل صادرات (خود و غیر)، برای پروانه های صادراتی سال ۱۳۹۸ به بعد ارز اشخاص از طریق سامانه جامع تجارت ( کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند.

همچنین گمرک ایران نسبت به ترخیص درصدی کالاهای اساسی و نهاده های تولید (ردیف تعرفه و اولویت توسط صمت اعلام می شود) تا سقف ۹۰ درصد که در صف «تخصیص» یا «تأمین» ارز بانکی باشند اقدام کند و از سویی چنانچه ردیف تعرفه مندرج در ثبت سفارش کالا با استنباط گمرک تغییر کند، مشروط براین که شرح تجاری کالا تغییر  نکند و ردیف تعرفه استنباطی گمرک، جزو ردیف تعرفه کالاهای ممنوعه (گروه ۴) یا اولویت ارزی غیرفعال(گروه ۲۷)، یا ردیف تعرفه کالاهای دارای تولید مشابه داخلی نباشد، درخصوص اقلام گروه های ۱ و ۲۱،۲۲،۲۳ و ۲۴ نیازی به اصلاح ثبت سفارش وزارت صمت نخواهد بود.

انتهای پیام

کد خبر 11142
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار