پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 18 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کلاس اولی‌ها؛ رتبه‌دارِ بازماندگان از تحصیل در بوشهر
ایسنا/بوشهر معاون ابتدائی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر مطرح کرد: بازماندگان از تحصیل سال گذشته به دلیل شرایط خاصی که وجود داشت، رشد چشمگیری داشتند که البته این موضوع اجتناب ناپذیر بود.

محمود قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: خیلی از خانواده‌ها از اینکه بچه‌هایشان را به مدرسه بفرستند اجتناب کردند.

وی ادامه داد: البته برخی نیز تمکن مالی نداشته و شاید ملزوماتی مانند تبلت و ..  را نتوانستند تهیه کنند،  به هر حال کرونا این نتیجه را داشت که تعدادی از دانش‌آموزان محروم ماندند. بیشتر این بازماندگان در مقطع ابتدایی و اکثر آنها کلاس اولی بودند.

زیر ساخت‌های اینترنتی؛ معضلی مهم

معاون ابتدائی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر خاطرنشان کرد: در همین استان خودمان، روستاهایی در شهرستان دشتستان، دشتی،  جم، عسلویه، دیر و جاهایی که دور دست هستند، وجود دارد که اینها زیرساخت‌های اینترنتی‌شان فراهم نشده و نمی‌توانند در فضای مجازی آموزش ببیند.

قاسمی در ادامه عنوان کرد: ما در استان قریب ۵۷۰۰ دانش آموز اتباع داریم که بیشتر نیز تبعه افغان هستند و بخشی از این دانش آموزان اتباع نیز از تحصیل محروم مانده‌اند.

خیرین گناوه صدرنشین کمک به دانش آموزان

معاون ابتدائی به کمک‌های نهادها و مردم اشاره کرد و اظهار کرد: ما بیش از ۱۰۰۰ تبلت رایگان را سال گذشته بین دانش آموزان توزیع کردیم، همچنین با همکاری بانک آینده دو سال اخیر پکیج وسایل آموزشی در اختیار دانش آموزان قرار دادیم، بانک ملت، سپه، ملی و پارسیان استان نیز کمک‌هایی در این زمینه داشته اند.

قاسمی ادامه داد: خیرین در همه مناطق استان به‌ویژه در گناوه خیلی کمک کرده‌اند و بیش از دو سه هزار پکیج مورد نیاز دانش آموزان را هدیه داده‌اند.

وی بیشترین آمار دانش آموزان بازمانده از تحصیل را مربوط به دشتستان و مرکز استان ذکر کرد و عنوان کرد: این دوجا برخلاف تصورمان بود چون فکر می‌کردیم شاید در روستاها این اتفاق بیفتد، ولی بیشترین آمار را در دشتستان و مرکز استان داشتیم.

در قبال دانش آموزان بازمانده از تحصیل مسئولیم

معاون ابتدائی اداره کل اموزش پرورش استان بوشهر تاکید کرد: در قبال هر دانش آموزی که به عنوان بازمانده شناخته می‌شود ما مسئولیم، یعنی باید از استاندار استان، مدیران کل، فرمانداران، بخشداران، ائمه جمعه، بهزیستی و کمیته امداد اقدامات لازم صورت گرفته و همکاری کنند.

قاسمی افزود: برای این امر ستادی وجود دارد، یعنی یکی از موضوعاتی که در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مطرح می‌شود و استاندار روی آن تاکید دارد بحث همین دانش آموزان بازمانده از تحصیل است که باید تلاش کنیم این دانش اموزان به هر طریق ممکن به چرخه تحصیل برگردند، ولی برخی اوقات با مقاومت اولیا روبه‌رو می شویم.

دلایل بازماندن دانش آموزان

وی گفت: دلایل مختلفی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل وجود دارد که خانواده‌های بدسرپرست، بی سرپرست، فرزندان طلاق، اعتیاد، معلولیت جسمی، بی انگیزگی و تمکن مالی نداشتن دلایل اصلی آن است، البته کرونا نیز دلیل مقطعی در سال گذشته بود که گفتنی است دلیل اصلی رشد چشمگیر دانش آموزان بازمانده از تحصیل پارسال را تشکیل داد، ما مواردی داشتیم که ولی دانش‌آموز اصلا فرزندش را بخاطر کرونا ثبت نام نکرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: ولی دانش آموز شاید فکر می‌کرده که مدرسه حضوری شود و ناچار باشد فرزندش را حضوری به مدرسه بفرستد و به دلیل ترس از بیماری فرزندش از ثبت‌نام او جلوگیری کرده است.

دانش‌آموزان شناسایی شده و شناسایی نشده

قاسمی ادامه داد: همکاران ما، هم در اداره کل و هم شهرستان‌ها با تک تک دانش آموزان بازمانده از تحصیل تماس می‌گیرند. این افراد غربالگری و شناسایی می شوند، مثلا ما پارسال با دانش‌آموز بازمانده از تحصیلی تماس گرفتیم تا این دانش آموز پایه اولی به استرالیا مهاجرت کرده است، یا بخشی از دانش آموزان در فصل برداشت محصولات کشاورزی مثل گوجه به کاکی یا آبدان می‌آیند و یا مواردی در عسلویه کارگر هستند و این‌ها به استانشان برمی‌گردند، ولی جز بازمانده استان ما محسوب می‌شوند، به همین خاطر ما هر سال بعد از پالایش اسمی دانش آموزان بازمانده، آن را به دو بخش تقسیم می‌کنیم: دانش آموزان شناسایی شده و شناسایی نشده.

وی بیان کرد: دانش‌آموزان شناسایی شده، آنهایی هستند که ما توانسته‌ایم آنها را پیدا کنیم و یکی از آیتم‌ها و دلایل ترک تحصیل را که در بالا ذکر کردیم شامل می‌شوند، و شناسایی نشده، آنهایی هستند که یا تماس‌های مکرر را اصلا جواب نمی‌دهند یا  در استان ما نیستند و به استان دیگر یا خارج از کشور مهاجرت کرده اند. مثلا مواردی داشتیم که دانش آموز در استان ما برای کتاب ثبت‌نام کرده و بعد به استان دیگر مهاجرت کرده است.

معاون ابتدائی اداره کل اموزش پرورش استان بوشهر در پایان خاطرنشان کرد: گفتنی است که ما خیلی از این تعداد را به تحصیل بازگردانده‌ایم چرا که هر سه ماه یک بار آمار می‌گیریم و تعدادی از این دانش‌آموزان را به چرخه تحصیل بر می‌گردانیم.

انتهای پیام  

کد خبر 28290
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار