پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
انتهای صف‌های طولانی مرغ کجاست؟
ایسنا/بوشهر روزهای اخیر کمبود مرغ در بازار و چندنرخی شدن آن به مانند آنچه سال گذشته درباره برنج شاهد بودیم مشکل تازه‌ای بود که گریبان نقاط مختلف کشور را گرفت. اظهارنظرهای مختلف مسئولان از تکذیب صف‌ها تا خجالت‌آور و نازیبا خواندن پدیده صف‌نشینی هم مشکل مرغ را حل نکرد و در آخر باز هم سرگردانی مردمی که نمی‌دانند این ویترین‌های خالی نشان از کمبود دارد یا عدم نظارت؟ و یا مقدمه‌ای برای گرانی است؟

از بازار و فروشگاه‌های اصلی پروتئین و توزیع مرغ که پی‌جور می‌شوی می‌گویند نداریم و یا اگر سهمیه‌ای برای توزیع دارند زود تمام می‌شود، آن هم در صف‌های طولانی که به کرونای انگلیسی پوزخند می‌زند. صف‌هایی که روزی برای گرفتن کد بورسی و بعد تماشای دود شدن سرمایه، و روز دیگر برای مرغ و گوشت و تخم مرغ و نفت و گاز تشکیل می‌شود و کسی هم نمی‌پرسد اصلا چرا صف؟

یکی از فروشگاه‌هایی که چند مرغ در ویترین نه چندان دلنشینش جا خوش کرده بود که آنها را با قیمتی بالاتر از معمول ارائه میداد، بعد که چند مشتری در فروشگاه جمع شد دیدیم در قسمت پایین فریزر نیز مرغ دپو کرده و گاهی از آن برای مشتری‌ها برمیداشت تا ویترین همچنان با چند مرغ تزیین شده باشد و به مردم کمبود و یا ترس تمام شدن را القاء کند و بتواند تمام مرغ‌های موجود را چند هزار تومان گران‌تر از قیمت مصوب بفروشد!

همه اینها در حالی است که حواشی مرغ از کمبود تا گرانی و صف‌های طولانی آن نیز منتج به پیگیری درست و اصولی برای حل مشکل نشده و رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفته مردم از صف مرغ خوششان می‌آید! محمد یوسفی در پاسخ به این سوال که «چرا در ایام نوروز صف مرغ تشکیل شد؟»، گفته است: «مردم از صف مرغ خوششان می‌آید. دوست دارند علت صف را بدانند و از این‌رو به صف می‌پیوندند. همین موضوع باعث شد که صف مرغ تشکیل شود. هر چند که در ایام تعطیل تقاضا برای خرید مرغ بیشتر می‌شود و اکنون یخچال‌ها پر از مرغ است.»

این در حالی است که خود مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت به مشکلات موجود در زمینه توزیع مرغ طی هفته‌های اخیر اذعان کرده‌اند و تصمیماتی نیز برای حل این معضل اتخاذ کرده‌اند؛ تا آنجا که قرارگاه ساماندهی مرغ نیز تشکیل شده و همین موضوع نیز واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی را در پی داشته است.

روز گذشته سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از قول وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکل مرغ در ماه رمضان خبر داد و عنوان کرد: وزیر جهاد تأکید کردند که احتمالا از ماه مبارک رمضان مشکلی در بازار مرغ وجود نداشته باشد.

معین الدین سعیدی در مورد جلسه روز گذشته کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس به ایسنا گفت: تلاطمی که در بازار مرغ وجود دارد باعث شد که کمیسیون کشاورزی میزبان وزیر جهاد شود. وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌هایشان برای آرام کردن بازار مرغ را ارائه کردند. ما نمایندگان به وضعیت از هم گسیخته بازار مرغ معترض هستیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از برنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش میزان جوجه‌ریزی خبر داد و گفت: وزیر جهاد تأکید کردند که احتمالا از ماه مبارک رمضان مشکلی در بازار مرغ وجود نداشته باشد. در واقع در دو روز گذشته میزان جوجه ریزی افزایش خوبی داشته اما هنوز در استان هایی مثل سیستان و بلوچستان، کرمنشاه و البرز مشکلات عدیده‌ای شاهد هستیم.

البته همه اینها باعث نشده آرامش به بازار مرغ برگردد، و همچنان زنجیره معیوبی که قبلا نیز نمونه آن را در مورد برخی اقلام مانند روغن تجربه کرده‌ایم در کشور جریان دارد. جایی که ما از صادرات مرغ به واردات آن رسیده‌ایم و شاهد تشکیل کمیسیون و جلسات فوری و حتی قرارگاه ساماندهی هستیم اما همچنان مشکل کمبود وجود دارد.

طی سال‌های گذشته شاهد مدیریت غلط و غیر اصولی صنعت مرغ و عرضه محصولات آن در بازار بوده‌ایم، موضوعی که هیچگاه به درستی چاره‌اندیشی نشد تا روزبه‌روز تبعات بیشتری برای مردم داشته باشد و بیش از پیش مشکل‌ساز شود. احمدرضا فرشچیان، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در این باره می‌گوید باید تمام تصمیم‌گیران دولتی این سوال را پاسخ دهند که چگونه کشوری که صادرکننده مرغ بود، حالا باید مرغ وارد کند؟

وی با اشاره به موضوع امحای جوجه‌های یک روزه که سال گذشته بحث آنها مطرح شد، تشریح کرد: در آن زمان با توجه به کاهش تقاضا برای مرغ، واحدهای مرغداری ظرفیت مازادی داشتند که دیگر امکان عرضه به بازار را نداشت اما متاسفانه وزارت جهادکشاورزی نیز به این عرصه ورود نکرد و بحث از بین رفتن جوجه‌ها مطرح شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران عنوان می‌کند: همان کشوری که یک سال قبل جوجه بیش از حد نیاز خود داشته و برای سال‌ها، صادرکننده گوشت مرغ بوده حالا با مصوبه‌ای جدید قرار است گوشت مرغ وارد کند؟ سوال اینجاست که ما تا چه زمانی می‌خواهیم مرغ وارد کنیم؟ چه زمانی به این جمع بندی می‌رسیم که اشکالات اساسی را ببینیم و از خود بپرسیم چطور یک صادرکننده مرغ حالا برای رفع نیازهای اولیه‌اش باید مرغ وارد کند؟

فرشچیان با اشاره به برخی سیاست‌های غلط که در این بازار اجرایی می‌شوند، گفت: یکی از موضوعاتی که بخش خصوصی برای سال‌ها بر ان تاکید داشت، بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی و لزوم کنار رفتن این سیاست بود. این ارز از همان ابتدا نیز مشکل داشت و با وجود آنکه در طول تمام سال‌های گذشته به حوزه مرغ تزریق شده نه تنها گره‌گشایی نکرده که خود به عاملی جدید برای رانت و تبعیض و عدم شفافیت بدل شده است و حالا نیز بناست مرغ را با این ارز وارد کنند که مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در کوتاه مدت راهکاری برای بازگرداندن نظم به بازار مرغ وجود دارد، بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی همواره این ادعا را داشت که به اندازه مصرف چند ماه کشور را ذخیره کرده و در انبارهایش دارد. اگر این ادعا درست است، باید از این انبارها نیاز بازار تامین شد و جو روانی فعلی فروکش کند و سپس با حمایت از مرغداران و افزایش جوجه ریزی ظرف چند ماه آینده، تولید مرغ بار دیگر افزایش پیدا کند.

اما وزیر جهادکشاورزی در جلسه علنی روز گذشته مجلس و در جریان بررسی وضعیت تامین و توزیع نهاده های دامی و کشاورزی ضمن عذرخواهی از مردم بابت تلاطم در بازار تاکید کرده: کارگروه ویژه ای برای کنترل بازار در بخش مرغ تشکیل شده و به زودی آرامش به کل کشور بازخواهد گشت.

کاظم خاوازی همچنین عنوان کرده است: «در محصولات پروتئینی چه گوشت قرمز که به تولید ۸۸۱ هزار تن رسیدیم و چه شیر که بالغ بر ۱۱ میلیون تن تولید داریم و چه گوشت مرغ که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید داریم امروز با مشکل تولید مواجه نیستیم، از ابتدای سال گذشته تا بهمن ماه ما با بالاترین میزان جوجه ریزی مواجه بودیم و جوجه ریزی توسط چند سیستم تحت کنترل است میزان انحراف از جوجه ریزی ۱.۲ می باشد و فلذا تولید به اندازه کافی در کشور می باشد. اتفاقات دیگری در بازار رخ داد که وضعیت را برهم ریخت ما امروز با احتکار و منجمدکردن رو به رو هستیم در شهر تهران که نیاز ۱۲۰۰ تن می باشد به ترتیب در سه شیفت هزار تن بسته بندی اتفاق افتاده است در نهایت دولت تصمیم گرفت کارگروهی را تشکیل دهد و مسئولیت آن با وزیر جهاد است، سه روز کاری از تشکیل این کارگروه می گذرد اما اقدامات خوبی در حال انجام است ما در تلاش هستیم تا فضای مناسبی را در بازار ایجاد کنیم تنها در استان کهگیلویه و چند استان دیگر در تامین مرغ مشکل وجود دارد که برای آنها نیز استان معین تعیین شده است.»

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرده است: براساس تصمیم سران قوا تمامی مسئولیت‌ها در بخش کشاورزی، چه صادرات و چه واردات و چه تنظیم بازار به عهده وزارت جهاد نیست. اما بنده به نمایندگی از دولت از مردم عذرخواهی کرده و ان شاءالله با کارگروه تشکیل شده قول می دهم که به زودی آرامش به بازار کشور بازگردد.

به گزارش ایسنا، با وجود تمام این اتفاقات و وعده‌های پیگیری برای بازگشت آرامش به بازار در روزهای ابتدایی سال 1400 با کمبود مرغ و صف‌های طولانی آغاز شد و حتی تاکید وزیر و پیگیری نمایندگان و دیگر مسئولان هم موجب کاهش صفوف و تعادل وضعیت نشد و حالا امیدواریم با ابلاغ مصوبه واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ در این زمینه شاهد بهبود شرایط باشیم.

انتهای پیام

کد خبر 21686
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار