پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مردم در نقاط مختلف استان بوشهر ندای الغوث الغوث سر دادند
بوشهر- همزمان با دومین شب از لیالی پرفیض قدر و در شب شهادت مظلومانه نخستین امام شیعیان، حضرت علی (ع) مردم در نقاط مختلف استان بوشهر با برگزاری مراسم این شب دست به دعا و استغاثه برداشتند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تا پیش از شیوع کرونا مساجد و مراکز مذهبی در شب‌های ماه مبارک رمضان به ویژه در لیالی قدر میزبان تعداد زیادی از شب زنده‌داران و مؤمنان و خداجویانی بودند که این شب‌های پر خیر و برکت را با نماز و دعا و راز و نیاز با پروردگار خود سحر می‌کردند.

امسال دومین سال است که با شیوع ویروس کرونا و در راستای تصمیم ستاد ملی مقابله با این ویروس به منظور حفظ سلامت مردم و پیشگیری از شیوع گسترده آن، تجمعات مذهبی در مساجد و اماکن مذهبی تعطیل شد تا شاهد متفاوت‌ترین ماه‌های رمضان و شب‌های قدر باشیم.

اگر چه امسال نیز مانند سال گذشته تجمعات مراکز مذهبی تعطیل بود ولی مؤمنان و خداجویان با حضور در آئین و برنامه‌های ویژه این ماه که توسط هیئت‌های مذهبی و گروه‌های مختلف و بیشتر از طریق فضای مجازی تدارک دیده شد یا به صورت محدود و در فضای باز از فیوضات این ماه عظیم الهی بهره بردند

برای برگزاری آئین‌های ویژه شب قدر امسال نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و به منظور حفظ سلامت مردم، ضوابط و شرایط خاصی پیش بینی شده و مساجد و برخی اماکن مذهبی با اجرای این ضوابط مراسم این شب‌ها را برگزار می‌کنند.

وضعیت قرمز کرونایی در استان بوشهر نیز باعث شد تا مساجد و مراکز دینی شهرستان که دارای فضای باز بودند در اولین و دومین شب از لیالی قدر با رعایت دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کرونا میزبان مؤمنان و شب زنده داران باشند.

به گفته رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه، مراسم معنوی شب‌های قدر در مساجدی و حسینیه‌های شهرستان که دارای فضای مناسب باز بوده و فاصله گذاری به دقت رعایت شود، برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام آیت اندرزیان با بیان اینکه مکان‌های محوری برای برگزاری مراسم معنوی شب‌های قدر در شهرستان گناوه پیش‌بینی شده‌است اضافه کرد: مصلای جمعه، یادمان شهدای گمنام و آستان مقدس امامزاده سلیمان بن علی (ع) در بندر گناوه و یادمان شهدای گمنام بندر ریگ مکان‌های محوری پیش‌بینی شده مراسم معنوی شب‌های قدر در شهرستان گناوه است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه گفت: علاوه بر این مکان‌ها، در بیش از ۵۰ مکان از مساجد و حسینیه‌های شهرستان نیز مراسم شب‌های قدر در فضای باز و با رعایت موازین بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی گفت: روزه داران برای حضور در مراسم معنوی شب‌های قدر به منظور رعایت موازین بهداشتی و حفظ سلامت خود، ماسک، زیرانداز، سجاده و مهر همراه داشته باشند.

همزمان با دومین شب از لیالی قدر و در شب شهادت مظلومانه مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع)، آئین‌های ویژه این شب در محوطه باز مصلی جمعه گناوه با حضور مؤمنان و خداجویان و با رعایت کامل نکات بهداشتی برگزار شد.

همچنین یادمان شهدای گمنام گناوه میزبان خداجویان و مومنانی بود که این شب گرانقدر را در جوار شهدا در این یادمان مقدس به دعا و استغاثه پرداختند و سلامت و عافیت همه مردم و بیماران را از درگاه خدا طلب کردند.

همچنین مؤمنان و شب زنده داران با حضور در جوار آستان مقدس امامزاده سلیمان بن علی (ع) در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان و در فضای باز این آستان مقدس به راز و نیاز با خدا پرداختند.

در این آئین معنوی که به همت اداره اوقاف و امور خیریه و هیئت امنا امامزاده سلیمان بن علی (ع) گناوه برگزار شد، قرائت دعای جوشن کبیر، مداحی و مراسم قرآن به سر برگزار شد.

مؤمنان شرکت کننده در این اینها با دعا و استغاثه و بر سر گذاشتن قرآن مجید، از درگاه خداوند متعال و بخشنده، آمرزش گناهان، درمان بیماران و برطرف شدن همه بیماری‌ها و مشکلات و بیماری کرونا را از درگاه احدیت خواستار شدند.

شب زنده داران و مؤمنان حاضر در آئین‌های احیا دومین شب قدر در غم و سوگواری مولای متقیان حضرت علی (ع) عزاداری کردند و اشک ماتم ریختند.

آئین‌های شب قدر با نظارت کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

بسیاری از مردم و خانواده‌ها نیز از خانه‌های خود و همراه با برنامه‌های مجازی و تلویزیون تدارک دیده شده ویژه ایام ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر مراسم این شب را برگزار کردند.

شب قدر شب یکی از شب‌های مهم و تعیین کننده در سرنوشت هر انسانی و بهترین فرصت برای طلب مغفرت و آمرزش گناهان است و در قرآن کریم و روایات ائمه (ع) مورد تاکید بسیار قرار گرفته و خداوند سوره‌ای نیز به نام سوره قدر نازل فرموده است.

بر اساس روایات و احادیث یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان، شب قدر است و مؤمنان و روزه‌داران در این سه شب به دعا و راز و نیاز با خداوند می‌پردازند و شب زنده‌داری می‌کنند.

فضیلت هیچیک از شب‌ها در طول سال مانند شب قدر نیست، ارزش عبادت در این شب‌ها از هزار ماه بیشتر ذکر شده است و به استفاده بهینه از برکات این لیالی بسیار سفارش شده است.

کد خبر 23977
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار