پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
یک نمایشگاه عکس و چند حاشیه!
ایسنا/بوشهر در روزهای گذشته پوستری در صفحه‌ی مجازی حوزه هنری استان بوشهر منتشر شد که نشان می‌داد این نهاد در نظر دارد نمایشگاهی به یاد هنرمند فقید، «محمود صادقی» با نمایش آثاری از او در زمان حیاتش و آثار تعدادی از عکاسان بوشهری برگزار کند.

«محمود صادقی»، عکاس پیشکسوت بوشهری است که شب پنج‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۹ به دنبال وقوع حادثه‌ی تصادف در مسیر گناوه به بوشهر و بر اثر شدت جراحات وارده درگذشت، پس از مرگ اندوهبار این عکاس و فعال عرصه هنر و رسانه موجی از پیام‌های تسلیت و متون سوگواری منتشر شد که اندوه جامعه هنری و مطبوعاتی استان بوشهر از این واقعه ناگهانی را نشان میداد.

هنرمند محجوب و پرتلاش و به حقیقت صادقی که همواره با دوربین در دستش یا بر شانه در مراسم‎‌ها و آیین‌های مختلف از نمایشگاه و جلسات فرهنگی تا انتخابات و راهپیمایی‌ها و ایام محرم و صفر حضور یافته و قاب‌های منحصربه فردی از خود به یادگار می‌گذاشت. 

چند روز پیش بود که یک پست از صفحه مجازی حوزه هنری بوشهر منتشر شد که نشان میداد این نهاد در نظر دارد نمایشگاهی به یاد هنرمند فقید، "محمود صادقی" با نمایش آثاری از او در زمان حیاتش و همچنین آثار تعدادی از عکاسان استان بوشهر برگزار نماید. تا اینجای کار هیچ مشکلی وجود نداشت و تصور این بود که پیش از این هماهنگی‌ها و نشست‌هایی میان اعضا برای تشکیل این نمایشگاه برگزار شده است امّا پس از انتشار پوسترِ نمایشگاه، تعدادی از عکاسانی که نامشان در لیست به چشم می‌خورد با اعتراض این اقدام، عنوان کردند هیچگونه هماهنگی با آنها نشده و حتی یک تماس و یا پیام اطلاع‌رسانی در خصوص این نمایشگاه دریافت نکرده‌اند.

حق معنوی عکاسان از دغدغه‌های مرحوم صادقی بود

حسین حیدرپور، عکاس جوان بوشهری در این باره به ایسنا می‌گوید: «روز گذشته یکی از دوستان به من پیام داد که شما نمایشگاه زده‌اید؟ گفتم نه، بعد پوستر آن را برایم فرستاد که نام من و همسرم "مریم شیخ‌سقا" زیر این پوستر به عنوان اعضای این نمایشگاه آورده شده بود، با خودم گفتم مگر امکان دارد نمایشگاه بزنند و به عکاس خبر ندهند؟ متاسفانه این اتفاق افتاده بود. با خودم گفتم شاید برای ما تنها چنین اتفاقی افتاده ولی از دوستانم پرسیدم و متوجه شدم به هیچکس اطلاعی داده نشده است.»

وی ادامه داد: «برگزاری چنین نمایشگاهی بدون اطلاع عکاسان نه فقط بی احترامی به عکاسان هست بلکه بی‌احترامی به زنده‌یاد محمود صادقی هست که همواره حق معنوی عکاسان یکی از دغدغه‌هایش بوده و شان آن مرحوم نیز خیلی بالاتر از این است که عکس‌های مربوط به حداقل ۱۰ سال پیش که قبلا در نمایشگاه گذاشته شده، مجدداً به نمایش گذاشته شود، آن هم توسط حوزه هنری که واحد عکس را منحل کرده و طی چند سال گذشته فعالیت چندانی نداشته است. ما قبلا هم نمایشگاهی به احترام زنده‌یاد "ضیاء جمالی" با حضور ۱۰۵ عکاس از استان بوشهر برگزار کردیم و قطعا بعد از جریانات کرونا هم، نمایشگاهی درخور شان زنده‌یاد صادقی برگزار خواهیم کرد ولی برگزاری چنین نمایشگاهی با این وضعیت غیر حرفه‌ای نه تنها در جهت تکریم یاد ایشان نیست بلکه موجب تخریب وجهه هنر و هنرمند هم هست.»

به عنوان صاحب اثر حق دارم اعتراض کنم

نرجس عمرانی یکی از دیگر عکاسانی که نام او در لیست نمایشگاه به چشم می‌خورد، در این باره عنوان کرد: «من دو روز پس از تشکیل نمایشگاه و توسط یکی از دوستانم متوجه و مطلع شدم، از این بابت که نمایشگاه چه موضوعی دارد و چه عکسی از من قرار است نمایش داده شود، به عنوان عکاسی که یک زمانی -سال ۸۷- در آنجا آموزش دیدم هیچگونه هماهنگی نشده، همان زمان که متوجه شدم زیر پست حوزه هنری هم کامنت گذاشتم، ولی نه با این منظور که چرا با من هماهنگی نشده؛ بلکه بیشتر برای اینکه عکس‌های ارائه شده من در این نمایشگاه مربوط به ۱۱ سال پیش است و من بعد از آن آرشیوهای خیلی بهتری دارم و الان نوع نگاه من با ۱۱ سال پیش زمین تا آسمان فرق می‌کند.»

وی ادامه داد: «ابتدا با خود گفتم اعتراضم را عنوان نمی‌کنم و سکوت پیشه کنم بهتر است اما بعد دیدم از این موضوع بیشتر ناراحت هستم و نمی توانم از آن صرف نظر کنم. علت اصلی ناراحتی ام این بود وگرنه اول فکر کردم به خاطر مرحوم صادقی این بار را می‌گذرم و نادیده می‌گیرم ولی بعد دیدم نمی توانم و به عنوان صاحب اثر حق دارم اعتراض کنم. در این چند سال با توجه به سابقه کاری و کسب تجربه، دیگر اینکه عکس های ۱۱ سال پیشم را به عنوان صاحب اثر قبول ندارم چطور انتخاب شده و چه کسی انتخاب کرده است.»

این عکاس عنوان کرد: «بعد از آن هم با من تماسی گرفته نشد، و من حتی به اسامی اکتفا نکردم و گفتم حوزه هنری یک زمانی به عنوان خانه دوم ما بوده و آرامش داشتیم و آموزش دیده و با شرکت در جشنواره ها رزومه خوبی کسب کرده ایم. ولی وقتی پست افتتاحیه نمایشگاه را که دیدم و متوجه شدم چه عکسی از من نمایش داده شده دیگر خیلی ناراحت شدم. بچه های قدیمی من و سبک کارم را می شناسند ولی اشخاصی که تازه عکاسی را شروع کرده اند و یا عموم وقتی وارد گالری شوند من را با همان اثر خواهند شناخت و در ذهن آنان می ماند. ناراحتی من از این بابت بود وگرنه حرمت حوزه هنری بر من واجب است و با احترام هم نظرم را نوشتم.»

عمرانی عنوان کرد: «ستاره صادقی -دختر مرحوم محمود صادقی- هم‌دوره ما بوده و همه ما یک زمانی تقریبا با هم آموزش دیده ایم. مطمئنم نه ستاره از این اتفاق رضایت دارد و نه آقای صادقی که به خاطر احترام به او این نمایشگاه برگزار شده است. این نمایشگاه برای احترام و زنده نگه داشتن یاد مرحوم صادقی بوده ولی زمانی که متوجه کامنت‌ها و نارضایتی عکاسان شدم دیدم هیچکسی خوشحال نشده است. از این اتفاق خیلی متعجب هستم و هنوز هم باورم نمی شود این اتفاق افتاده، همیشه کوچک‌ترین مسائل و اتفاقات با ما هماهنگ میشد، حتی برای چاپ یک عکس در یک مجله یا بروشور با ما تماس گرفته میشد و اولین بار است چنین موضوع پیش آمده است.»

حداقل انتظار یک تماس و هماهنگی بود

یاسین محمدی، عکاس و فعال فرهنگی بوشهری در خصوص نمایشگاه یادمان هنرمند عکاس محمود صادقی عنوان کرد: «من از برگزاری و کم و کیف ماجرا و حتی نحوه برگزاری نمایشگاه حوزه هنری هیچ اطلاعی نداشتم، از طریق اینستاگرام متوجه شدم که چنین نمایشگاهی قرار است برگزار شود آن هم از طریق صفحه یکی از دوستان که نوشته بود نمایشگاهی به یاد مرحوم صادقی که از دوستان ۱۵-۱۰ ساله ما است. اما دیدم که نام من در بین ۴۰-۳۰ نفر عکاس هست در حالی که من روحم هم از این ماجرا خبر نداشت و نه هماهنگی شده بود و نه من اصلاً عکسی به آنان داده بودم! خیلی تعجب کردم و نمی‌دانستم متولی این کار چه کسی بوده؛ فقط آرم حوزه هنری را دیدم و موجه شدم ظاهراً نمایشگاه به حوزه هنری تعلّق دارد و در همان صفحه‌ی اینستاگرام حوزه بسیار محترمانه پیام گذاشتم که متولی هر کسی هست لطف کند نام من را از لیست حذف کند زیرا هیچ هماهنگی با من نشده و اصلاً در جریان نیستم، تا عصر هم مدیر صفحه برایم کامنت گذاشت که درخواست شما انجام و نامتان حذف شد.»

وی ادامه داد: «به هر حال این حرکت به گونه‌ای بود که یک بخشی از جاای، عکس هایی که از دوستان ما داشتند را جمع‌آوری کرده و بدون اینکه با صاحبان آثار تماسی گرفته و یا هماهنگی و همفکری صورت بگیرد این کار انجام شده است. چون دیدم که تعدادی از دوستان دیگر هم آنجا کامنت گذاشتند و مشخص شد که آنها هم در جریان نیستند. متاسفانه مدیریت حوزه هنری، کاری را بدون رعایت اصول آن و احترام به مالکیت آثار انجام داده‌اند و من هم به این خاطر که احترام نگذاشته و هماهنگی نکرده اند خیلی محترمانه خواستم که اسم و عکسم نباشد. ظهر یکشنبه ۲۵ آبان ماه، -یک روز پس از افتتاح نمایشگاه- روابط عمومی حوزه هنری با من تماس گرفتند و از علت گلایه من پرسیدند که گفتم شما و دوستان حوزه هنری من را میشناسید، حداقل انتظار من این بود که متولیان عکس حوزه با شناختی که از من دارند یک تماس گرفته و مشورت و هماهنگی شود. مرحوم صادقی دوست ما بوده و دوست داشتیم که به نام و یاد او کاری انجام دهیم و از طرف هر نهاد و ارگانی باشد فرقی ندارد. ایشان هم قبول کردند و گفتند من به عنوان روابط عمومی در جریان نبودم که با شما تماس گرفته شده یا نه. و من مطرح کردم که به هر حال ناهماهنگی و خطایی صورت گرفته و من از این بابت گلایه دارم.»

از حوزه هنری توقع بیشتری می‌رود

این عکاس با بیان اینکه با وجود گلایه‌ها، احترام افراد محفوظ است، عنوان کرد: «به هر حال این رویداد که می توانست خیلی روحیه بخش باشد و نام و یاد مرحوم صادقی را زنده نگه دارد اما با این کار به هیچ وجه اهداف مدنظر محقق نشد و گلایه ها و کدورت ها را بیشتر کرد. کار شتاب زده ای که با خودرای بودن در اخذ تصمیمات و برنامه‌ریزی غلط حوزه هنری، نام و یاد ایشان و جامعه عکاسان را خدشه‌دار کرد. از حوزه هنری به دلیل اینکه کانونی برای هنرمندان است توقع بیشتری می‌رود و این کار ناپسند و حتی مذموم است. بالاخره کمترین کار تماس حاصل کردن با این جمع سی نفره و یک هماهنگی بود و چه بسا با هماهنگی تصمیم بهتری گرفته شده و آثار بهتری در نمایشگاه نمایش داده میشد که متاسفانه این داستان باعث کدورت و مایه سرسنگینی شد.»

چند تن از دیگر عکاسان با وجود نارضایتی و عدم هماهنگی از سوی حوزه هنری با ایشان مایل به مطرح کردن اعتراض خود و موافق رسانه‌ای شدن موضوع نبودند. افرادی که خود از دوستان صمیمی مرحوم صادقی بوده و شان ایشان را بالاتر از چنین اقدامات شتاب‌زده و سطح پایینی می‌دانستند.

امید پارسایی‌فر، رئیس حوزه هنری استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چرایی اقدام به برگزاری نمایشگاه عکاسان بدون هماهنگی و یا انتشار فراخوان و اعتراض عکاسان به این موضوع تنها عنوان کرد هدف ما این بوده که هم به جامعه عکاسی کمک کنیم و هم یاد دوست و هنرمند درگذشته، محمود را گرامی بداریم.

تجدید خاطرات از گذشته عکاسی استان!

در پیامی که از سوی روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان بوشهر منتشر شده هم آمده است: «نمایشگاه عکسی که از عکاسان استان در حوزه هنری برقرار است، حاوی عکس‌هایی از عکاسان خوب استان است که پیش از این در گنجینه‌ی عکس نگارخانه بنا به مشارکت و همکاری عکاسان مذکور، موجود بوده اند که افتخار داریم آنها را بعد از مدت‌ها، از غبار فراموشی و بایگانی بیرون آورده و بار دیگر در این وضعیت و معماری جدید «نگارخانه سوره» در معرض نمایش قرار دهیم، تا هم تجدید خاطراتی از گذشته عکاسی استان باشد و هم در این شرایطی که فعالیت‌های هنری به دلیل شیوع کرونا، راکد و کم‌رمق شده است، تلاشی برای تکاپوی هنر عکاسی در «نگارخانه سوره» انجام شده باشد و هم بنا به رسم و شیوه یک نگارخانه‌ی زنده و فعال، هر از چند مدت یکبار، آثار موجود در آرشیو هنری، در معرض دید عمومی قرار گیرد، تا عزیزانی که در گذشته موفق به بازدید نشده اند، از این آثار و زیبایی‌هایشان بهره گیرند.

در این مجموعه، شاهد به نمایش گذاشتن عکس‌هایی از دوستان متعددی هستیم از جمله از دوست تازه سفر کرده‌مان، زنده‌یاد «محمود صادقی» نیز سه عکس حضور دارد. ما به احترام این هنرمند عزیز، نمایشگاه را به یادبود ایشان برگزار کردیم و از فرزند و برادر گرامیشان نیز دعوت کردیم تا آن را افتتاح کنند، باشد در این گرمای حادثه‌ی درگذشت ناگهانی این دوست عکاس‌مان، ادای دینی کوچک به تلاش‌های این هنرمند گرامی شده باشد.

یک گردهمایی دوستانه و دور از تکلّف

از همه‌ی شما که در این «گردهمایی دوستانه» که به دور از تکلّف و آکنده از صمیمیت است، حضوری مهربانانه دارید و باعث رونق و فعال بودن رویدادهای هنری در استان در این شرایط کرونایی شده اید، صمیمانه سپاسگزاریم. ان‌شاءلله برنامه‌ها، نشست‌ها و نمایشگاه‌های ارزشمندی را برای هنر عکاسی استان و انتشار آثار هنرمندان در دست داریم که با مشارکت و مساعدت شما خوبان هنرمند و بزرگوار، عملی خواهد شد. موفقیت و رونق هنر و فرهنگ و اندیشه متعهد به حقیقت در استان هدف ماست.»

به گزارش ایسنا، با وجود اعتراضات تلفنی و یا پست‌ها و پیام‌هایی که در صفحه حوزه هنری استان بوشهر درج شده اما همچنان در خصوص علت عدم هماهنگی با افراد و یا نحوه جمع‌آوری و گزینش عکس‌های نمایشگاه هیچ توضیحی ارائه نشده؛ نه در کلیپ ارسالی توسط رئیس حوزه هنری و نه در بیانیه و پیام روابط عمومی و یا حتی کلیپ و اخبار افتتاحیه توضیحی درباره عدم هماهنگی‌ها و شفاف‌سازی درباره چرایی این اقدام ارائه نشده است.

انتهای پیام

کد خبر 11374
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار