پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 18 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
تاثیری که کرونا بر وقوع جرم در فضای مجازی گذاشت
ایسنا/بوشهر به گفته رئیس پلیس فتا استان بوشهر شیوع کرونا و به تبع آن مجازی شدن فعالیت‌ها زمینه وقوع برخی جرائم سایبری را ایجاد کرده و تغییر مهم این حوزه افزایش آسیب‌های حوزه انتشار تصاویر خصوصی و در نتیجه شکل‌گیری مزاحمت‌های اینترنتی، تهدید و اخاذی اینترنتی گوناگون است.

سرهنگ مهدی قاسمی با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم به علت محدودیت‌های کرونایی و استقبال از اینترنت و فضای مجازی عنوان کرد: همانطور که در مصاحبه قبلی توضیح دادم، با توجه به شرایط خاص حاکم بر کشور در ایام شیوع کرونا، روند اجرای فعالیت‌ها در اکثر حوزه‌ها به غیرحضوری و اینترنتی تغییر یافته و همین افزایش استقبال استفاده از اینترنت و فضای مجازی که بعضاً هم با عدم دانش و آگاهی همراه است، زمینه ساز شکل گیری جرایم مختلف سایبری و بروز آسیب برای کاربران گردیده است.

وی ادامه داد: اولین میزان تغییر و افزایش جرائم سایبری در حوزه جرائم مالی و اقتصادی، کلاهبرداری‌های اینترنتی به ویژه در هنگام خریدهای اینترنتی بود که وضعیت حاضر و توصیه‌های پیشگیرانه را اعلام کردیم. امّا تغییر مهم دیگر بحث افزایش آسیب‌های حوزه انتشار تصاویر خصوصی و در نتیجه شکل گیری مزاحمت‌های اینترنتی، تهدید و اخاذی اینترنتی گوناگون است.

رئیس پلیس فتا بوشهر اظهار کرد: در حوزه جرائم مالی و اقتصادی، با دستگیری مجرم و جبران خسارت مادی، آثار و تبعات آن برای مالباخته معمولاً از بین رفته و جبران می‌شود ولی در جرایم این حوزه، بعضاً حتی با دستگیری و مجازات مجرمین هم، ممکن است تبعات آبرویی و حیثیتی وارد شده بر بزه‌دیده و خانواده وی جبران نگردد و لطمات روحی تداوم یابد که این امر، ضرورت توجه به نکات ایمنی و پیشگیرانه را دوچندان می نماید.

سرهنگ قاسمی عنوان کرد: متاسفانه باز هم سهل‌انگاری کاربران در شکل‌گیری این جرم و انتشار تصاویر خصوصی آنها تاثیر زیادی دارد. برای مثال بارها افرادی که درصد بالایی از آنها از دختر خانم‌ها و بانوان هستند به پلیس فتا مراجعه و اعلام می‌کنند تصاویر خصوصی آنها در فضای مجازی منتشر شده و از این موضوع به شدت احساس ناراحتی و نگرانی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی و تحقیقات اولیه همکاران ما، مشخص می‌شود که این افراد، تصاویر حریم خصوصی خود را در صفحات اینستاگرامی یا فضاهایی دیگر از فضای مجازی بارگزاری کرده و مجوز رویت و مشاهده را برای یکسری از دوستان و نزدیکان خود  فراهم کرده و صرفا به علت اینکه یک رمز و پسورد برای آن انتخاب کرده اند، آن صفحه را به عنوان حریم خصوصی تلقی کرده و با سهل انگاری، محتویات شخصی را که شاید انسان در آلبوم های چاپی هم نگهداری نمی کرد بارگزاری نموده اند. یا تصویر خودشان را به عنوان پروفایل و آی دی تعریف کرده وباعث جلب توجه مجرمین می‌شوند.

این مقام انتظامی افزود: در مواردی هم مشاهده شده که در هنگام تعمیر تجهیزات هوشمند همراه و رایانه ای یا خرید و فروش این تجهیزات به صورت دست دوم و استفاده شده، تصاویر خصوصی افراد در دسترس افرد غیر مورد سوء استفاده آنان قرار گرفته است. امروزه هم در هنگام ضبط محتوای آموزشی دانش آموزان برای اجرای تکالیف تحصیلی در بستر اینترنت خصوصا به غیر از سامانه شاد یا ارسال محتوا به صورت لایو و زنده و حتی در مواردی استفاده دانش آموزان مقطع ابتدایی از تجهیزات هوشمند والدین که حاوی تصاویر خصوصی هستند، باز هم شاهد انتشار ناخواسته این محتواهای حریم خصوصی هستیم.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر توصیه کرد برای حفظ حریم خصوصی از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی مردم دقت کنند که شبکه‌های اجتماعی و کلا هیچ بخشی از فضای مجازی را نمی توان به عنوان حریم خصوصی تلقی کرد و به هیچ علتی، اطلاعات و تصاویر شخصی خود را در فضای مجازی حتی برای نزدیکان خود به اشتراک نگذارید.

سرهنگ مهدی قاسمی تاکید کرد: هر رمز و پسورد پیچیده ای هم که برای صفحات اینترنتی انتخاب شود باز هم ممکن است توسط مجرمین سایبری با صرف وقت و استفاده از نرم افزارهای نوین مجرمانه، شکسته شده و از آنها عبور کنند و به محتویات شخصی شما دسترسی پیدا کنند، پس صرف انتخاب رمز و پسورد پیچیده، ضامن حفظ داده های دیجیتال شما نیست.

وی یادآور شد: دختر خانم‌ها و بانوان محترم از انتخاب تصاویر خود به عنوان پروفایل و آی‌دی اکانت‌های شبکه اجتماعی که امکان دارد باعث جلب توجه مجرمین گردد، خودداری نمایند. همچنین افراد تجهیزات هوشمند همراه خود که دارای محتوای شخصی است حتما به تعمیرگاه‌های معتبر و مورد اعتماد جهت تعمیر بسپارند و قبل از فروش تجهیزات مورد استفاده خود، از حذف اصولی محتویات شخصی و اکانت شبکه های اجتماعی اطمینان حاصل نمایند.

این مقام انتظامی ادامه داد: در صورتی که با گوشی‌ هوشمند خود، تصاویری را به عنوان خاطره ثبت و و تصویر برداری کرده اید، قبل از اتصال آن به اینترنت، تصاویر و فیلم‌ها را به یک حافظه ذخیره ساز جانبی نظیر هارد اکستنرال که به اینترنت متصل نمی کنید منتقل نمایید.

رئیس پلیس فتا بوشهر اظهار کرد: والدین ضمن بالا بردن دانش خود در خصوص تهدیدات فضای مجازی، بستری عاطفی و دوستانه با فرزندان خود ایجاد کنند به نحوی که فرزندان در مواجه با هر مورد خاص، به آنها مراجعه و از آنها مشورت بگیرند.

وی تصریح کرد: از بازگشایی لینک های دریافتی از منابع نامعتبر خصوصا در شبکه های اجتماعی، خودداری نمایید و در هنگام اعطای مجوز به نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که در حال نصب هستید،دقت نمایید و مجوز غیر ضروری را تایید نکنید.

به گفته سرهنگ قاسمی اگر تصاویر شما  به هر علتی در اختیار مجرمی قرار گرفت و نامبرده قصد اخاذی داشت در اولین فرصت به پلیس فتا مراجعه و اعلام شکایت نمایید، زیرا اولین پاسخ مثبت به مجرم سایبری باعث درخواست های متعدد بعدی و اخاذی بیشتر خواهد شد.

رئیس پلیس فتا استان بوشهر در خصوص چگونگی اقدام برای طرح شکایات افراد بزه‌دیده و مالباخته جرائم سایبری اظهار کرد: اگر افراد قصد طرح شکایتی در این خصوص دارند، می‌بایست به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مرجع قضایی محل سکونت مراجعه و پس از ثبت شکایت و ارجاع شکواییه توسط مقامات محترم قضایی، همکاران ما آماده پیگیری موضوع به صورت تخصصی در پلیس فتا مرکز استان و شهرستان‌های دارای پلیس فتا هستند.

به گزارش ایسنا، سایر روش‌های ارتباطی با پلیس فتا استان بوشهر نیز شامل: الف- مراجعه حضوری در آدرس بوشهر-میدان انتظام-نرسیده به پارک صدف –جنب اداره گذرنامه-پلیس فضای تولیدوتبادل اطلاعات  ب-تماس با شماره های 21824732 و 21824769  ج-مراجعه به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir است.

انتهای پیام

کد خبر 14895
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار