جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
میز خرما تشکیل می‌شود/ برون‌رفت از وضعیت فعلی با تصمیم بزرگ ملی
بوشهر- نماینده دشتستان از تشکیل میز خرما با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صمت، امور خارجه، بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برای برون رفت از وضعیت فعلی خرما خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم رضایی صبح شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد خرما و قیمت آن اظهار داشت: موضوع خرما را به صورت گذرا نگاه نکرده‌ایم و به عنوان یک پرونده و پروسه مهم و اساسی مد نظر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا تلاش و پیگیری جدی را برای بهبود وضعیت فعالان عرصه خرما از مرحله کاشت و داشت و برداشت تا بازاریابی و بسته‌بندی و صادرات داشته‌ایم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه سال گذشته و به دنبال شیوع کرونا بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی برخی محصولات بستند و این موضوع تنها مربوط به خرما نبود و بخش عمده تولیدات کشاورزی راهی برای صادرات نیافتند و نتیجه آن باقی ماندن برخی از محصولات در انبارها و سردخانه‌ها بود.

وی بیان کرد: در سال گذشته تلاش گسترده‌ای را از طریق وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و… داشتیم تا بتوانیم رونق صادرات خرما را فراهم کنیم و اگرچه کارهایی هم انجام شد ولی کافی نبود.

رضایی از حذف تعرفه‌های صادرات خرما برای بهبود روند صادرات خبر داد و افزود: در داخل کشور نیز پیگیری‌هایی از طریق نهادهایی همچون نیروهای مسلح و… صورت گرفت تا خرمای کشاورزان دشتستان را خریداری کنند. همچنین بازارهایی در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ برای فروش و عرضه مستقیم خرمای دشتستان فراهم شد.

بخشی از خرما پارسال در سردخانه‌ها است

وی تصریح کرد: با وجود این اقدامات که بخشی از خرمای دشتستان را روانه بازارهای داخلی و خارجی کرد، هنوز بخشی از خرمای مردم در سردخانه‌ها باقی مانده و راهی به بازارها نیافته است.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گذشته بخشی از خرمای دشتستان به عراق صادر می‌شد، ادامه داد: به دنبال ممانعت از این صادرات، با نایب رئیس مجلس عراق برای تسهیل در صادرات خرمای دشتستان به این کشور مذاکره کردم که وی گفت عراق ورود هر کالایی که در داخل تولید می‌شود را ممنوع کرده است.

رضایی بیان کرد: البته ما باز هم پیگیری می‌کنیم تا راهی برای صادرات خرما ایجاد کنیم. هیچگاه عقب نخواهیم نشست و از همه توان و انرژی خود برای بهبود بازار خرما به عنوان مهمترین محصول تولیدی کشاورزان دشتستان استفاده می‌کنیم.

وی از پیگیری برای یافتن مشتریان جدید خرما از طریق دستگاه سیاست خارجی خبر داد و گفت: گفت: شاید در کوتاه مدت نتوانیم همه مشکلات حوزه نخل و خرما را برطرف کنیم ولی خوشبین و امیدوار هستیم که رفته رفته شاهد بهبود وضعیت باشیم و انشاالله آینده خوبی در انتظار خرمای دشتستان خواهد بود.

تلاش برای بهبود بازار خرما

وی از تلاش برای تشکیل میز خرما در آینده نزدیک خبر داد و افزود: تشکیل میز خرما را به همراه تعدادی از نمایندگان استان‌های نخل‌خیز با جدیت دنبال می‌کنیم تا تصمیم جدی و کلان برای برون رفت از این وضعیت به صورت ملی گرفته شود.

رضایی اظهار داشت: میز خرما با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه و نیز بانک مرکزی و مسئولان سازمان توسعه تجارت و… تشکیل می‌شود.

وی با ابراز امیدواری برای بهبود بازار خرما در سال جاری اضافه کرد: همه تلاش و همت خود را برای رفع نگرانی نخل‌داران و تقویت بازار خرما به کار خواهیم گرفت و امیدواریم امسال سال خوبی برای فعالان حوزه خرما باشد.

کد خبر 28449
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار