جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
به نوعی کل جمعیت استان بوشهر تحت پوشش بهزیستی هستند
ایسنا/بوشهر مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: در بحث پیشگیری از معلولیت‌ها، آموزش‌های مهارت‌های زندگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از بدو تولد، بیماری‌ها و مراقبت‌ها و غربالگری‌ها و دوران سالمندی خدماتی ارائه می‌شود که به نوعی شامل کل جمعیت استان می‌شود.

علیرضا حاجیونی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پارسال با وجود شرایط کرونایی و اینکه بخشی از فعالیت‌های بهزیستی در مراکز تجمعی و خانه مددجویان اتفاق می‌افتاد توانستیم تمام نظارت‌ها را به صورت آنلاین، از راه دور و براساس چک لیست انجام دهیم تا شاهد کمترین خسارت ممکن  باشیم.

وی ادامه داد: تمام مراکز نگهداری فرزندان بهزیستی، سالمندان و معلولین در وضعیت سفید باقی‌ ماندند و کمترین میزان آلودگی را شاهد بودیم.

افتتاح مرکز جامع درمانی و بازتوانی اعتیاد برازجان

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر تصریح کرد: پارسال مرکز جامع درمانی و بازتوانی اعتیاد برازجان به عنوان اولین مرکز درمانی و بازتوانی اعتیاد در استان با هدف نگاه جامع به پدیده اعتیاد و با حضور بخش غیردولتی راه اندازی شد.

حاجیونی بیان کرد: در این مرکز نه تنها سم زدایی و پاک شدن فرد از آلودگی انجام می شود بلکه مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال و داشتن مسکن نیز از اهداف این مرکز است.

وی ادامه داد: افرادی که به منظور سم زدایی به این مرکز مراجعه می‌کنند به مدت یک سال به صورت مستمر، در بازه های زمانی مختلف در بخش‌های شبانه روزی و هفتگی خدمات گوناگونی را دریافت و مهارت‌های مختلف را آموزش می‌بینند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: پیش از این نیز مراکز ترک اعتیاد وجود داشت اما افراد پس از ترک نیز در جامعه رها می‌شدند و به دلیل نداشتن شغل و مسکن ممکن بود دوباره به مصرف مواد روی آورند.

راه‌اندازی مرکز نگهداری معلولین ذهنی مزمن

حاجیونی یادآور شد: پارسال مرکز نگهداری معلولین ذهنی مزمن کمتر از ۱۴ سال که پیش از آن در یک فضای استیجاری با استانداردهای کمتری بود با اعتبارات بخش غیردولتی به فضای جدید، استاندارد و تجهیزشده ارتقا دادیم.

وی خاطرنشان کرد: اکنون می‌توانیم بگوییم که این مرکز یکی از مراکز مورد تائید بهزیستی کشور از لحاظ زیرساخت‌ها و فضای مورد نیاز از نظر تعداد مددجو در ۴ طبقه راه اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اظهار کرد: مرکز نگهداری معلولین ذهنی مزمن بالاتر از ۱۴ سال در یک بازه ۶ ماهه از زمان کلنگ زنی تا افتتاح و بهره برداری در شهر بوشهر با حضور بخش غیردولتی در هفته گذشته به بهره برداری رساندیم.

فعالیت مراکز مثبت زندگی در استان بوشهر 

حاجیونی گفت: پارسال مراکز مثبت زندگی در استان بوشهر راه اندازی شد، این مراکز به اندازه ۴۵۰ مددجوی مستمری بگیر بهزیستی در مراکزی که بیشترین تجمع مددجو واقع شده در شهرستان‌ها و شهرها با حضور بخش غیردولتی و موسسات خیریه در کنار بهزیستی راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: ۳۳ مرکز مثبت زندگی در استان با اهداف این مرکز استفاده از بستر الکترونیک و فضای اینترنت برای دسترسی سریع‌تر، صحیح تر داده‌ها به مددجوها و دسترسی پذیری مددجوها به نزدیک ترین مرکز محل راه اندازی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: تا پیش از این تنها ۱۰ مرکز مثبت زندگی در شهرستان‌ها و شهرهای استان وجود داشت در حال حاضر با راه اندازی ۳۳ مرکز مثبت زندگی در سطح استان بوشهر ارائه خدمات مختلف را به مددجوها نزدیک تر و راحت‌تر کرده‌ایم و خدمات به صورت مجازی و با گوشی هوشمند ارائه می‌شود و مددجوها می‌توانند خواسته‌های خود را اعلام کنند.

حاجیونی خاطرنشان کرد: خدمات مراکز مثبت زندگی به صورت الکترونیکی و در دو فاز ارائه می‌شود، فاز اول ورود و ویرایش اطلاعات مددجوها، بازدید منزل و تعیین موقعیت جغرافیایی منازل مسکونی مددجوها بود و در فاز دوم ۲۰ خدمت سطح اول بهزیستی در این مراکز ارائه می‌شود.

واگذاری نظارت‌ها بر مهدکودک‌ها از بهزیستی به آموزش و پرورش

وی اظهار کرد: در جلسه‌ای با تعیین مستقیم رهبری و به علت اهمیت موضوع پارسال نظارت بر مهدکودک‌ها از بهزیستی و آموزش و پرورش منتقل شد. 

تعیین تکلیف کودکان کار

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر خاطرنشان کرد: کودکان کار با هدف درآمدزایی به خیابان می‌آیند اما در کودکان خیابانی سرپرست موثر وجود دارد و درآمد برای این کودکان شرط نیست.

حاجیونی ادامه داد: در ساماندهی کودکان کار روال بر این است که در وهله اول در اماکنی که شهرداری دارد، با حکم دادستانی و با همکاری نیروی انتظامی و از سوی شهرداری جمع آوری شوند و در کمتر از ۴۸ ساعت تعیین تکلیف شوند.

وی یادآور شد: اگر کودک خارجی باشد، به وزارت خارجه برای دیپورت سپرده شود، اگر کودک سرپرستی داشته باشد، تعیین تکلیف می‌شود و اگر کودکان قابلیت آموزش فنی را دار باشند، به آن آموزش داده و به بازار معرفی می‌شود.

کل جمعیت استان بوشهر تحت پوشش بهزیستی هستند

وی تصریح کرد: به نوعی کل جمعیت استان تحت پوشش بهزیستی هستند، در بحث پیشگیری از معلولیت‌ها، آموزش های مهارت‌های زندگی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از بدو تولد، بیماری‌ها، مراقبت‌ها و غربالگری‌ها و دوران سالمندی خدماتی ارائه می‌شود که به نوعی شامل کل جمعیت استان می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اعلام کرد: ۲۰۰ هزاز نفر در سطح استان بوشهر زیر پوشش بهزیستی هستند که ۳۶ هزار نفر آنان، کم‌توان هستند و نیاز به کمک دارند، ۱۲هزار سالمند، ۲۲هزار نفر از جمعیت معلولین و ۵ هزار نفر زن سرپرست خانوار را شامل می‌شوند.

حاجیونی گفت: در هر شهرستان یک مرکز اورژانس اجتماعی برای ارائه خدمات فوریت های اجتماعی دارد و بیش از ۳۷ مرکز مشاوره بخش دولتی و غیردولتی شامل خدمات مشاوره قبل ازدواج، پیشگیری از معلولیت‌ها و آموزش مهارت‌های زندگی که با خط مستقیم ۱۴۸۰ به خانواده‌های تحت پوشش و حتی خانواده‌هایی که تحت پوشش بهزیستی نیستند خدمات مشاوره ای را ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

کد خبر 28588
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار