چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 24 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
با جهش‌های سریع کرونا نباید به تأثیر کامل واکسن در ایمنی از بیماری امیدوار بود
ایسنا/بوشهر ناظر کشوری طرح شهید سردار سلیمانی گفت: با وجود جهش‌های سریع کرونا نباید به تأثیر کامل واکسن در ایمنی از بیماری امیدوار بود و بهترین کار پیشگیری، مراقبت و بیماریابی است.

محمد اسماعیل مطلق در بازدید از استان بوشهر با بیان اینکه برای ادامه وضعیت موجود و بهبود آن لازم است نقشه راهی تهیه شود، اظهار کرد: در طراحی و اجرای این نقشه راه، همکاری نزدیک شبکه بهداشت و درمان، فرمانده بسیج و فرماندار هر شهرستان لازم و ضروری است.

مشاور معاون بهداشت و نماینده وزیر بهداشت در بررسی طرح شهید سردار سلیمانی برای مهار کرونا در استان بوشهر افزود: یکی دیگر از اقدامات مهمی که باید برای کنترل بیماری انجام شود گرفتن ۱۰ تا ۱۵ تست کرونا به ازای هر فرد مبتلا به کرونا است.

وی با اشاره به کشورهای موفق در کنترل کرونا گفت: می‌بایست در صورت مثبت شدن تست هر شخص حداقل ۱۰ تا ۱۵ تست از اطرافیان فرد و اماکنی که فرد موردنظر به آنجا رفته گرفته شود که در صورت انجام این کار استان بوشهر می‌تواند به‌عنوان یک استان نمونه در کشور و حتی در آسیا مطرح شود.

بالا بودن سواد سلامت در استان بوشهر مایه امیدواری است

دکتر مطلق در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در بازدیدی که از سطح شهر داشتم آمار کسانی که از ماسک استفاده می‌کردند بسیار قابل‌قبول بود و این نشان از بالا بودن سواد سلامت در استان بوشهر است.

این مسئول بهداشتی با هشدار نسبت به در پیش بودن عید نوروز و همچنین ایام رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان گفت: احتمال اینکه این مناسبت‌ها باعث افزایش ابتلا به ویروس بشود وجود دارد که همه باید با برنامه‌ریزی خود را برای مقابله با این وضعیت آماده کنیم.

وی با اشاره به در پیشرو بودن تزریق واکسن عنوان کرد: با وجود جهش‌های سریع این ویروس نباید به تأثیر کامل واکسن در ایمنی از بیماری امیدوار بود و بهترین کار پیشگیری، مراقبت و بیماریابی است.

دکتر مطلق گفت: پیش‌بینی می‌شد که ما حتی با تعداد هزار مرگ در روز هم برسیم که خوشبختانه با همکاری‌های همه دستگاه‌ها خصوصاً بسیج و همچنین همراهی امیدوارکننده مردم این پیش‌بینی محقق نشد.

به گفته مشاور معاون بهداشت و نماینده وزیر بهداشت در بررسی طرح شهید سردار سلیمانی با توجه به طولانی بودن مرز دریایی بوشهر و همچنین مهاجرپذیر بودن شهرستان‌های استان بوشهر و نیز وجود مناطق پر رفت‌وآمدی مانند خارگ و عسلویه انتظار آمار بالای ابتلا به کرونا در بوشهر وجود داشت که خوشبختانه با تلاش‌های مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وضعیت خوبی از نظر بیماری در استان بوشهر وجود دارد.

بوشهر آخرین استانی بود که از وضعیت سفید خارج شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: با توجه به اینکه استان بوشهر بیشترین مرز دریایی کشور را داراست و باوجود جمعیت سیال در مناطق صنعتی، استان بوشهر آخرین استانی بود که از وضعیت سفید خارج شد.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر قبل از شناسایی بیماری در کشور مراقبت‌های مرزی خود را تشدید کرد اظهار کرد: بعد از ورود بیماری به بوشهر هم توانستیم بعد از مدتی با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تشخیصی و با تکیه‌بر توان همکاران در بخش‌های بهداشتی و درمانی و همچنین سازمان‌ها خوشبختانه سیر بیماری را در محدوده خوبی کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه استان بوشهر در پیک اول بیماری خسارت زیادی را متحمل نشد، اضافه کرد: متأسفانه در پیک دوم با افزایش ناگهانی آمار ابتلا به بیماری مواجه شدیم که توانستیم با کمک همه سازمان‌ها مانند فرمانداری، بسیج، هلال‌احمر و اصناف از این مرحله عبور کنیم و خوشبختانه الآن در مرحله نزولی بیماری هستیم.

این بیماری آتش زیر خاکستر است

رییس بسیج جامعه پزشکی استان بوشهر نیز با تشکر از اقدامات معاونت بهداشتی در مقابله با این بیماری گفت: برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر در مهار این بیماری، لازم است آمار نواحی بسیج با دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هماهنگ باشد.

فولادوند افزود: با پیشنهادی که به معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر شده قرار است شاخصی به‌عنوان خانواده‌های غربال‌ شده به شاخص‌ها اضافه شود و ضروری است در آمارهای آینده تعداد خانواده‌های غربال‌شده نیز مشخص شود.

رییس جامعه پزشکی استان بوشهر خاطرنشان کرد: بسیار لازم است که غربالگری را با افزایش رهگیری‌ها غنی‌تر کنیم چراکه این بیماری آتش زیر خاکستر است و ممکن است ندانیم دقیقاً چه افرادی ناقل هستند اما می‌توانیم با افزایش غربالگری در مهار بیشتر این بیماری موفق‌تر باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 14880
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار