پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
شناسایی ۳ مورد کرونای آفریقایی در ایران/صدای پای ویروس هندی نزدیک است
وزیر بهداشت از شناسایی سه مورد ویروس آفریقای جنوبی کرونا در یکی از استانهای جنوبی کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی گفت: با موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی به عنوان موج چهارم در سراسر کشور همکاران ما با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه شدند.

روزهای سخت‌تری از نظر تعداد مرگ‌های کرونایی در راه است

وی افزود: متاسفانه مرگ‌های ناشی از بستری‌های زیادی که در این روزها داشتیم، رو به افزایش خواهد بود و چند روز آینده روزهای سخت‌تری را از نظر دریافت تعداد مرگ‌های ناشی از بستری‌های انبوه این روزها خواهیم داشت.

گسترش مراکز بستری موقت

نمکی ادامه داد: کاری که همکاران ما با تدبیر در مدیریت این موج انجام دادند، این بود که اولا ما  مراکز ۱۶ ساعته سرپایی را افزایش دادیم، درمان سرپایی با داروهای ضدویروس و بستری موقت را گسترش دادیم و توانستیم بار انبوهی را که سرریزش به بیمارستان‌ها می‌رفت، کم کنیم. کاهش بار بیمارستان‌ها باعث شد که مراقبت بیمارستانی ما افزایش یابد و در روزهای آینده با ورودی کمتر بیمارستان‌ها و گذشت از این موج سهمگین و سنگین در روزهای آینده، امیدواریم که میزان مرگ و میرها که معمولا با تاخیر نسبت به میزان بستری و سرپایی کاهش می‌یابد را شاهد باشیم.

شناسایی ۳ مورد ویروس آفریقایی کرونا در ایران

نمکی اظهار کرد: خبر ناخوشی که باید به مردم بگویم این است که ما لحظه به لحظه ورود ویروس‌های موتاسیون‌ یافته دیگر را به کشور رصد می‌کردیم. قبلا اعلام کرده بودم که ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند. همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را به قطب برساند. صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را هم در پشت در مرزهایمان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه علم به حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشورهای همسایه کرده بودم که به هر دلیل، مسائل دنبال نشد و متاسفانه دیشب گزارش پیدا کردیم که در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم.

نمکی گفت: داریم دنبال و رصد می کنیم با شیوه‌های مجدد آزمایش که بتوانیم با چک مجدد برایمان قطعی شود و به مردم اطلاع می دهیم.

صدای پای کرونای هندی نزدیک است

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک تر کنار خودمان می شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی که وارد شدند را بررسی می‌کنیم. دیروز در یکی از شهرستان هایمان مواردی را از هندی‌هایی که مبتلا به کرونا بودند را داریم ارزیابی می کنیم و امیدواریم از نوع موتاسیون یافته هندی نباشند.

پروتکل‌ها را رعایت کنید

وی گفت: این زنگ خطر به ما می‌گوید که باز هم باید فاصله‌ها را بیشتر کنیم، پروتکل‌ها را بیشتر مراعات کنیم و نگذاریم که همکارانمان در مجموعه های درمانی به دام جمع کردن موج جدید با ویروس‌های جهش یافته جدید شوند. واقعا نظام سلامت در اوج گرفتاری است و همکاران من در سنگین ترین بار ممکن تاریخی که دارند می کشند کار را پیش می برند.

تاثیر ناچیز واکسنها بر ویروس آفریقایی

وزیر بهداشت گفت: امیدوارم بتوانیم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت فاصله گذاری، با عدم رعایت پروتکل ها وارد نکنیم تا خدایی نکرده بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم که از همه این‌ها سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن ها رویش جواب نداده و اگر هم جواب بده جواب مختصری است.

نمکی همچنین گفت: نگذاریم که جمعیت بیشتری مبتلا شوند آن هم با ویروسی که واکسن‌ها روی آن اثر قابل توجهی نداشته باشند. از اصحاب رسانه تشکر دارم و میخواهم که در کنار ما این اطلاع رسانی گسترده را در کشور انجام دهند و کمک کنند تا بتوانیم این موج ها را پشت سر بگذاریم.

آغاز واکسیناسیون سنین ۸۰ سال به بالا

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: خبری خوش از واکسیناسیون گروه ۸۰ سال به بالا در کشور داشتیم که امروز آغاز شد و امیدواریم بعد از آن بتوانیم گروه‌های دیگری را از جمعیت هدف و آسیب‌پذیر آغاز کرده و بتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی شده، تا خرداد ماه گروه‌های هدف را که در برنامه به عنوان گروه‌های پرریسک قلمداد شدند را تمام کنیم.

دو واکسن ایرانی کرونا در فاز سوم تست انسانی

نمکی گفت: در عین حال تولید واکسن داخلی‌مان به خوبی پیش می‌رود. دیروز در اصفهان فاز سوم آزمایش بالینی واکسن پاستور را آغاز کردیم. فاز سوم واکسن برکت روز قبلش آغاز شد و بقیه واکسنها هم با قدرت پیش می‌روند. در آینده بسیار نزدیک مجموعه واکسن‌های داخلی‌مان به واکسیناسیون کشور خواهد پیوست.

انتهای پیام

کد خبر 23441
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار