پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday, 25 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
نخستين بزرگداشت روز خارگ

خارگ : روز خارگ، یک «۲۴ساعت» معمولی نیست

به گزارش خبرگزاری خارگ آنلاین به قلم دکتر رستم پور : در اداره شهر از علم و فکر و برنامه و اشخاص عالِم استفاده کنید باید در اداره شهر از روشهای علمی و محققان برجسته دانشگاهها نیز استفاده شود.
مقام معظم رهبرى
۱۳۸۶/۰۴/۰۴
سی و یکم ماه اکتبر هر سال به عنوان روز جهانی شهرها است.مهم‌ترین هدف تعیین روز جهانی شهرها، توسعه منافع جهانی در زمینه شهرسازی، تقویت همکاری بین‌المللی برای برطرف نمودن چالش‌های موجود در شهرنشینی و در نهایت، ایجاد توسعه پایدار شهری است.
این روز فرصتی برای دولت‌ها، سازمان ملل به ویژه برنامه اسکان بشر ملل متحد، سازمان‌های بین‌المللی مرتبط، مديران و متخصصان شهرى ،جامعۀ مدنی و سایر ذی‌نفعان و فعالان شهری جهت اهتمام به توسعه پایدار شهری در سرتاسر جهان است.

موضوع عام روز جهانی شهرها «شهر بهتر، زندگی بهتر» است و همه‌ساله موضوعی که موفقیت‌های شهری‌شدن یا چالش‌های ناشی از آن را منعکس کند نیز ذیل این موضوع انتخاب می‌شود.
امسال انتخاب *پانزدهم دى ماه  به عنوان روز خارگ *
به همت والاى حضرت حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ موسي كمالي امام جمعه محبوب و مردمى  جزيره خارگ یادآور اهمیت و نقش جزيره باستانى خارگ به عنوان. خشتِ نابْ در اقتدار ،استقامت  و پايدارى عمومى و کیفیت زیست شهروندان در جزيره خارگ به شمار می‌رود. روز خارگ به پاسداشت و ارج نهادن به جزيره تاریخی خارگ است. این روز برابر با ۱٥ دی ماه، روزی كه يادآور خروج استعمارگران هلندی از خارگ و سالروز شهادت سردار  عباس رنجبر، انتخاب گردید است.
اميد است با گام دوم انقلاب و فرارسیدن قرن پانزدهم هجرى شمسى و فرصت‌هاى بهره‌گیری کارآمد از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی كه به همراه دارد و می‌تواند زمینه‌ساز بروز الگوهای نوین برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با  رویکرد جدید و تحولی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی مشارکت فعال و بیش از پیش کلیه جوامع محلی ،شهروندان ، متخصصين و  مدیران شهری و در نتیجه ارتقا زیست شهری شود و خارگ قهرمان و مقتدر بتواند نقش فعال و مؤثر خود را به عنوان محيط زيست شهرى پايدار در عرصه هاى عمومى ( اقتصادى ، اجتماعى، فرهنگی ، سياسى و زيست محيطى ) نمايان سازد.بدون شك این روز مبارك و برنامه هاى آن فرصتی را فراهم می‌آورد تا آموخته‌های محلى و استانى و ملى ایران اسلامى و دیگر کشورهای جهان در چهارچوبی روشمند احصاء و در قالب پروژه‌های علمى و عملی به اجرا گذاشته شود. يقينا جامعه شهروندى خارگ از این تبادل دانش و تجربه استقبال خواهد كرد و با اجرای موفقیت آمیز سیاست نوین شهری گامی بلند به سوی توسعه پایدار شهری و از رهگذر آن ایجاد «شهر بهتر برای زندگی بهتر» و «پیشرفت» در چشم انداز تمدن اسلامی- ایرانی دست خواهد يافت.

بدون شک در تحقق شعار *خشتِ نابْ * شهردارى و شوراى اسلامى شهر با هدف "جزيره خارگ برای همه" بسیار تاثیرگذار خواهد بود. چرا كه علاوه بر مردم بومى ،عاشقان راهيان نور دريايى و گردشگران و علاقه مندان به مظاهر صنعت نفت و تکنولوژی نیز جزء اقشار مهمی هستند که به حضور در جزيره  علاقمند و مشتاق هستند.
پاسداشت خارگ به معنای پاسداشت بخش عمده‌ای از تمدن بشری و تاریخ پرافتخار ایران است.در پايان روز خارگ بر امام جمعه معزز ، تمامی شهروندان و ساكنين ،فعالان عرصه هاى اجتماعى و فرهنگى ، مديران و كاركنان حوزه شهرى و همه علاقه مندان به اين جزيره سرافراز و نماد استقامت ،اقتدار و پايدارى خجسته باد.

دكتر هوشنگ رستم پور شهيدى

 

کد خبر 14840

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار