پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
از آغاز ثبت نام کتاب های درسی تا شرط انتقالی دائم برای فرهنگیان
خبرهایی از سفرهای استانی وزیر آموزش وپرورش، اعلام شرایط انتقالی فرهنگیان از موقت به دائم و آغاز ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب های درسی از جمله خبرهای حوزه آموزش و پرورش در این هفته بود.

خبرگزاری مهر-گروه جامعه: در هفته‌ای که در حال پشت سر گذاشتن آن هستیم خبرهایی در حوزه تعلیم و تربیت از آزمون ورودی مدارس سمپاد و اشتغال فرهنگیان در مدارس خارج از کشور و شروع ثبت نام کتاب های درسی به گوش رسید.

این روزها که کرونا همه چیز را آنقدر تحت تاثیر قرار داده است که دیگر حتی خبری از احتمال بازگشایی مدارس با توجه به شرایط قرمز کرونایی در کشور به گوش هم نمی رسد، در گزارشی در خبرگزاری مهر با عنوان روزگار پایه ششمی‌ها در سال کرونایی و آزمون ورودی مدارس سمپاد نوشتیم که حالا برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ دانش آموزان علاقه مند به شرکت در آزمون‌های ورودی دبیرستان‌های دوره اول و دوم متوسطه استعدادهای درخشان تا ۲۵ فروردین فرصت دارند که به سامانه azmoon.medu.ir برای ثبت نام مراجعه کنند. قرار بر این است که امسال آزمون ورودی پایه هفتم که اهمیت بیشتری دارد روز ۲۰ خرداد و آزمون تکمیل ظرفیت پایه دهم نیز ۲۱ خرداد به صورت سراسری برگزار شود. این زمان‌ها در حالی اعلام شده است که ممکن است با توجه به شدت شیوع کرونا در کشور ستاد ملی مبارزه با کرونا این زمان را به تعویق بیاندازد. هر چند اولین آزمون سراسری که آزمون دکترا بود در اسفندماه و سر تقویم اعلام شده خود برگزار شد و بعید به نظر می‌رسد با توجه به تجربیات سال گذشته سر تعویق آزمون‌های سراسری و مشکلاتی که پیش آورد، امسال خبری از این تعویق‌ها باشد و احتمالاً بیشتر روی رعایت پروتکل‌ها تاکید خواهد شد. باید نشست و دید که آیا تا ۲۰ خرداد این شرایط کنترل می شود یا مانند سال گذشته ما با تعویق های متعدد در آزمون های سراسری رو به رو خواهیم بود.

همچنین در این هفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش خبر از تصویب ضوابط و مقررات تأسیس مدارس عشایری در شورای عالی آموزش و پرورش داد.

در ین هفته در گفتگویی به این پرداختیم که چطور کنکور تنها اهرم برای تشویق بچه‌ها به درس خواندن شده است. نوشتیم که «داستان کنکور داستان پر غصه‌ای است؛ حالا دو سال است که با مجازی شدن درس‌ها و فشار مضاعفی که بر دانش آموزان پایه دوازدهم می‌آید، با گرانی کتاب‌ها و منابع کمک درسی و عدم دسترسی آنها به کلاس‌های تقویتی که پیش از این حتی در خود مدارس هم تشکیل می‌شد، این دانش آموزان احساس این را دارند که مورد ظلمی واقع شده‌اند. در این میان حرف‌های گاه متناقض مسئولان هم مزید بر علت می‌شود. سال گذشته تعویق های پیاپی کنکور تمرکز زیادی از دانش آموزان گرفت و استرس‌هایی را وارد کرد و امسال هم با نزدیک شدن به تیرماه که گفته می‌شود زمان برگزاری کنکور است این ترس و دلهره در دانش آموزان هست که باز هم کرونا زمان برگزاری کنکور را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر صحبت‌هایی که در ایام نوروز وزیر آموزش و پرورش مبنی بر حذف بخش‌هایی از کتاب‌های درسی که به سازمان سنجش اعلام شده و اعلام این حذفیات از سوی سازمان سنجش سوال‌هایی را در ذهن مخاطبان کنکور ایجاد کرد که چرا اینقدر دیر!»

همچنین در گفتگویی دیگر به مشکلات تدریس معلمان خرید خدماتی در مناطق محروم بدون دستمزد و بیمه پرداختیم که آن هم قصه پر غصه‌ای است.

اولین انتصاب در سال جدید

اما یکی از خبرهای قابل تامل در این هفته رفتن مجتبی زینی وند از آموزش و پرورش بود. وی که پیش از این سالها رئیس مدارس غیردولتی بود سال گذشته با حکم محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش رئیس مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور شد که در ۱۴ فروردین با رفتن وی از این بخش از آموزش و پرورش طی حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش میترا تیموری سرپرست جدید مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور شد.

سفرهای استانی وزیر آموزش و پرورش از خراسان تا آذربایجان

در این هفته نیز وزیر آموزش و پرورش که سفرهای استانی خود را از دوم فروردین آغاز کرده بود، ادامه داشت و به خراسان رضوی، یزد، آذربایجان غربی سفر کرد.

در خراسان رضوی نخستین هنرستان تخصصی هنرهای اسلامی ایرانی کشور به صورت ویدئوکنفرانس با حضور معاون رییس جمهوری و وزیر آموزش و پرورش و وزیر امور اقتصادی و دارایی در مشهد افتتاح شد. عملیات اجرایی ساخت این طرح آموزشی به نام شهید چراغچی، از سال ۱۳۹۷ آغاز شده بود که با ۲ هزار متر مربع زیربنا و هزار و ۷۲۲ مترمربع فضای آموزشی با اعتباری افزون بر ۴۴ میلیارد ریال ساخته شده است. این هنرستان با ظرفیت حدود ۳۰۰ دانش‌آموز و هنرآموز در چهار رشته تحصیلی شامل نگارگری، هنر آیینه‌کاری، کاشی‌سازی هفت‌رنگ و تراش‌سنگهای قیمتی فعالیت می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش در نشست تخصصی با نمایندگان دبیران و آموزگاران استان خراسان رضوی گفت: صلاحیت حرفه ای تدریس فراتر از مدرک تحصیلی و سابقه تحصیلی است. اکنون در مواجهه با بزرگترین چالش آموزشی قرارگرفته ایم، این شرایط با تمام مصائبی که داشت، امکان ها و ظرفیت های فوق العاده ای را در اختیار ما قرار داد که باید از آنها به بهترین شکل استفاده کنیم.

اسحاق جهانگیری نیز در مراسم بهره برداری از مجتمع آموزشی المهدی و هنرستان شهید چراغچی اظهار کرد: هرچه تعداد تربیت شدگان آموزشهای مهارتی در هنرستان ها افزایش یابد، زمینه تولید و فعالیت بیشتر در این حوزه بیشتر خواهد شد لذا توسعه هنرستانها در سراسر کشور نقش مهمی در رونق تولید خواهد داشت. افزایش مهارت آموزی در تراش سنگهای قیمتی در شهر مشهد با توجه به ظرفیتهای اقتصادی و معدنی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است لذا باید هر چه سریعتر دغدغه فعالان عرصه گوهرسنگها مبنی بر محدودیت صادرات زیورآلات و سنگهای قیمتی پیگیری و برطرف شود.

وی همچنین گفت: طرح تفصیلی شهرک شهید رجایی مشهد، مصوبه کمیسیون ماده ۵ را نیز دارد که باید هر چه سریعتر اجرا و واحد کلانتری مورد نیاز آن به منظور تامین امنیت منطقه ساخته شود.

در یکی دیگر از مراسم بهره برداری مجتمع آموزشی در این شهر حاجی میرزایی به آموزش در روزهای کرونا اشاره کرد و گفت: در نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا نگرانی خانواده‌ها و متولیان امر بهداشت موجب تعطیلی مدارس کشور شد لیکن در یک سال اخیر مطالعات گسترده ای انجام و مخاطرات دوری دانش آموزان از فضای مدرسه و کلاس درس را آشکار ساخت.آموزش‌های مجازی در بهترین حالت توانایی جبران تنها ۵۰ درصد از ظرفیت ها و قابلیت های آموزش های حضوری را دارا هستند. کرونا ما را در برابر این واقعیت بزرگ که مدرسه غیر قابل جایگزین است و هیچ ابزاری نمی‌تواند جای معلم را بگیرد قرار داد.

همچنین وزیر آموزش و پرورش با توجه به شعار امسال که با رونق تولید گره خورده است و مهمترین بخش در آموزش و پرورش که مخاطب این شعار است، فنی و حرفه ای است، با اشاره به ۳۶۰ رشته صنایع دستی فعال در هنرستان های سطح کشور گفت: اقتصاد با توانمندی ملی اوج می‌گیرد و اقتصادی که بر قابلیت‌های بومی استوار نباشد پایدار نخواهد بود.

اما در سفر به یزد وزیر آموزش و پرورش با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد دیدار کرد و با مسئولان و معلمان این استان دیدار داشت. آیین کلنگ زنی پروژه ۱۵۰ واحدی فاز ۲ مسکن فرهنگیان، طرح اقدام ملی مسکن، با حضور وزیر آموزش و پرورش در یزد برگزار شد. کلیه اراضی این پروژه از طریق سازمان راه و شهرسازی به صورت رایگان تأمین شده است و مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای هر واحد مسکونی، در نظر گرفته شد که ۱۴۲ خانوار فرهنگی، اعم از شاغل و بازنشسته مشمول این طرح شده است. همچنین مدرسه ۱۸ کلاسی پور رضایی نیز افتتاح شد.

وی در این سفر به مواردی اشاره کرد از جمله اینکه:

-اکنون بیش از ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در سامانه شاد احراز هویت و فعال شدند. در این فضا بالغ بر ۱۱ میلیارد فایل آموزشی مبادله شده و پیوند خوبی بین معلمان و دانش آموزان برقرار است

۱۰۰ هزار ردیف استخدامی در سال گذشته تعیین تکلیف شدند. همچنین ما تلاش کردیم تا لایحه رتبه‌بندی معلمان را ارتقا دهیم تا هر یک از معلمان، نسبت به صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایشان در جایگاه مرتبه خود قرار گیرند

- تمام تلاش ما این است که کسی به دلیل عدم دسترسی به امکانات و ابزار از آموزش دور نماند به نحوی که در بررسی های انجام شده، سه دهم درصد دانش آموزان آموزش خود را پیگیری نکرده بودند که تلاش می کنیم همین آمار را نیز به نحوی جبران کنیم.

-اولویت ما اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش است. مدیران و معلمان هریک باید در راستای پیشبرد سند تحول فعالیت کنند.

-۱۰۰ هزار ردیف استخدامی در سال گذشته تعیین تکلیف شدند. همچنین ما تلاش کردیم تا لایحه رتبه‌بندی معلمان را ارتقا دهیم تا هر یک از معلمان، نسبت به صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایشان در جایگاه مرتبه خود قرار گیرند.

-لایحه‌ای در قالب سنجش معلمان و تعیین رتبه‌های آن‌ها بر اساس توانمندی‌هایشان به مجلس ارسال شده که امیدواریم در آینده به تصویب برسد.

اما محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش روز گذشته به آذربایجان غربی سفر کرد و امروز نیز این سفر ادامه دارد. از مهم‌ترین برنامه‌های سفر دو روزه حاجی میرزایی به استان آذربایجان غربی، دیدار با گفت و گو با دانش آموزان در فضای مجازی و در بستر شبکه شاد، حضور در شورای آموزش و پرورش، زیارت گلزار شهدای دفاع مقدس (شهیدان باکری) در ارومیه، دیدار و گفت و گو با تعدادی از معلمان منتخب استان در فضای مجازی، حضور در مراسم افتتاح پروژه های آموزشی دبیرستان افخمی نیا و افتتاح همزمان ۱۷ مدرسه در سطح استان آذربایجان غربی، حضور در شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش استان، آغاز فیلم برداری سریال مشارکتی آموزش و پرورش با صدا وسیما و همچنین آغاز تولید برنامه غنچه ها است.

همچنین در این هفته وزیر آموزش و پرورش به صورت مجازی در نشست با شورای معاونین و رؤسای مناطق استان گلستان نیز حضور پیدا کرد تا هفته پر سفری برای وزیر آموزش و پرورش رقم بخورد.

به روز رسانی سند تحول بنیادین در دستور کار

در این هفته دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در اظهار نظری خبر از این داد که مقدمات به روز رسانی سند تحول بنیادین انجام شده و ماده واحده آن هم در شورای عالی به تصویب رسیده و برای تایید رئیس جمهور ارسال شده است. برای انجام این کار کمیسیون برنامه درسی مامور شده تا تایید نهایی ماده واحده مذکور، با تشکیل کارگروه های تخصصی روند انجام کار را پیگیری کنند.

به گفته وی ماده واحده جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش کار مهم دیگر این شوراست که باید شاخص ها، ضوابط وشرایط جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش تدوین شود. الحمدالله این کار هم با تشکیل کارگروهی از افراد متخصص و با تجربه به نقاط خیلی خوبی رسیده است و امیدواریم به زودی طرح آن به اتمام برسد و برای تصویب به صحن علنی شورای عالی ارائه شود.

وی با اشاره به کار مهم و اساسی دیگر دبیرخانه شورای عالی گفت: بخش محتوای حوزه های درسی یادگیری – یاددهی است که این کار در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در حال انجام است و به محض اینکه به دبیرخانه شورای عالی ارسال گردد، کار بررسی کارشناسی آن شروع می شود.

امانی اضافه کرد: تلاش ما این است که محتوای حوزه های یادگیری – یاددهی به کف مدرسه بیاید تا بتواند مثمر ثمر باشد و اگر این محتوا شکل بگیرد، ماموریت سایر بخش ها هم مشخص و معین خواهد شد.

مستندسازی املاک آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰

در این هفته معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش خبر داد اقدامات در خصوص مستندسازی املاک، تنقیح قوانین، فعال سازی مشاوران امور مجلس و کاهش میزان تخلفات اداری باید منجر به نتیجه و تحقق هدف شود و صرف پیگیری مورد قبول نیست.

از سال ۹۲ تا کنون ۵۰ درصد کلاس های درس به طور کامل خیّرساز بوده

مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی کشور نیز خبر داد که تا کنون حدود ۲۸۰ هزار کلاس درس از لحاظ سامانه های گرمایشی و سرمایشی استاندارد شده اند و روزانه ۹۵ کلاس درس از این جهت استاندارسازی شده است.

از سال ۹۲ تا کنون خیرین مدرسه ساز حدود ۸,۵۰۰ میلیارد تومان در موضوع مدرسه سازی تعهد کرده اند که طی ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد کلاس های درس به طور کامل خیّرساز بوده و یا با مشارکت و حمایت آن ها ساخته شده است و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در کنار خیرین بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرساز اعتبار تامین نموده است

وی گفته که: از سال ۹۲ تا کنون خیرین مدرسه ساز حدود ۸,۵۰۰ میلیارد تومان در موضوع مدرسه سازی تعهد کرده اند که طی ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد کلاس های درس به طور کامل خیّرساز بوده و یا با مشارکت و حمایت آن ها ساخته شده است و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در کنار خیرین بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرساز اعتبار تامین نموده است.

روایت معلمان دلسوز

اما روایت معلمان دلسوز هم در این هفته شنیدنی بود. خبر رسید که سعید حاجی‌زاده معلم دلسوز، فداکار و خیر تاکستانی که بازنشسته شده است، تلویزیون و تبلت خود را به دانش آموزانش هدیه داد تا بتوانند پیگیر آموزش در شبکه شاد و آموزش های تلویزیونی باشند.

الهام قاسمی معلم اهل منطقه پیربکران استان اصفهان نیز تصاویر تدریسش به دانش آموز معلول پخش شد و جلوه‌ای دیگر از روایت معلم با عشق را نشان داد.

از اختتامیه جشنواره عکس رشد تا فراخوان جشنواره کتاب رشد

اختتامیه یازدهمین جشنواره عکس رشد ۲۲ فروردین ماه در با تجلیل از برخی از برگزیدگان استان تهران به صورت حضوری و تجلیل از برگزیدگان استانی به‌صورت وبیناری برگزار می‌شود.

همچنین فراخوان نوزدهمین دوره جشنواره کتاب رشد با هدف معرفی کتاب‌های برگزیده حوزه آموزشی و تربیتی منتشر شد. در این فراخوان از ناشران و پدید آورندگان کتاب‌های آموزشی و تربیتی دعوت شده است تا مشخصات کتاب‌هایی را که در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ منتشر کرده‌اند، برای بررسی در وبگاه سامان کتاب به نشانی http://samanketab.roshd.ir/ ثبت و نسخه‌ای از آن را حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، به دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی به نشانی، تهران، خیابان ایرانشهر شمالی، نرسیده به پل کریمخان زند، نبش کوچه قصرالدشتی، پلاک ۲۶۶، طبقه پنجم، دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دبیر خانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی ارسال کنند.

آغاز ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب های درسی سال تحصیلی آتی شروع می شود

به گفته معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ثبت سفارش و خرید اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ از روز یکشنبه ۲۲ فروردین ماه آغاز خواهد شد. همچنین ثبت نام پایه های ورودی اول، هفتم و دهم از ۶ تیرماه آغاز می شود.ثبت سفارش کتاب‌ها تنها از طریق سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام خواهد شد. برای گروه میان پایه (پایه های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) تا ۲۲ خرداد ماه فرصت ثبت سفارش وجود دارد و برای پایه های ورودی اول، هفتم و دهم نیز تا ۱۶ شهریور ماه این امکان دیده شده است. فرآیند توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی نیز از ۲۲ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

برای گروه میان پایه (پایه های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم) تا ۲۲ خرداد ماه فرصت ثبت سفارش وجود دارد و برای پایه های ورودی اول، هفتم و دهم نیز تا ۱۶ شهریور ماه این امکان دیده شده است

اما قیمت کتاب های درسی و افزایش آن هم محل سوال بسیاری از والدین است که گفته شده با میانگین ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل در پایه های مختلف این کتاب ها در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت. برای پایه های تحصیلی ابتدایی بیشترین قیمت ۴۲۵۰۰ در هفتم تا نهم ۶۴۵۰۰ و در پایه های تحصیلی دهم تا دوازدهم در رشته ریاضی مبلغ ۸۸,۷۰۰ و در رشته علوم تجربی ۸۴۲۰۰ خواهد بود.

آمارهای قابل اعتنا از داده های غربالگری دانش آموزان پایه اول دبستان

اما یکی از داده های مهمی که هر ساله به دست مسئولان می رسد داده هایی است که از غربالگری دانش آموزان پایه اول به دست می آید. حالا معاون تشخیص، پیشگیری و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی داده های مهمی را اعلام کرده از جمله اینکه بر اساس نتایج سنجش ۹۴.۱ درصد نوآموزان راست دست و ۵.۹ درصد نوآموزان چپ دست هستند .۲۱ درصد والدین نوآموزان نسبت خویشاوندی با یکدیگر دارند: ۶.۹۱ درصد نوآموزان دارای چاقی، ۱.۳۸ درصد دارای لاغری شدید و ۰.۶۴ درصد نوآموزان نیز دارای کوتاهی قد هستند. همچنین سال گذشته ۱۵۴ هزار و ۳۲۱ نوآموز به مرحله تخصصی ارجاع داده شدند و ارزیابی تخصصی روی آن ها انجام گرفت. ۵۱ هزار و ۲۹۲ دانش آموز دیرآموز تشخیص داده شدند و ۶ هزار و ۵۲۳ نوآموز به مدارس با نیازهای ویژه و ۱۴۲۰ نوآموز به شکل تلفیقی- فراگیر به مدارس عادی معرفی شدند.

شرایط تبدیل انتقال موقت فرهنگیان به دائم و شرط اشتغال فرهنگیان در مدارس خارج از کشور

در این هفته رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، شرایط تبدیل انتقال موقت فرهنگیان به دائم را اعلام کرد. واجدین شرایط تا ۲۲ فروردین امسال برای ثبت‌نام در سامانه مهلت دارند. که شرایط را در لینک شرایط تبدیل «انتقال موقت فرهنگیان به انتقال دائم» اعلام شد مطالعه کنید.

کد خبر 21890
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار