سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Tuesday, 23 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
هر حرکت الهی در روند شکل‌گیری و حیاتش دچار فتنه‌های گوناگون بوده است
ایسنا/بوشهر نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: در تاریخ می‌بینیم که هر حرکت الهی در روند شکل‌گیری و حیاتش دچار فتنه‌های گوناگون بوده است، در همه فتنه‌ها نیز ایجاد سقوط و از بین بردن حرکت الهی و براندازی وجود دارد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه بصیرت یعنی شناخت راه صحیح از تمامی راه‌هایی که یا گمراهی است یا کج‌راهی و در نهایت حرکت به سمت کمال انسانی، افزود: اگر بصیرت در زندگی نباشد قطعا انسان دچار کج‌راهی و توقف خواهد شد. آن وقت است که هر چه بیشتر تلاش کند گمراه‌تر شده و به سقوط خود نزدیکتر می‌شود. وی افزود: در روایتی از امام صادق (ع) رسیده که فرمودند: «العامل علی غیر بصیره کالسائر علی غیر الطریق و لا یزیده سرعه السیر الا بعدا» اگر انسان بصیرت داشته باشد از همه پرتگاه‌های سقوط نجات پیدا کرده و به اوج کمالات دینی و انسانی دست پیدا می‌کند. 

وی درباره با نقش ولایت فقیه در رهبری و هدایت جامعه در مواجهه با فتنه‌ها بیان کرد: در انقلاب شکوهمند اسلامی ایران فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردیم که با هدایت‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب این عقبه‌ها را پشت سر گذاشتیم. فراز و نشیب‌هایی که شاید اگر در هر انقلابی اتفاق می‌افتاد موجب انکسار و براندازی می‌شد. اما هدایت‌های این دو رهبر عظیم‌الشأن و ولایتمداری مردم باعث این شد که تمام توطئه‌های دشمن شکست بخورد. بصیرت افزایی در فتنه نقش مهمی در سطح عموم مردم جامعه داشت که این دو رهبر عظیم‌الشأن ایجاد می‌کردند و مردم با بصیرت حاصل شده راه را از چاه تشخیص می‌دادند. 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: قطعا روز ۹ دی در تاریخ اسلام، ایران و جهان فراموش نخواهد شد. چون فرازی است متولد از امامت، ولایت و وجود عنصری الهی به نام بصیرت در جامعه، که باعث شد دشمنان متحمل شکست سختی شوند، شکستی که در تاریخ خودشان به عنوان یک شکست مفتضحانه و در تاریخ اسلام به عنوان یک پیروزی بزرگ و الهی همواره مانا و به یادماندنی شد.

امام جمعه بوشهر با اشاره به اهمیت بصیرت در دین و سیاست، اظهار کرد: یکی از عوامل نجات و کمال انسان در تمام عرصه‌های زندگی، چه عرصه‌های فردی و اجتماعی، چه عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی حوزه‌های علم و فناوری، بصیرت است.

وی ادامه داد: بی‌تردید اگر بخواهیم مسیر نجات و کمال فردی و انقلابمان را طی کنیم باید بر عنصر بصیرت تأکید بسیار داشته باشیم. ما در تمام عرصه‌ها به یک سیاست راهبردی عمومی بصیرتی نیاز داریم که به معنای واقعی در لایه‌های مختلف جامعه نهادینه شده تا هیچگاه دشمن در عرصه‌های مختلف نتواند برنامه‌های تهاجمی که در این عرصه‌ها دارد را اجرا نموده و جامعه را دچار اختلال و شکست نماید. مجاهدت و ولایتمداری نسبت به رهبری انقلاب راه نجات و کمال است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در رابطه با نقش ائمه جمعه و نماز جمعه در بصیرت افزایی آحاد جامعه اظهار کرد: ائمه جمعه در هر محیطی که هستند چشم مردم جامعه در همه عرصه‌ها به آن‌ها دوخته شده است. برای همین متناسب با جغرافیای محیطی که در آن حضور دارند و با جامعه‌شناسی و روان‌شناسی محیط، به تعمیق بصیرت آن جامعه می‌پردازند. قطعا بصیرت بیشتر بین مردم با این روش ایجاد خواهد شد و جامعه دچار پرتگاه‌های سقوطی که دشمنان دنبال آن هستند، نخواهد شد و رشد و کمال در راستای تحقق اندیشه‌های انقلابی اتفاق خواهد افتاد.

آیت الله صفایی بوشهری در ارتباط با انواع فتنه‌ها و آگاهی از آن‌ها گفت: در تاریخ می‌بینیم که هر حرکت الهی در روند شکل‌گیری و حیاتش دچار فتنه‌های گوناگون بوده است. در همه فتنه‌ها ایجاد سقوط و از بین بردن حرکت الهی و براندازی وجود دارد. فتنه‌ها در نوع و شکل متفاوت هستند. گاهی نوع آن‌ها اقتصادی یا گاهی سیاسی و... هستند. گاهی از نظر شکل نرم هستند و گاهی فتنه‌های سخت. گاهی در فضای حقیقی هستند و گاهی در فضای مجازی و... . وقتی انسان ولایتمدار باشد خودش از انحراف مصون می‌ماند و حتی از انقلاب صیانت می‌کند. دومین راه شناخت فتنه این است که هرچه دشمن آن را تبلیغ، تأیید یا ترویج می‌کند همان جریان فتنه است که منشأ آن دشمنان هستند و باید از آن مورد تبلیغ شده پرهیز کرد. سومین مورد تقوا است. تقوا یعنی انسان زندگی بدون گناه داشته باشد. قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ یعنی چون اهل تقوا را از شیطان وسوسه و خیالی به دل فرا رسد همان دم خدا را به یاد آرند و همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند.انسان متقی وقتی با فتنه مواجه می شود آن را در می کند و متوجه می‌شود. 

وی افزود: کسی که اهل تقوا باشد فرقان دارد. یعنی فتنه‌ها را تشخیص می‌دهد.‌ باید ببینیم که نیروهای اصیل انقلاب، آن کسانی که جان خود را برای انقلاب گذاشته‌اند، تمام عمر خود در راه انقلاب حرکت کرده‌اند و در کنار رهبری و در عرصه‌های دین بودند مثل شهید سلیمانی یا مرحوم آیت الله مصباح یزدی چه پیام‌هایی می‌دهند و چه راهنمایی‌هایی می‌کنند. باید ببینیم آن خواص با بصیرت، آن عمارهایی که در راه انقلاب جان‌ها دادند و تلاش‌ها کردند چه چیزی می‌گویند. این افراد از دنیا چیزی نمی‌خواهند جز اسلام. چهارمین نکته این است که ببینیم افرادی که دنبال دنیا و زدودن اسلام هستند چه می‌گویند. 

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در پایان با اشاره به نقش تقوا، توکل و توسل و نقش آن‌ها در رفع فتنه گفت: تقوا، توکل و توسل از اموری هستند که در همه زندگی نقش دارد و عامل نجات هستند. دعا در متون دینی هم زیاد ذکر شده است.

انتهای پیام 

کد خبر 14860
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار