جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
شکستِ چرخه ویروس؛ مستلزم همزمانی واکسینه شدن
ایسنا/بوشهر متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری استان بوشهر گفت: واکسیناسیون می‌تواند چرخه انتقال را بشکند و اگر شخصی واکسینه شود و واکسیناسیون در او موثر باشد این ویروس نمی‌تواند چرخش پیدا کند و از آن شخص به شخص دیگری منتقل شود و چرخه آن همین‌جا متوقف می‌شود.

فرهاد عباسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر یک فرد را به جمع تعمیم دهیم، مثلا جمع یک شهر که همه واکسینه شدند، ویروس نمی‌تواند گردش کند و در طی زمان این ویروس به تدریج فروکش خواهد کرد و کم کم حذف خواهد شد حالا این را به سطح یک استان، کشور و کل دنیا گسترش دهید یک همچین روندی باید اتفاق بیفتد.

شکستن چرخه ویروس

وی عنوان کرد:  این امر مستلزم چند چیز است یکی اینکه تقریبا همه را با هم بتوان واکسینه کرد که انتقال کاهش پیدا کند و به صفر برسد دوم اینکه واکسیناسیون موثر واقع شود و درصد بالای ایمنی ایجاد کند و سوم اینکه چرخش ویروس هم در سطح جامعه کاهش پیدا کند، یعنی در کنار واکسن، احتیاطات لازم مثل ماسک و پرهیز از تجمع نیز همزمان وجود داشته باشد وچرخش ویروس و میزبان مناسب ویروس هم کاهش پیدا کند، تا در این صورت کم کم به سمت حذف آن پیش برویم؛ که البته شاید تا آن زمان راه درازی باشد.

علائم سویه هندی

این متخصص عفونی در زمینه ویروس دلتا بیان کرد: ویروس دلتا یا سویه هندی ویروس جهش یافته‌ای است که اولین بار در هند دیده شد و همان ویروس کرونا با مقداری رفتار متفاوت است یعنی همان علائم را ایجاد می‌کند و بیمار با تب، سردرد، بدن درد، علائم سرماخوردگی مثل آبریزش و عطسه و برخی اوقات علائم گوارشی مثل اسهال، استفراغ، دل پیچه و تهوع است و اگر ریه را درگیر کند به صورت تنگی نفس و سرفه‌های شدید و تب و لرز خودش را نشان می‌دهد.

ویژگی‌های دلتا

عباسی به ویژگی‌های گونه دلتا اشاره و تصریح کرد: دلتا قابلیت انتقال بیشتری دارد و سرایتش نسبت به گونه‌های قبلی یعنی انگلیسی و ووهان بیشتر و سریع‌تر است و به همین جهت اغلب بیماران این گونه، به صورت دسته جمعی و خانوادگی مراجعه می‌کنند.

وی بیان کرد: تا حدی سرعت درگیری ریه در آن بیشتر است یعنی زودتر و بیشتر ریه‌ها درگیر می‌شوند؛ و یک مقدار در کسانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، میزان مرگ و میر هم بیشتر است.

تشخیص دلتا

متخصص بیماری‌های عفونی برای تشخیص دلتا خاطرنشان کرد: باید سکانس ژنتیکی آن را مورد بررسی قرار داد که در انستیتو پاستور تهران قابل انجام است و نمونه‌هایی که لازم است مورد بررسی قرار گیرد به آنجا فرستاده شده و مشخص می‌شود نوع دلتا هست یا خیر.

عباسی ادامه داد: به هر حال از روی علائم بالینی هم تا حدی می‌شود تشخیص داد و نیز الگوی اپیدمیولوژیکی که دارد، اینکه خانواده‌ها به صورت دسته جمعی درگیر و مبتلا می‌شوند و مراجعه می‌کنند و این را هم می‌توان به عنوان نشانه‌های ویروس دلتا تلقی کرد و به آن توجه کرد.

دلتا و بچه‌ها

وی اشاره کرد: این نوع ویروس بچه‌ها و نوجوان‌ها را هم درگیر کرده و حتی درگیری ریه در سن کم نیز مشاهده شده است.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری استان بوشهر ادامه داد: برخلاف نوع ووهان که درگیری در بچه‌ها خیلی اندک بود در نوع جدید، نوجوانان و کودکان هم مبتلا شده و برخی اوقات نیاز به بستری و درمان درگیری ریه پیدا می‌کنند.

دلتا در بوشهر

عباسی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر موارد قطعی این بیماری مشاهده شده و سکانس ژنتیکی آن با انتقال به تهران دلتا مشخص شده است. منتهی موارد بسیار دیگری هم داریم که این‌ها به احتمال زیاد از نوع دلتا هستند و به دلیل اینکه از  الگوی بالینی آن می‌توان حدس زد که دلتا است ضرورتی را احساس نکردیم بخواهیم تک تک این‌ها را مورد بررسی قرار دهیم که چه نوعی است.

داروهای دلتا

وی در پایان اضافه کرد: داروهایی که از قبل استفاده می‌شده بر روی ویروس جدید هم موثر است و ما کماکان همان داروها را استفاده می‌کنیم، البته این داروها درمان اختصاصی ویروس نیستند و ما درمان اختصاصی کووید را نداریم و استفاده از داروهای دیگر به خاطر این است که تا به حال اثرات مفیدی در درمان داشته و از سوی سازمان‌های معتبر دنیا تایید شده‌اند و مورد استفاده قرار می‌گیرند که این داروها در ویروس جدید هم موثر هستند.

انتهای پیام

کد خبر 28520
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار