جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
ضرورت پرداختن به مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی

پژوهشگر برتر جشنواره علمی مکتب شهید سلیمانی ضرورت پرداختن به مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی در ابعاد مختلف را امری مهم دانست و افزود: اگر انضباط، پُرکاری، تدبیر، شب و روز نشناختن توأم با انگیزه و روحیه جهادی برای خدمت به بندگان خدا سرلوحه کار مدیران قرار گیرد، بدون شک مشکلات کشور در تمام زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و علمی در هر شرایطی قابل‌حل و موانع برداشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری استان بوشهر؛ علی شهبازی، فرمانده پایگاه علمی و پژوهشی امام حسن مجتبی (ع) شهرستان خارگ در جشنواره علمی مکتب شهید سلیمانی که با همت بسیج علمی و فناوری پژوهشی سپاه امام صادق (ع) برگزار شد به‌عنوان پژوهشگر برتر معرفی شد.

وی با اینکه مدیریت جهادی یکی از شیوه‌های مدیریت که به طور خاص موردتوجه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) قرار گرفته است اظهار داشت: مدیریت جهادی را می‌توان فرایند کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت، در به‌کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی جهت مبارزه با دشمن و رفع موانع حرکت به جلو در تمامی عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، علمی، اقتصادی، سیاسی با هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، هدایت و کنترل جهت نیل به اهداف، بر اساس فرهنگ جهادی اسلام تعریف نمود.

شهبازی افزود: شناسایی ابعاد شخصیت شهید سلیمانی وظیفه‌ای همگانی است و معنای واقعی شخصیت حاج قاسم سلیمانی همان گونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، یک مکتب است؛ وقتی گفته می‌شود که حاج قاسم مکتب است و تعبیر به مکتب سلیمانی می‌شود، یعنی باید ابعاد مختلف رفتاری ایشان را مورد ارزیابی قرار دهیم و دستاوردهای این مکتب را بیان کرده و از طرف دیگر بدانیم و درک کنیم که اینها همه دستورهای دین است. شهید سلیمانی مکتبی سرشار از واژه‌های انسانیت از جمله اخلاص، ولایت‌پذیری، شجاعت، ذکاوت، مدیریت، تواضع و مردمی بودن می‌باشد. مدیریت و مکتب اثرگذار و ماندگار، همان مدیریت جهادی و مکتبی مثل مکتب شهید سلیمانی است که می‌تواند مفید و کاربردی واقع شود.  

 

شاخص‌های مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی

این پژوهشگر برتر، شاخص‌های مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی را این‌گونه عنوان کرد: 1- عشق، ایمان و کار برای خدا 2- جدیت، خستگی‌ناپذیری و شوق به کار 3- برداشتن گام‌های بلند 4- چالش با موانع و عبور از آنها 5- داشتن شتاب همراه با تدبیر 6- داشتن بصیرت و عدم غفلت از وجود دشمن 7- در مقابله با دشمن باشد 8- مبتنی بر علم باشد.

شهبازی بیان داشت: مدیریت جهادی و مکتب شهید سلیمانی در واقع همان مدیریت و مکتب علمی است که بر اساس فرمول‌ها و قوانین مطرح در دانش مدیریت و مکتب پایه‌ریزی شده است. فرق این نوع مدیریت و مکتب با مدیریت و مکتب صرف، در این است که مبنای مدیریت جهادی و مکتب شهید سلیمانی، مبنایی اسلامی و ارزشی است و می‌توان گفت مدیر مسلمان با درنظرگرفتن ابعاد دینی و ایمانی، به مدیریت و مکتب تعریف تازه‌ای می بخشد و مفهوم مدیریت جهادی و مکتب شهید سلیمانی را به وجود می‌آورد.

آثار مثبت و ارزشمند مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی

وی در تبیین اهمیت موضوع، آثار مثبت و ارزشمند مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی، گفت: مدیریت جهادی و مکتب شهید سلیمانی، روحیه، انگیزه، نشاط و تلاش مضاعف را در هر مجموعه ایجاد خواهد کرد و مدیریت جهادی نوعی میان‌بر برای مدیران است و سببِ جبران کوتاهی‌های گذشته می‌شود که با مکتب شهید سلیمانی فرهنگ ایثار، دشمن‌ستیزی و مظلوم یاوری در ذهن افراد جامعه شکل خواهد گرفت و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی در همه عرصه‌ها بخصوص در زمینه تربیت مدیران جهادی بکار گرفته خواهد شد.

فرمانده پایگاه علمی و پژوهشی امام حسن مجتبی (ع) شهرستان خارگ تصریح کرد: مدیریت جهادی بر اساس نظریه‌پردازی و تولید علم دانشمندانِ مسلمان شکل می‌گیرد؛  این نظریه‌پردازی و تولید علم باتکیه‌بر مبانی اسلامی و مفروضات بنیادین آن، با روش‌های گوناگون، اعم از تعبّدی و تعقّلی، به‌منظور ایجاد یا بهبود رفتارها، روش‌ها، فنون، ابزار، ساختارها و الگوها برای رفع مشکلات و تأمین نیازهای مادی و معنوی و رشد و اعتلای جامعه اسلامی انجام می‌شود.

ضرورت تبیین دستاوردهای مکتب شهید

وی با اشاره به‌ضرورت تبیین دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی گفت: معنای واقعی شخصیت حاج قاسم سلیمانی همان گونه که مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند، یک مکتب است؛ مکتب شهید سلیمانی مکتبی سرشار از واژه‌های انسانیت از جمله اخلاص، ولایت‌پذیری، شجاعت، ذکاوت، مدیریت، تواضع و مردمی بودن و ... می‌باشد. مکتب شهید سلیمانی باوری است قلبی و عقلانی، الگویی که می‌تواند در دیگران نفوذ کند و بصیرت افزا باشد، چرا که لحظه‌به‌لحظه زندگی آن شهید سرشار است از خوبی‌ها و درس زندگی، درس‌هایی که باید سینه‌به‌سینه نقل شود و به دل دانشگاه‌ها ورود کند و در نهایت به تربیت مدیران جهادی منجر شود.

شهبازی راز محبوبیت سردار سلیمانی را تواضع دانست و افزود: تواضع، فروتنی، اخلاص و مهربانی وقتی ارزش دارد که از سر قدرت و اختیار باشد، اگر شخصی از سر ترس، یا کسی ازروی ناچاری یا فردی برای طمع و به قدرت رسیدن تواضع می‌کند، برای مردم منفور است، راز محبوبیت حاج قاسم همین بس که مردم می‌دانستند این مرد قدرتمند برای دنیا، در معیار دنیا، مالک‌اشتر امیرالمؤمنین (ع) و مرد قدرتمند منطقه و خاورمیانه است، استکبار را به‌زانو درآورده، اما در مقابل ملت خودش آن‌قدر متواضع است که دست پیرمردی را در سیل خوزستان می‌بوسد، گل را در نماز از بچه یتیم می‌گیرد و پای مادر شهیدی را در کرمان می‌بوسد.

ترویج مکتب شهید قاسم سلیمانی

 

این پژوهشگر تأکید کرد: در ترویج مکتب شهید قاسم سلیمانی باید به این نکته دقت کنیم که وی را به سلیقه خودمان معرفی نکنیم. سردار دل‌ها نمونه عینی و مصداق مجسم احکام و دستورات دین است، اگر بخواهیم برخی از ابعاد شخصیتی ایشان را به انتخاب و سلیقه خودمان معرفی کنیم، آفتی است که این موضوع و شناخت را دنبال می‌کند، باید بگذاریم مردم دنیا حاج قاسم را به حقیقت دینی‌اش بشناسند نه به‌صرف ابعاد گزینشی که ما انتخاب می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: شهید سلیمانی به‌عنوان شاگرد این مکتب توانست جامع ارزش‌های اخلاق فردی و اجتماعی باشد و این امر اهمیت بسیار زیادی دارد، چون این وجه امتیاز دین‌داری انقلابی از دین‌داری عافیت‌طلبانه و هم از انقلابی‌گری سکولار است. او نمونه موفقی از جمع بین معنویت دینی و جامعه‌گرایی ارائه کرده، عرفان را با سیاست و مبارزه گره‌زده و در مقام عمل، آن را در حوزه نظامی نیز اعمال می‌کند.

شهبازی مدیریت جهادی و مکتب شهید سلیمانی را عبارت از چند مقوله دانست و افزود: علم و هنر فرایند استفاده کارآمد و اثربخش از منابع انسانی و مادی از طریق برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل، در محیطی پویا، و در جهت تحقق اهداف سازمانی با جامعه در چارچوب احکام اسلام و تقرب الی الله؛ به‌عبارت‌دیگر، مدیریت جهادی و مکتب شهید سلیمانی شیوه‌ای است که با استفاده از قوانین و اجرای عدالت بتواند زمینۀ رشد انسان را جهت رسیدن به کمال مطلق و قرب الی الله فراهم کند. این قوانین باید بر مبنای کتاب خداوند، سیره معصومین (علیهم‌السلام) و انبیاء و اولیای خداوند و علوم و فنون و تجربه‌های بشریِ منطبق با فطرت پاک انسان باشد.

 تفاوت مدیریت جهادی و مدیریت غربی

وی با بیان تفاوت مدیریت جهادی و مدیریت غربی تصریح کرد: در رویکرد غربی، یک روشِ بهترین برای رفتار مدیران وجود ندارد، بلکه موقعیت‌ها و مقتضیات گوناگون، بهترین روش مدیریت را مشخص می‌کنند برخی کارداری و بعضی کارمند مداری و برخی حد وسط این دو را بهترین معرفی می‌کنند و درنهایت مدیران به‌سختی می‌توانند برای دردهای مدیریت خود دارویی کارساز بیابند اما در مدیریت جهادی به‌کاربستن این سفارش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) توصیه شده است که پیش از هر چیز از روش محبت‌آمیز استفاده شود و در صورت موفقیت نیافتن، شدت عمل به کار گیرند.

این محقق گفت: در این سبک، اهداف سازمان فدای روش‌های مدیریتی نمی‌شود؛ بلکه هدف سازمانی رعایت می‌شود اما در رفاقت، دوستی، محبت و انسان‌گرایی به معنای واقعی رابطه مداری هم وجود دارد و آزادی انسان‌ها و حقوق کارمندان در حد معقول رعایت می‌شود؛ درعین‌حال کار و اهداف سازمان و وظایف و مسئولیت‌های فردی و گروهی هم با دقت دنبال و با متخلفان و سوءاستفاده‌کنندگان برخورد می‌شود، از دیگر وجود تمایز مدیریت جهادی با دیگر مدیریت‌ها در مکاتب شرق و غرب این است که مدیریت جهادی در جامعه اسلامی بر دو اصل "تعالی" و "تولید" استوار است.

وی ضرورت پرداختن و توجه جدی و کاربردی به مدیریت جهادی و دستاوردهای مکتب شهید سلیمانی در ابعاد مختلف را پویایی و ارتقای موفقیت و بهره‌وری در سطح کشور امری ضروری دانست و افزود: اگر انضباط، پُرکاری، تدبیر، شب و روز نشناختن و به جد دنبال کار را گرفتن؛ سرلوحه مدیران کشورمان باشد و توأم با انگیزه و روحیه جهادی برای خدمت به بندگان خدا با نیت الهی وارد عرصه خدمت شوند و منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح دهند، بدون شک مشکلات کشور در تمام زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی و علمی در هر شرایطی قابل‌حل، مرتفع و کلیه گروه‌ها و موانع گشوده خواهد شد و روزبه‌روز شاهد رشد و تعالی روزافزون و تحقّق اهداف و مقاصد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران خواهیم بود.

گفتنی است: مدیران جهادی و پیروان مکتب شهید سلیمانی باید از ایمان، پشتکار، عزم راسخ، همت، توکّل، خودباوری، اعتمادبه‌نفس ملی، حُسن ظن الهی و روحیه انقلابی‌گری نیز برخوردار باشند و نیروهای مستعد، دلسوز و متعهد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به انزوا کشانده نشوند و نشاط و انگیزه و روحیه جهادی، جایگزین هرگونه یأس و ناامیدی گردد و دراین صورت، مدیران جهادی و پیروان مکتب شهید سلیمانی می‌توانند در بهینه‌سازی وضعیت فعلی برای رسیدن به وضعیت مطلوب مدیریت، نقش بسزایی داشته باشند.

کد خبر 17425

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار