پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday, 25 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
داغ گل بر دل مادر

خارگ : صداي شيون مادرش در گوشم طنين مي انداخت، درست مثل پروانه اي كه هرچه به آتش مي زد بي فايده بود. و اين درواقع مسير سوختن صد ها خانواده است.به چشمان زيباي خودش نگاهي انداختم ،سنش بيش از ١٥ نمي شد ، تقريبا نزديك به سن پسرم ، چقدر دلخراش بود...

به گزارش خبرنگار خارگ آنلاین : صداي شيون مادرش در گوشم طنين مي انداخت، درست مثل پروانه اي كه هرچه به آتش مي زد بي فايده بود. و اين درواقع مسير سوختن صد ها خانواده است.به چشمان زيباي خودش نگاهي انداختم ،سنش بيش از ١٥ نمي شد ، تقريبا نزديك به سن پسرم ، چقدر دلخراش بود اين صحنه ها!! يك آن تمام وجودم لرزيد، در دستاني كه بايد كتاب و وسايل ورزشي مي بود، حالا مقادير زيادي مواد مخدر جا گرفته است .آخر چگونه و از كجا يك نوجوان هم اكنون با اين حجم از مواد بعنوان توزيع كننده مواد مخدر در شهر به دام افتاده است؟ و بيش از همه ماده مخدر گل!

گل چيست؟

سرشاخه‌های گلدار گیاه شاهدانه را که حاوی مقادیر بالا THC می‌باشد ماریجوانا می‌نامند که این ماده در کشورمان بیشتر به اسم «گل» شناخته می‌شود. گل غالباً تدخین میشود و اغلب آنرا در کاغذی می‌پیچند و به صورت سیگار می‌کشند که در اصطلاح «سیگاری» نامیده می‌شود. نوجوانان و جوانان به دلایل مختلف به مصرف گل روی می‌آورند. حس کنجکاوی، ابراز وجود و نمایش بزرگ شدن، احساس تعلق به گروه و فشار همسالان می‌تواند از دلایل علاقه نوجوانان و جوانان به ماریجوانا باشد. از طرف دیگر تفکر غلط اعتیادآور نبودن گل باعث میشود جوانان نسبت به سایر مواد بیشتر به حشیش روی آورند بطوریکه در چند سال اخیر شاهد افزایش مصرف مشتقات شاهدانه و از جمله «گل» در کشورمان بخصوص در خانم‌های جوان هستیم. بسیاری از مصرف کنندگان مواد مخدر، اولین ماده‌ای را که تجربه کرده‌اند، گل بوده است و ماریجوانا دروازه ورود به مواد پرخطرتر می‌باشد. چه بسا افرادی که در ابتدا نسبت به سایر مواد همچون هروئین و شیشه تمایلی نداشته‌اند و پس از مصرف گل به سمت چنین مواد خطرناکی روی آورده‌اند.
مصرف گل زمینه ساز بروز انواعی از اختلالات روان شناختی از جمله اضطراب، افسردگی، روان پریشی و خودکشی است. ماریجوانا عمدتاً به بخش‌های در حال رشد مغز صدمه می‌زند.

ريشه يابي مشكلات جوانان و نوجوانان در خارگ

چند نفر از توزيع كنندگان مواد مخدر را مي توان دستگير كرد؟ بخصوص توزيع كنندگان كم سن و سال كه به لحاظ شرايط خانوادگي و معضلات جامعه به اين سو سوق داده شده اند؟ آيا درمان اين مصائب جز به كنكاش و برنامه ريزي براي بهبود بستر هاي آموزشي ،فرهنگي و ارتقا سطح آگاهي خانواده ها نيست؟آيا نوجواني تلالوئي از مسير هدايت دوران كودكي نيست؟راه حل بسيار ساده است.

فضاهاي آموزشي و فرهنگي خارگ در پايين ترين سطح ممكن است

بارها در جلسات از مسولان خواسته ايم طبق قانون نهاد كتابخانه هاي كشور، بخش كودك و نوجوان تنها كتابخانه عمومي شهر كه قدمتش به پنجاه سال مي رسد و بسيار  كوچك است را جدا كنند، تا  بشود فعاليت
و مانور بيشتري در بحث فرهنگي داشت اما دريغ ...تنها كار انجام شده پرداخت اعانه ايست كه  شايد به هزينه نظافت كتابخانه برسد.در كنار اين مساله بارها و بارها بر لزوم تعدد مركز مشاوره هاي تخصصي  در سطح شهر خارگ تاكيد كرده ايم كه اين امر نيز ميسر نشد،قطعا ارتقا سطح آگاهي والدين در تربيت درست فرزندان انكار ناشدني است .شرايط خاص خارگ و محدوديت و كمبود امكانات ؛ انرژي مضاعف نوجوانان و جوانان را در روند منفي صرف خواهد كرد. لزوم انجام و حمايت از طرح هاي كارآفريني براي جوانان بايد يكي از اولويت هاي مهم مسولان محترم شهر باشد ، چرا كه محدوديت هاي خارگ از نظر فضا و تردد توريست ، روند درآمد زايي مردم را كند نموده است و بيكاري عامل فساد است.نقش پررنگ تر اداره بهزيستي و آموزش و پرورش نيز در خارگ بايد مورد توجه قرار گيرد ،همچنين لزوم ايجاد مراكزي همچون كانون پرورشي فكري كودك و نوجوان با همكاري شهرداري نيز امري ضروريست.پيشگيري از ارتكاب جرم ارجح بر درمان پس از وقوع آن است. برخي مدارس قديمي و مخروبه خارگ در مقطع دبستان و راهنمايي كه از مهترين دوره هاي آموزشي كودكان و نوجوانان است ، نيز هنوز از بازسازي وامانده اند و كشش فضا هاي آموزشي براي فرزندان خارگ بسيار ضروريست.

خارگ جزيره اميدها و آرزوها

جالب است بدانيم جناب آقاي جمشيدي فرماندار محترم بوشهر در آخرين جلسه خود در ميان فعالان اجتماعي بيان نمودند؛ ((در سال گذشته بودجه قابل توجهي در اختيار مديران ادارات خارگ و بيش از همه شهرداري قرار گرفته است )). جاي بسي تامل است كه آيا  ميزان خدمات و صرف اين بودجه  با هم برابري مي كند؟ در طي سال هاي اخير چه اقدامات فرهنگي موثري براي مهار و كاهش روند اعتياد براي نوجوانان و جوانان خارگ انجام شده است ؟همه ما به نوعي در برابر اين بي عدالتيها مسوليم و بايد نقش خود را بدرستي ايفا كنيم ،چرا كه همه در جامعه بر يك كشتي سواريم و آتش نيز در انتخاب ترو خشك تفاوتي قايل نيست.

کد خبر 23335

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار