جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کنترل کرونا با گریه، التماس، یادداشت، گلایه و اِستوری!
ایسنا/بوشهر کرونا نه با گریه و زاری و التماس کنترل می‌شود و نه با خبر و پست و استوری گذاشتن در فضای مجازی و یا یادداشت و گلایه... تناقض رفتاری و عملکردی نمی‌تواند ویروس به این پیچیدگی را کنترل کند. زمین گیر کردن ویروس به این خطرناکی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و برنامه‌های راهبردی و البته اجرای بسیار دقیق تر آن در نقطه به نقطه کشور دارد.

شاید همان روز که سفرهای نوروزی آزاد شد و مجوز سفر به شهرستان‌های زرد و آبی را گرفتیم تا آنها هم نارنجی و قرمز شوند باید می‌دانستیم که پس از نوروز شاهد فاجعه در استان‌های با وضعیت زرد و آبی خواهیم بود چرا که افراد از نقاط قرمز و نارنجی به نقاط زرد و آبی رفته و ویروس هم با آنها سفر می‌کند و جابجا می‌شود. این بود قصه‌ عجیب رشد صعودی کرونا در ایران...

این بی‌برنامگی و مدیریت ضعیف سفرها در نوروز آن هم برای زمین‌گیر کردن بیماری با این گستردگی و شیوع بالا و ویروسی که هزار چهره دارد و هر روز یکی را رو می کند به این سادگی ها هم نیست. وزیر بهداشت می گوید «در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نکرد، امروز با گرفتاری بسیار سنگینی مواجه هستیم هنوز بستری ها در حد پیش‌بینی نیست و مشخص نیست که چه اتفاقی در انتظار ماست. او ادامه می‌دهد «اجازه ندادیم صف مرغ و تخم‌مرغ برای دارو تکرار شود و تامین کسری‌ها را از روز اول دنبال کردیم حتی باور نمی‌کردند واکسن تولید کنیم...» کاری نداریم به چند و چون حرف و حدیث‌ها و پیگیر جزئیات هم نمی‌شویم اما کلی بگوییم مگر تامین بهداشت و حفظ سلامت مردم از وظایف وزارت بهداشت نیست؟ پس چرا هنوز شاهد چنین اظهاراتی هستیم.

فاجعه غیرقابل‌جبرانی که نتیجه غفلت و عدم نظارت است

بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۷ تا ۱۶ فروردین ۱۴۰۰) بطور متوسط هر ساعت ۴۴۷ نفر در ایران مبتلا و تقریبا ۵ نفر قربانی کرونا شده‌اند و در هر ساعت حدود ۳۴۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند. کرونا در استان بوشهر هم دیوانه‌وار می‌تازد و جان‌های عزیز مردم را درگیر می‌کند اما همچنان مراسمات عروسی و عزای‎‌ چند صد نفری در حال برگزاری است. این نکته بسیار مهم است که چرا با وجود دانشتن خطرات بعدی و البته شرایط بحرانی کشور، اجازه برگزاری مراسم عروسی داده می‌شود و چرا برای لغو و یا عدم برگزاری مراسمات در راستای کنترل اپیدمی اقدام سریع و جدی انجام نمی‌شود؟

ابلاغ و بخشنامه‌های مرتبط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خوب است اما زمانی که ضمانت اجرا و بازدید و نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای مختلف برای شناسایی تخلفات و عدول از قوانین و البته اعمال قانون، و جریمه –در صورت عدم اجرای قوانین و سرپیچی از دستورالعمل‌ها که تخلف محسوب می‌شود- وجود داشته باشد. همانطور که محمدتقی ایرانی، معاون سیاسی استاندار بوشهر روزهای گذشته در نشست ستاد مقابله با کرونا شهرستان بوشهر عنوان کرد: «نظارت بر رعایت پروتکل‌ها همچنان به صورت سخت‌گیرانه باید دنبال شود، با هرگونه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون تعارف برخورد خواهد شد زیرا اگر یک سر سوزن غفلت کنیم فاجعه غیرقابل‌جبران به وجود خواهد آمد. لذا دستگاه‌های مربوطه با کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی و محدودیت‌های اعلام‌ شده را رعایت نمی‌کنند بدون تعارف برخورد کنند.»

وضعیت جنگی، آرایش جنگی هم می‌خواهد

به گفته‌ی معاون استاندار بوشهر «در حال حاضر بوشهر دچار شرایط قرمز جنگ کرونایی شده، وضعیت کنونی استان بوشهر ناگوار و بسیار نگران‌کننده است که خروج از آن نیازمند اقدام فوری و جدی است. ویروس کرونا که زندگی عادی مردم جهان را مختل کرده است، گویا تمام‌شدنی نیست و همت همگانی مردم را می‌طلبد تا این داستان را به پایانی خوش نزدیک کند.»

محمدتقی ایرانی همچنین گفته است: «صدای آژیر قرمز در دوران دفاع مقدس که به صدا درمی‌آمد، معنی و مفهوم آن این بود که حمله هوایی انجام خواهد شد به پناهگاه‌ها بروید، در حال حاضر بوشهر دچار شرایط قرمز جنگ کرونایی شده است. شرایط جنگی نیازمند نوع رفتار و برخورد در آن شرایط است، وضعیت جنگی، آرایش جنگی هم می‌خواهد، طبیعتاً در شرایط کرونایی، برخی سخت‌گیری‌ها باید اعمال شود. وضعیت کنونی استان بوشهر ناگوار و بسیار نگران‌کننده است که خروج از این وضعیت نیازمند اقدام فوری و جدی است.»

ضعف کنترل و نظارت و وضعیت انفجاری کرونا در بوشهر

روز گذشته با اعلام وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های دشتستان و دیلم، بخش بیشتری از استان بوشهر در شرایط قرمز قرار گرفت و به این ترتیب از شهرستان‌های ده گانه استان بوشهر، دشتستان، دیلم و بوشهر در وضعیت قرمز، گناوه، تنگستان، کنگان و عسلویه در وضعیت نارنجی و دشتی، جم و دیّر در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و طبیعتا این مناطق نیز با ادامه سفر و جابجایی افراد و به خصوص نیروی کاری بین شهرستان‌های قرمز و زرد و نارنجی به زودی به شرایط بحرانی چون بوشهر و دشتستان خواهند رسید.

در این میان نقش رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دبیر ستاد کرونای استان بسیار پراهمیت و کلیدی است، جایی که می‌تواند با توجه به اختیارات و البته مسئولیت مهمی که در برابر سلامت و جان مردم بر عهده دارد نسبت به هر گونه اتفاق و بی‌توجهی به قوانین از برگزاری یک جلسه در ادارات تا مراسم عروسی و یا نادیده گرفتن و دور زدن قوانین واکنش صحیح نشان دهد و بدون معطلی برخورد لازم را انجام دهد تا شاهد تکرار رفتارهای غلط و بروز فاجعه‌ای همچون آنچه امروز شاهد آن هستیم نباشیم. اما ضعف کنترل و نظارت در زمینه مدیریت بیماری موجب شده در مدت زمان کوتاهی استان بوشهر به وضعیت انفجاری رسیده و شاهد افزایش و رشد صعودی ابتلا به ویروس کرونا و انواع جهش‌یافته آن باشیم.

عبور از موج چهارم بیماری کرونا

حالا که کرونای انگلیسی، برزیلی، عراقی و انواع مختلف ویروس به گفته مسئولین منحوس در جای جای کشور دست افشانی می‌کند و مردم بی پناه مظلوم تر از همیشه با مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی در معرض مستقیم ابتلا و مرگ مظلومانه قرار دارند باز هم می‌شود چاره‌ای اندیشید و از مدیریت بیماری در سالی که گذشت –در ایران و جهان- درس گرفت و اقدامات بهتر و نتیجه بخش تری را امتحان کرد. همانطور که حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا گفته است: «امروز باید به تجربه مقابله با بیماری کرونا طی یک سال و اندی اخیر به مثابه فرصت نگاه کنیم و برای عبور از موج چهارم بیماری کرونا باید از تجربه گذشته نهایت استفاده را داشته باشیم و در این مسیر در نظر داشته باشیم که رمز موفقیت همراهی و همدلی مردم است.»

انباشت مقررات و تصمیم گیری جدید و اختلال در روند مقابله با بیماری

معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه رسالت کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت بیماری کرونا تصمیم سازی برای ستاد ملی کروناست؛ عنوان کرده: «باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که انباشت مقررات و تصمیم گیری جدید چه بسا باعث اختلال در روند کار مقابله با بیماری می‌شود و برای همین نباید نگاه مان به ایجاد طرح‌های جدید باشد و بایستی از ظرفیت‌های موجود نهایت استفاده را ببریم و در صورت نیاز طرح موجود اصلاح شود.»

وی در این خصوص گفت: «بازدهی طرح‌ها برای ما مساله مهمی است و برای همین باید انرژی‌مان را روی طرح‌هایی گذاریم که بیشترین نقش را در مهار بیماری منحوس کرونا داشته است. باید محدودیت‌ها به سمت شهرهایی برود که روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کنند و اجازه ندهیم بیماری در این شهرها اوج گیری پیدا کند.»

شکست مکرر ما از کرونا

با این حال در نقاط مختلف شهرستان‌ها و البته روستاها علی‌رغم شرایط بحران و وضعیت خطرناک شیوع کرونا، باز هم شاهد تجمعات و مراسمات هستیم. ضمن اینکه در بسیاری از ادارات نیز قوانین و پروتکل‌های مربوط به دورکاری و مصوبات ستاد مبارزه با کرونا اجرا نشده است. امروز نظارت و پیگیری و کنترل وضعیت اجرای پروتکل‌ها و مصوبات حلقه گمشده‌ی زنجیره مبارزه با کرونا است و همین امر نیز –اشکال در اجرا علی‌رغم وضع برخی قوانین درست- موجب شکست مکرر ما از کرونا می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 21534
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار