چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 24 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
ایثارگری جهادی ها در ایام کرونا کتاب می شود/نذر نفس وهفت خان شستن
شیراز- روایت شجاعت و ایثارگری جهادی‌ها در بخش های مختلف طی ایام کرونا در قالب دو کتاب در شیراز منتشر می شود.

مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر مطالعات فرهنگی در شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص انگیزه تولید این اثر توضیح داد: با شیوع بیماری کرونا و جانفشانی اقشار مختلف مردم در مقابله با این بیماری همه‌گیر برای ما سوال بود که ما چه نقشی می‌توانیم در این حماسه مردمی ایفا کنیم و خوشحال هستیم که نتیجه فکر کردن به این سوال تولید این آثار بود. ما به نوبه خود و بنا به حیطه کار خودمان سعی کردیم روایت گر جهاد مردمی در این حوزه باشیم.

سید حامد ترابی تصریح کرد: شاید حضور مردمی در هیچ کجای جهان مثل ایران نبود. این حضور پرشور هم نشان دهنده ریشه‌های فرهنگی‌مان بود و هم پیوند قوی مردم و اعتقاداتشان و توجه به هم نوع را نشان می‌داد. شاید کسی باورش نمی‌شد این همه جوان طلبه و دانشجو و زن و مرد به دل خطر بزنند.

وی کادر درمان، طلاب و گروه‌های جهادی را از جمله ظرفیت‌های مردمی و فرهنگی جامعه دانست که کمتر کسی به آنها توجه می‌کند و تاکید کرد: جامعه ما برای رشد باید روی همین انسان‌ها و ظرفیت‌هایشان تمرکز کند. رسانه هم لازم است به همین‌ها ضریب دهد نه کسانی که در موقع خطر فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند.

ترابی با معرفی تولیدات مکتوب از ثبت حماسه‌های مردمی در روزگار کرونا گفت: دو کتاب در این باره توسط دفتر تاریخ شفاهی شیراز در شرف انتشار است. کتاب اول با عنوان (هفت خان شستن) مربوط به فعالیت گروه‌های فعال در تغسیل و تدفین اموات کرونایی است که تحقیق آن توسط محمدحسین عظیمی و زهراسادات هاشمی انجام شده و تدوین آن را محمدجواد رحیمی انجام داده است. این کتاب در ۲۱۲ صفحه در دهه فجر منتشر می‌شود.

وی افزود: کتاب دوم کتاب یک نمای کلی از فعالیت‌های مردمی در این حوزه با عنوان (نذر نفس) است که فعالیت‌های کادر درمان، گروه‌های جهادی، شرکت‌های دانش بنیان و گروه‌های فعال در تغسیل و تدفین را در کنار هم روایت می‌کند. تحقیق این کتاب توسط محمدحسین عظیمی، سیدمحمد هاشمی و زهراسادات هاشمی انجام شده و اسماً میرشکاری کار تدوین آن را برعهده داشته است. این کتاب نیز در نوبت انتشار است و پس از کتاب اول به چاپ می‌رسد.

ترابی در خصوص نحوه ارتباط گیری با فعالان عرصه مقابله باکرونا خاطرنشان کرد: برای ارتباط گیری با این گروه افراد زیادی به ما کمک کردند. خود آقای عظیمی مدتی را با این گروه در تغسیل فعال بودند، ضمن اینکه حجت الاسلام طاهری تولیت آستان سیدعلاالدین حسین در این زمینه با ما همکاری داشتند. علاوه بر آن در جلسه‌ای که با این موضوع ترتیب داده شد، آقای عظیمی با بیان ضرورت کار دوستان طلبه و جهادی فعال در تغسیل و تدفین که به حق خالصانه پای کارآمده و طالب گمنامی بودند، را تشویق به همکاری کردند.

وی ادامه داد: مصاحبه با این گروه تقریباً از فروردین ماه ۹۹ شروع شد و در تیرماه به پایان رسید. برای کتاب هفت خان شستن، ۳۵ ساعت مصاحبه از ۱۴ نفر گرفته شد. مراحل جداسازی خاطرات، تدوین و…نیز تا آبان ماه به پایان رسید و پس از طی مراحل ویراستاری و طراحی منتظر انتشار آن در دهه فجر هستیم.

این کتاب در هفت بخش یا در واقع هفت خان خاطره نگاری شده است و مراحل مختلف کار از شروع تشکیل تیم، آماده سازی غسال خانه، مراحل شستن و تدوفین و بازخورد خانواده‌ها وجزئیات دیگر را شامل می‌شود. چون راویان خاطرات متفاوت هستند، قالب کار خاطره نگاری است منتها خاطرات بعضابلند هستند و سیر محتوایی دارند. در بخش پایانی کتاب نیز عکس‌هایی از مراحل تغسیل و تدفین آمده است.

کتاب هفت خوان شستن که ایثارگری جهادگران را در بحث تغسیل و تدفین اموات کرونایی روایت می‌کند بزودی توسط انتشارات راه یار در دسترس علاقمندان قرارخواهد گرفت.

کد خبر 17071
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار