سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday, 19 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کدام گروه های شغلی و سنی واکسن زده اند/واکسیناسیون عمومی از پاییز
بر اساس سند ملی واکسیناسیون ستاد ملی مقابله با کرونا، تا کنون کادر بهداشت و درمان و سالمندان بالای ۸۰ سال به همراه برخی از جانبازان و بیماران خاص، توانسته اند واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت ۵۰ روز از سال ۱۴۰۰، روند واکسیناسیون در کشور همچنان با استفاده از واکسن‌های وارداتی دنبال می‌شود و از همین رو، این روند آن طور که باید و شاید، سرعت لازم را ندارد. در عین حال، اولویت بندی واکسیناسیون افراد و گروه‌های شغلی و سنی، یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا است.

بعد از اینکه عملیات واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در کشور با نیروهای شاغل در بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌های کرونایی آغاز شد و در ادامه سایر کادر درمانی در بیمارستان‌های کرونایی، واکسن زدند و این روال همچنان ادامه دارد.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، از تهیه نقشه راه برای ادامه روند واکسیناسیون در کشور خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از واکسیناسیون همکاران در سطح کشور انجام شده و در اکثر بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی تهران و مراکزی که به طور ویژه در زمینه مقابله به کرونا فعالیت داشتند، با اولویت همکاران در بخش‌های مراقبت ویژه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در مراکز بهداشتی نیز همکاران به نسبت اولویت‌های اعلام شده در حال ارائه خدمت واکسیناسیون هستند و اگر واکسیناسیون گروه‌های اولویت دار بعدی آغاز شود، به معنای متوقف شدن تکمیل روند واکسیناسیون در گروه‌های اول نیست و مردم به هیچ عنوان نگران نباشند.

زالی گفت: همچنین به کمک همکاران در سازمان نظام پزشکی، گروه‌های خدمت رسانی که تصور می‌کردیم واکسن را دریافت نکردند، با کفایت قابل توجهی شناسایی شد و در ۲ بخش بالای ۵۰ سال و زیر ۵۰ سال واکسیناسیون انجام شد.

این در حالی است که بالاترین ظرفیت جمعیتی ما در کشور گروه ۳۰ تا ۳۵ سال است که حدود ۹ میلیون نفر گزارش می‌شود. بعد از این گروه، افراد ۲۵ تا ۳۰ سال با ۸ میلیون نفر و افراد ۳۵ تا ۴۰ سال با ۷ میلیون نفر جمعیت هستند. بالاترین درصد گروه‌های سنی بالای ۶۰ سال به افراد بالای ۶۰ تا ۶۴ سال تعلق دارد که حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، تاکید کرد: عمده تمرکز واکسیناسیون در حال حاضر بر گروه سنی ۶۰ تا ۸۰ سال است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون یک میلیون و ۲۳۱ هزار و ۶۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲۵۳ هزار و ۶۳۵ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به یک میلیون و ۴۸۵ هزار و ۲۸۷ دوز رسید.

در همین حال، علیرضا معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که سالمندان بالای ۸۰ سال نگران سهمیه واکسن خود نباشند، گفت: سالمندان بالای ۸۰ سال که پرونده الکترونیک سلامت دارند، هیچ مشکلی برای واکسیناسیون ندارند. اما عده‌ای از سالمندان هستند که پرونده الکترونیک سلامت ندارند که از شنبه آینده به آنها پیامک زده می‌شود که برای واکسن زدن کجا بروند.

وی افزود: افراد بالای ۸۰ سال نگران سوختن سهمیه واکسن خود نباشند و سهمیه آنها محفوظ است و کنار گذاشته شده است.

رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌هایی که تزریق می‌شود با یکدیگر تفاوت دارند یا خیر، گفت: تمام واکسن‌هایی که در سطح کشور استفاده می‌شود، برای همه گروه‌های سنی مصونیت دارد. به ویژه برای افراد ۵۰ سال به بالا کاملاً مؤثر و کم خطر است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: هیچ ممنوعیتی برای واکسیناسیون گروه‌های سنی وجود ندارد.

وی با عنوان این مطلب که برای افرادی که کمتر از ۳ تا ۶ ماه از ابتلای آنها می‌گذرد توصیه نمی‌شود واکسن بزنند، گفت: به سالمندان بالای ۸۰ سال که طی هفته آینده یعنی از شنبه تا پنج شنبه با آنها تماس گرفته نشد، دوباره وارد سامانه وزارت بهداشت شده و ثبت نام کنند. البته احتمال تماس نگرفتن و پیامک نزدن به این افراد خیلی کم است، مگر اینکه خودشان در ثبت مشخصات دچار مشکل شده باشند.

رئیسی ادامه داد: یکی از اهداف جزئی ما در گام پنجم بسیج مقابله با کرونا، انجام واکسیناسیون فاز سوم تا ۹۰ درصد در سه ماهه دوم سال است و هدف گذاری ما این است که تا پایان گام پنجم، فاز اول، دوم و سوم واکسیناسیون را با کمک بسیج به پایان برسانیم که جمعیت تحت پوشش در این فازها، حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون نفر هستند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: از مهر ۱۴۰۰ واکسیناسیون فاز ۴ در کشور که واکسیناسیون عمومی است، آغاز می‌شود و تا آن زمان، حجم قابل توجهی از واکسن‌های داخلی، در اختیار ما قرار می‌گیرد و گروه هدف ما در فاز ۴ حدود ۴۰ میلیون نفر هستند.

کد خبر 24218
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار