جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱
موارد بستری و سرپایی کرونا در کرمان افزایش یافته است
کرمان - کارشناس ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص افزاییش موارد بستری و سرپایی کرونا در کرمان هشدار داد.

سعید صحبتی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص تعداد مبتلایان به ویروس انگلیسی در کشور بیان داشت: طبق آخرین آمار در ۱۸ کشور دنیا موارد ابتلاء به ویروس انگلیسی گزارش شده است، در کشور ما هم تاکنون چهار مورد مثبت کرونای انگلیسی داشته ایم؛ برای پیشگیری از این بیماری باید همان موارد پیشگیری از کووید ۱۹ جدی گرفته شود.

وی در خصوص اینکه آزمایش کرونای انگلیسی فقط در تهران انجام می‌شود، افزود: این بیماری به لحاظ علائم مشابه کرونای معمولی است؛ اگر در شرح حال بیمار رد پای اپیدمیلوژیک پیدا کنیم و بیمار سابقه مسافرت خارج از کشور داشته باشد یا با کسی که مسافرت خارج از کشور داشته در تماس بوده باشد، مورد مشکوک ابتلاء به کرونای انگلیسی به شمار می‌رود و باید آزمایشات بیشتری بدهد.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص اینکه برخی افراد به محض اینکه قسمتی از بدنشان دچار درد می‌شود آن را به کرونا ربط می‌دهد، گفت: در هیچ کجای دنیا بر اساس علائم بالینی نمی‌توان نتیجه گرفت که فرد دارای کرونا است. علائمی که در بیماران کرونایی وجود دارد متفاوت است اما افراد بر اساس علائم به سه گروه «مشکوک»، «محتمل» و «مبتلای قطعی» تقسیم می‌شوند.

صحبتی تصریح کرد: کسانی که نتیجه آزمایشات پی‌سی‌آر آن‌ها مثبت اعلام شده دارای کرونای قطعی هستند؛ غیر از این هیچ مورد دیگری را به عنوان کرونای قطعی نمی‌شناسیم حتی اگر در سی‌تی‌اسکن ریه فرد تغییرات تیپیک کرونا را داشته باشد باز هم نمی‌توان به قطع بگوییم فرد مبتلا شده است.

وی گفت: گروهی که دارای علائم تیپیک، اختصاصی یا تغییرات رادیولوژی مثل سی‌تی‌اسکن و ام آر آی مشابه کرونا می‌باشند یا کاهش حس بویایی ناگهانی به همراه سایر علائم داشته باشند را به عنوان «کرونای محتمل» می‌شناسیم که حتماً نیاز است برای آنها آزمایش انجام شود.

صحبتی یادآور شد: سایر گروه‌ها کسانی هستند که دارای علائم مشکوکی از جمله، سرفه، سردرد، کوفتگی و خستگی در بدن، گلو درد، احساس تب، احساس تنگی نفس یا علائم گوارشی هستند. اگر فردی بیش از دو مورد از این علائم را همزمان داشته باشد به عنوان مورد مشکوک به کرونا در نظر گرفته می‌شوند اما این افراد حتماً نباید به پزشک مراجعه کنند اما کسانی که در معرض خطر هستند و حالشان وخیم است حتماً به پزشک مراجعه کنند. در حال حاضر مراکز تشخیص و تست کرونا در سطح استان به صورت رایگان فعالیت می‌کنند.

۸۰ درصد بیماران کرونایی با استراحت در منزل بهبود می‌یابند

کارشناس ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ابراز داشت: توصیه ما به کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای نیستند این است که در منزل استراحت کنند و از دمنوش‌های گیاهی و مایعات به صورت مستمر استفاده کنند و اجازه بدهند که روند بیماری در آنها به سمت بهبودی پیش رود. ۸۰ تا ۸۵ درصد از بیماران با استراحت در منزل بهبود می‌یابند و ۱۵ درصد حال عمومی بدتر می‌شود که نیاز به اقدامات پزشکی بیشتر است.

صحبتی با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و بسته شدن درها و عدم تهویه هوا افزود: یکی از عواملی که در انتقال، گردش و انتشار بیماری مؤثر است؛ حضور در محیط‌های در بسته به مدت طولانی است. بسیاری از بیمارانی که اکنون بر روی تخت‌های بیمارستان هستند کسانی بودند که ماسک می‌زدند و پروتکل‌های بهداشتی را نیز رعایت می‌کردند اما حضور در محیط‌های بسته موجب پخش شدن ویروس در فضا می‌شود و باید در نظر داشت که اثربخشی ماسک هم بیشتر از ۲ ساعت نیست و بعد از این مدت باید تعویض شود.

وی گفت: ورود و خروج هوا و تهویه محیط کار بسیار ضروری است، اگر مجبور شدیم برای کاری به مطب و محیط‌های کاری وارد شویم سعی کنیم در ساعاتی که خلوت‌تر است مراجعه کنیم و مدتی که باید منتظر رسیدن نوبت باشیم را در محیط باز یا اتومبیل شخصی بگذرانیم چرا که اگر مدت ماندن ما در محیط در بسته به حداقل برسد انتشار ویروس هم کاهش می‌یابد.

صحبتی در خصوص ایمنی افرادی که یکبار مبتلا به کرونا شده اند، گفت: اینکه مردم تصور کنند بعد از ابتلاء به کرونا دیگر ایمن شده اند، باوری غلط است.

وی ادامه داد: درصد قابل توجهی از مردم مبتلا شده‌اند و تصور می‌کنند که با یک بار ابتلاء دیگر مبتلا به ویروس کرونا نمی‌شوند و ایمن هستند؛ اما بسیاری از این افراد بر اساس علائم فقط در دسته مشکوک به کرونا قرار گرفتند و حتی تست پی‌سی‌آر نداشتند، این افراد بر اساس علائم ظاهری در منازل استراحت داشتند و شاید بیماری آنها یک سرماخوردگی معمولی بوده است.

کارشناس ستاد مقابله با کرونای دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: درصدی از افرادی که مبتلا شده اند اصلاً پادتنی در بدنشان ساخته نمی‌شود که شامل گروه آلرژیک هستند و احتمال ابتلای مجدد بلافاصله پس از بهبود در این دسته از افراد وجود دارد.

وی افزود: گروه سوم گروهی هستند که مبتلا شده‌اند و پادتن در بدنشان ساخته شده است اما بعد از ۵ یا شش ماه احتمال ابتلای مجدد آنها به کرونا وجود دارد؛ شواهد نیز این مطلب را تأیید می‌کند ما کسانی از کادر درمان داریم به علت اینکه تماس مکرر با بیماران دارند بعضاً تا دو بار یا بیشتر مبتلا می‌شوند.

کاهش شدید موارد ابتلاء به آنفلوآنزا

صحبتی در خصوص بیماری آنفلوآنزا اظهار داشت: امسال به دلیل رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی حتی با توجه به عدم استفاده از واکسن آنفلوآنزا پیک طغیان آنفلوآنزا را نداشتیم و موارد بستری در استان از ابتدا به ۱۰ عدد هم نرسیده است.

وی گفت: بهترین زمان استفاده از واکسن آنفلوآنزا اواخر پاییز حتی تا اوایل زمستان است لذا توصیه می‌شود در افرادی که در گروه‌های در معرض خطر هستند (افراد بالای ۶۵ سال یا کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و زنان باردار) با توجه به در دسترس بودن واکسن آنفلوآنزا، نسبت به تزریق اقدام کنند.

صحبتی با اشاره به همکاری مردم برای عبور از پیک سوم کرونا بیان کرد: چیزی که بیشتر نگران آن هستیم و یک نقطه تهدید برای وضعیت فعلی به شمار می‌رود؛ این است که مردم دچار عادی پنداری و سهل‌انگاری در خصوص ویروس کرونا شوند. تصور اینکه ما این بیماری را پشت سر گذاشتیم و اوضاع خوب است؛ موجب یک باور غلط می‌شود. مسافرت‌های ناخواسته یا غیر ضرور و برگزاری مهمانی و مراسم باعث می‌شود ما دوباره آسیب ببینیم و شاهد موجب چهارم بیماری باشیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد افزایش موارد بستری و سرپایی هستیم که بسیار جدی است، یادآور شد: اگر رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی مردم کمتر شود متأسفانه شاهد به وجود آمدن موج چهارم بیماری خواهیم بود که باید این هشدار را جدی بگیریم و همگان برای سلامتی خود و خانواده‌شان توصیه‌ها را رعایت کنند.

کد خبر 15933
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار