جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
مگاپروژه‌ای با اعتبارات قطره چکانی/ راه‌آهن بوشهر و ۱۳ سال انتظار
علی‌رغم وعده‌های مسئولان استانی و کشوری برای اجرای راه‌آهن بوشهر - شیراز از طریق فاینانس، این مگاپروژه با اعتبارات قطره‌چکانی میزان پیشرفت کمی دارد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: راه آهن یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های حمل و نقل در سراسر جهان محسوب می‌شود و کشورهای مختلف نگاه ویژه‌ای به این حوزه برای تردد، جابجایی بار و حمل و نقل کالا دارند.

در ایران نیز گام‌های مهمی برای توسعه زیرساخت‌های راه‌آهن انجام شده است و طرح‌های توسعه‌ای نیز در دست اجرا است که تاکنون حدود ۱۳ هزار کیلومتر خطوط اصلی راه‌آهن در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

علی‌رغم اینکه راه‌آهن در نقاط مختلف کشور گسترش پیدا کرده است ولی بوشهر همچنان از اتصال به خط ریلی سراسری محروم مانده و وعده‌های مکرر مسئولان برای تکمیل راه‌آهن بوشهر محقق نشده است.

راه‌آهنی که تا شیراز رسیده است، برای اینکه اقتصادی‌تر شود باید به بوشهر متصل شود. اتصال خط ریلی سراسری کشور به بندر بوشهر هم برای این استان مفید است و هم مزایای فراوانی برای همه نقاط کشور خواهد داشت.

بندر بوشهر به عنوان یکی از مهمترین مبادی ورود و خروج کالا از کشور در همسایگی خلیج فارس است که باید با اتصال این بندر به خط ریلی سراسری، بندر بوشهر و راه آهن سراسری را اقتصادی‌تر کرد.

سال‌ها است که از آغاز پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز می‌گذرد و در سال‌های اخیر این پروژه با رکود زیادی روبرو بوده و اکنون نیز تنها یک قطعه از این پروژه در استان بوشهر فعال است.

قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ از پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز در استان بوشهر قرار دارد که قطعه ۱۰ این پروژه به عنوان سخت‌ترین بخش پروژه هم‌اکنون در استان بوشهر در دست اجرا است و از بخش‌های فعال آن محسوب می‌شود.

هرچند که مسئولان استانی و کشوری بارها و بارها وعده اجرای پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز از طریق فاینانس را داده‌اند ولی این پروژه همچنان از نداشتن بودجه کافی رنج می‌برد.

تکمیل این پروژه بسیار مهم نیازمند اختصاص پنج هزار میلیارد تومان اعتبارات است که با این روند تخصیص اعتبارات ممکن است تا چند دهه دیگر نیز این پروژه تکمیل و افتتاح نشود.

تکمیل راه‌آهن بوشهر تسریع شود

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری یکی از مطالبات و خواسته‌های مهم مردم استان بوشهر است که سال‌ها بی‌نتیجه مانده است.

عبدالکریم جمیری تسریع در اجرای پروژه راه آهن بوشهر - شیراز را ضروری دانست و اضافه کرد: هم‌اکنون این پروژه عملیاتی است و باید با تزریق اعتبارات مناسب، اجازه توقف در این پروژه مهم را ندهیم.

وی افزود: به منظور تسریع در ادامه عملیات پروژه خط ریلی بوشهر - شیراز باید هماهنگی لازم بین مسئولان دو استان بوشهر و فارس ایجاد شود و تلاش جدی برای تکمیل پروژه صورت گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر با بیان اینکه راه‌آهن بوشهر - شیراز به نفع همه مردم ایران است افزود: اعتبارات از مهمترین چالش‌های پیش روی طرح راه‌آهن بوشهر - شیراز است.

وی خاطرنشان کرد: تأمین مالی مهم‌ترین چالش پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز است که به دولت پیشنهاد شد طرح در قرارداد بلندمدت ایران و چین گنجانده شود و یا به صورت بیع متقابل به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شود.

۵,۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز یکی از مهمترین پروژه‌های استان بوشهر است که تاکنون تکمیل نشده است.

فرزاد رستمی با اشاره به اینکه پروژه راه آهن بوشهر - شیراز ۴۳۷ کیلومتر طول دارد خاطرنشان کرد: ۱۴۰ کیلومتر این پروژه در استان بوشهر و ۳۹۷ کیلومتر دیگر در استان فارس قرار دارد.

وی قطعه دهم این پروژه در استان بوشهر را به عنوان سخت‌ترین قطعه پروژه دانست و ادامه داد: این قطعه دارای حدود سه هزار متر پل و حدود دو هزار و ۲۰۰ متر تونل است که اکنون بیش از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر میزان پیشرفت قطعه ۱۱ دیگر قطعه قرارگرفته در استان بوشهر را ۶۰ درصد عنوان کرد و ادامه داد: برآورد اولیه این پروژه سه هزار میلیارد تومان بوده است که اکنون به پنج هزار میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.

راه آهن بوشهر نیازمند اعتبارات درشت

استاندار بوشهر در ارتباط با وضعیت اجرای پروژه راه آهن بوشهر - شیراز اظهار داشت: قطعه دهم به عنوان سخت‌ترین قطعه فعال است و اجازه نمی‌دهیم این پروژه متوقف شود.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه تزریق اعتبارات قطره‌چکانی پاسخگوی این پروژه مهم و زیرساختی نیست، تصریح کرد: تکمیل و بهره‌برداری از راه‌آهن بوشهر - شیراز نیازمند تخصیص اعداد درشت و بزرگ اعتباری است.

وی از پیگیری مسیر قانونی فاینانس و تهاتر برای تکمیل راه‌آهن بوشهر - شیراز خبر داد و اضافه کرد: راه آهن به عنوان مهمترین پروژه اجرایی استان بوشهر بوده و از مطالبات اساسی مردم استان است.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه همه اعتبارات این پروژه در سال گذشته و امسال جذب شده است، افزود: این پروژه اهمیت بسیار زیادی برای بندر بوشهر و رونق هرچه بیشتر آن دارد.

زیرسازی ۱۰۰ کیلومتر از راه آهن بوشهر- شیراز انجام شد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در سفر ماه گذشته خود به استان بوشهر در مورد این پروژه گفت: محور ریلی شیراز به بوشهر در اولویت نخست قرار دارد و استاندار بوشهر، مسئولان و نمایندگان استان در مجلس پیگیر آن هستند.

خیراله خادمی گفت: مسیر ریلی شیراز به بوشهر با طول ۴۵۰ کیلومتر باید اجرا شود که از سمت فارس ۱۰۰ کیلومتر انجام شده و در استان بوشهر حدود ۱۳۰ کیلومتر آغاز شده که زیرسازی ۱۰۰ کیلومتر آن به پایان رسیده و ۳۰ کیلومتر دیگر در حال اجرا است.

تکمیل پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان بوشهر نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب و چند هزار میلیارد تومانی است و با این میزان تخصیص کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان این پروژه تا سال‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند.

مردم استان بوشهر انتظار دارند با عزم مسئولان و تلاش نمایندگان، اعتبارات مورد نیاز این پروژه بسیار مهم جذب شود و صدای سوت قطار در استان بوشهر نیز شنیده شود.

کد خبر 11320
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار