پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 18 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
کرونا، تحریم و کسادی بازار/ بخش عمده میگوها در سردخانه‌ها دپو شد
استان بوشهر داری ۹۰۰ کیلومتر ساحل است و به‌عنوان قطب تولید آبزیان کشور شناخته می‌شود اما با توجه به وضعیت کرونا و کسادی بازار بخش عمده میگوی تولیدی این استان در سردخانه‌ها دپو شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، محمد غلامحسینی: وجود بنادر در بخش‌ها و مناطق متعدد استان بوشهر موجب اشتغال افراد زیادی در زمینه صید و صیادی شده است و علاوه بر صید و صیادی، پرورش ماهی و میگو نیز یکی از ظرفیت‌های مهم این استان محسوب می‌شود به‌گونه‌ای که این استان بزرگ‌ترین تولیدکننده میگوی پرورشی با تولید ۶۰ درصد میگوی کشور است.

علاوه بر آن تلاش‌های بسیار زیادی نیز برای پرورش ماهی در استان بوشهر صورت گرفته و در این راستا طرح‌های مهمی طراحی و اجرایی شده است، به‌گونه‌ای که بر اساس برنامه ششم توسعه تولید ماهی پرورشی در استان بوشهر سالانه به ۵۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

۸۰ درصد میگوی پرورشی تولیدی استان بوشهر نیز به کشورهای چین، روسیه و حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود که افزون بر ارزآوری، این صنعت نقشی مهم در اشتغال و رونق اقتصادی منطقه دارد.

متأسفانه شیوع کرونا در کشور و استان بوشهر موجب لطمه و خسارت جبران‌ناپذیری به تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان شده است.

تولید ۲۳ هزار تن میگو در استان

مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: امسال پرورش‌دهندگان در ۱۱ سایت ۲۳ هزار و ۶۰۸ تن میگو برداشت کردند که دو هزار تن بیشتر از سال قبل است.

علی بازدار اظهار داشت: پرورش آبزیان یکی از توانمندی‌های استان ساحلی بوشهر است که در این راستا پرورش ماهی و میگو در اراضی ساحلی و آب‌های خلیج‌فارس در دستور کار قرارگرفته است.

وی بابیان اینکه در سه دهه گذشته اراضی شوره‌زار استان بوشهر به محل کسب‌وکار، تولید، سرمایه‌گذاری و ارزآوری تبدیل‌شده است گفت: تولید میگوی پرورشی یکی از برنامه‌های مهم شیلات است.

بازدار اضافه کرد: اکنون در شهرها و روستاهای ساحلی استان بوشهر ظرفیت پرورش و تولید میگو فعال است.

مدیرکل شیلات استان بوشهر بیان کرد: ۶۰ درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید و از میگوهای پرورشی بیش از ۸۰ درصد آن صادر می‌شود که کشورهای چین، روسیه و حاشیه خلیج‌فارس از جمله مقاصد صادرات این آبزی است.

انبار مقادیر زیاد میگوی پرورشی در سردخانه‌ها

یک تولیدکننده آبزیان در استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: صید و صیادی و همچنین تولید و پرورش آبزیان به عنوان یکی از محورهای اصلی و مهم در اقتصاد استان بوشهر شناخته می‌شود.

محسن محمدی افزود: فعالیت‌های این حوزه نیازمند یک مدیریت راهبردی است زیرا در غیر این صورت نارضایتی آیندگان را فراهم ساخته‌ایم.

وی تأکید کرد: بخشی از تصمیم‌های نادرست این حوزه توسط مرکز نشینان گرفته می‌شود که بدون توجه به کنش‌ها و واکنش‌ها تصمیم‌های خود را اجرایی می‌کنند.

لزوم خرید حمایتی محصولات پرورشی آبزیان

محمدی اضافه کرد: خرید حمایتی محصولات پرورشی آبزیان می‌تواند پرورش‌دهندگانی را که به دلیل شیوع کرونا متحمل ضرر و زیان شده‌اند، به شرایط پایدار برساند و به حفظ کسب‌وکار در این حوزه کمک کند.

وی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی بسیاری از رستوران‌ها و مراسم‌ها شد که همین امر در نهایت باعث شد تولیدکنندگان آبزیان با کاهش تقاضا مواجه شوند.

این تولیدکننده آبزیان در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از زمان شیوع کرونا صادرات میگوی پرورشی تولیدی استان بوشهر نیز کاهش‌یافته است و مقادیر زیادی در سردخانه‌ها انبارشده که اگر به همین منوال ادامه داشته باشد موجب خسارت جبران‌ناپذیری به تولیدکننده‌ها خواهد شد.

احتمال ورشکستگی مزارع پرورش

یکی دیگر از فعالان تولید و پرورش آبزیان در استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: خوراک آبزیان بسیار گران شده و این موضوع کار را برای پرورش‌دهندگان سخت‌تر کرده است.

مسعود احمدی بابیان اینکه تأمین خوراک با قیمت بالا برای مزارع پرورش ماهی مشکلاتی ایجاد کرده است گفت: شرایط به این‌گونه پیش برود تمام مزارع پرورش ماهی با ورشکستگی مواجه می‌شوند.

چالش‌های متعدد صادرکنندگان

اسماعیل مؤمنی که به عنوان صادرکننده نمونه استان بوشهر و صادرکننده نمونه کشور در حوزه آبزیان معرفی‌شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: افزایش چالش‌ها باعث سخت‌شدن روند صادرات برای فعالان این حوزه شده است.

وی برخی از مشکلات صادرکنندگان را سخت‌شدن برگشت ارز به داخل کشور، حمل‌ونقل دریایی، تحریم‌ها، افزایش هزینه حمل، کاهش رغبت خارجی‌ها و همچنین کرونا دانست.

مؤمنی تصریح کرد: یکی از چالش‌های ما برگشت ارز به کشور است؛ انتقال ارز به کشور ثالث و تبدیل ارز هزینه‌های مضاعفی در پی دارد که باعث افزایش هزینه‌های ما می‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشتی‌ها به خاطر تحریم‌ها به ایران نمی‌آیند و هزینه حمل‌ونقل افزایش‌یافته است افزود: کاهش رغبت خارجی‌ها به خاطر تحریم از دیگر مشکلات پیش‌روی صادرات آبزیان است و خیلی از مشتری‌ها را از دست داده‌ایم.

کاهش رغبت مشتریان

صادرکننده نمونه استان بوشهر در حوزه آبزیان بابیان اینکه تحریم‌ها باعث شده تا بسیاری از مشتری‌های خود را از دست دهیم اظهار داشت: مشتری‌های خارجی به خاطر تحریم انتظار دارند که با قیمت خیلی پایین‌تری خرید کنند چون باید ریسک کنند.

مؤمنی بابیان اینکه کرونا بر روی بازار آسیا تأثیر گذاشته است گفت: کرونا بر روی صادرات تأثیر گذاشته و باعث نوسان قیمت در بازار آسیا شده است و میزان فروش و تعداد مشتریان کمتر از سال‌های قبل شده است و افت شدیدی دارد.

وی با بیان اینکه چین بازار اصلی فروش آبزیان را در دست دارد و تعیین‌کننده اول قیمت آبزیان در جهان است تصریح کرد: انتظار داریم دولت و دستگاه‌های دولتی حمایت لازم را از صادرکنندگان داشته باشند و دست صادرکنندگان را بگیرند.

مؤمنی بابیان اینکه انتظار ما این است از انعطاف قانون به نفع صادرکنندگان آبزیان استفاده شود گفت: سازمان دامپزشکی، سازمان تأمین اجتماعی، مالیات و دارایی، ادارات بندر و گمرک و … در حوزه صادرات می‌توانند کمک زیادی به صادرکنندگان کنند.

دپو ۱۰ هزار تن از میگوی پرورشی

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت بسیاری از رستوران‌ها و هتل‌ها در خارج و داخل کشور و تحریم‌های ظالمانه باعث شد تا ۱۰ هزار تن از میگوی پرورشی تولید امسال این استان در سردخانه‌ها بماند.

خورشید گزدرازی بیان کرد: کاهش تقاضا در بازار کشور چین به عنوان مشتری اصلی میگوی پرورشی ایران صادرات این محصول را با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی از دپوی ۱۰ هزار تن میگو پرورشی تولید استان بوشهر در سردخانه‌ها خبر داد و گفت: زنگ خطر جدی برای این صنعت و استان بوشهر به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید این آبزی در کشور به صدا درآمده است.

بحران برای تولیدکنندگان میگو

گزدرازی از روبرو شدن تولیدکنندگان میگوی پرورشی با بحران در صورت صادر نشدن میگوهای پرورشی مانده در سردخانه‌ها خبر داد و ادامه داد: انتظار است با توجه به بازارهای هدف جدید و تسهیل امور صادرات توسط دولت مشکل صادرات میگوی پرورشی استان بوشهر برطرف شود.

وی اظهار داشت: با ماندن میگو در سردخانه‌ها علاوه بر اینکه با گذشت زمان تولید آنها رغبت خریداران کم می‌شود، هزینه‌های سنگین نگهداری نیز به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر بابیان اینکه با تعطیلی برخی از رستوران‌ها و هتل‌ها بر اثر کرونا بازار داخلی میگوی پرورشی نیز با چالش روبرو شده است افزود: انتظار است با چاره‌اندیشی مناسب هر چه سریع‌تر زمینه فروش میگوهای تولید استان بوشهر فراهم شود.

ظرفیت کشورهای همسایه استفاده شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به تولید بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر، باید شرایط صادرات بیش از پیش میگوی پرورشی در بنادر استان بوشهر فراهم شود.

سعید زرین فر با بیان اینکه اقدامات و پیگیری‌های لازم برای توسعه صادرات میگو صورت گرفته است، افزود: برای صادرات میگو به چین و اروپا از طریق مسئولان دیپلماسی کشور رایزنی کرده و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر خواستار حمایت دولت برای توسعه صادرات میگو شد و افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در تولید میگو، استان بوشهر می‌تواند عملکرد خوبی در این حوزه داشته باشد.

زرین فر بر لزوم تلاش برای حضور محصولات تولیدی استان بوشهر در بازارهای جهانی تأکید کرد و گفت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله قطر و عمان بازار خوبی برای محصولات استان دارند.

وی خواستار همکاری و تلاش اداره بندر استان بوشهر برای توسعه صادرات شد و اظهار داشت: باید با ایجاد جذابیت‌های مناسب و اختصاص مزیت‌ها در بنادر استان، شرایط را برای توسعه صادرات فراهم کنیم.

حمایت از صنایع مرتبط با آبزیان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت و قابلیت بالایی در حوزه پرورش ماهی و میگو است که تاکنون از بخشی از این ظرفیت استفاده‌شده است.

وی بابیان اینکه حمایت از صنایع مرتبط با آبزیان از جمله صنایع فرآوری و بسته‌بندی یکی از اولویت‌های استان بوشهر است اضافه کرد: در کنار تولید و پرورش آبزیان، باید زمینه برای توسعه صنایع مرتبط نیز فراهم شود.

زرین فر با تأکید بر حمایت از طرح‌های پرورش آبزیان تصریح کرد: زیرساخت‌های آبزی‌پروری یا تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسعه‌یافته که حل مشکلات فعالان این عرصه در دستور کار قرار دارد.

شیوع کرونا بر روی صنعت آبزی‌پروری تأثیر قابل‌توجهی گذاشته است و تولیدکنندگان این بخش را در یک‌قدمی ورشکستگی قرار داده است.

ویروس کرونا، کاهش صادرات و تحریم چرخه زندگی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماهی و میگو را با رکود مواجه کرده است.

اگر حمایت‌های لازم در این حوزه صورت بگیرد و موانع یادشده از سر راه تولیدکنندگان و صادرکنندگان برداشته شود، قطعاً به موفقیت‌های بسیاری در این حوزه خواهیم رسید.

کد خبر 15070
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار