پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 18 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
قامت بلند نخل‌ها را کرونا نه، که عوامل داخلی خم می‌کند
ایسنا/بوشهر اگرچه در طول ۲ سال گذشته بیشتر فعالیت‌های اقتصادی در دنیا تحت تاثیر ویروس کرونا با تهدیدهای جدی‌ای روبه‌رو شده‌اند اما مشکلات نخل و نخل‌داری مربوط به این بیماری نیست و آنچه نفس‌های نخلدران را به شماره انداخته، عوامل داخلی است.

هوا که در بوشهر جنس گرما به خود می‌گیرد با همه مشکلاتش روزهای خوبی را پیشکش نخلدارانی می‌کند که در طول سال منتظر برداشت دسترنج یکساله‌شان بوده‌اند. نخلدارانی که محصولاتشان کام همه را شیرین می‌کنند اما هیچ‌گاه آن‌طور که باید کام خودشان را شیرین نکرده است.

نخل برای بوشهری‌ها درختی قابل احترام و آن بخشی از هویتی ‌می‌دانند شاید از همین رو باشد که واحد شمارش نفر است و حتی حاضر نیستند برگ خشکیده‌اش را هم دوربیندازند، آن را تبدیل به محصولات حصیری می‌کنند تا زینت‌بخش خانه‌هایشان شود.

خارَک، رُطَب و خرما 

میوه درخت نخل ۳ گونه دارد نخست خارَک بعد از آن رُطَب و در پایان خرما. این گونه‌ها در فاصله زمانی حدود ۴۵ روزه به ترتیب جای خود را به دیگری می‌دهند.

خارَک نخستین محصول نخل است که برداشت آن نرم نرمک از نیمه دوم تیر آغاز شده است؛ میوه‌ای به رنگ زرد یا قرمز با طعمی شیرین اما مقداری گس. به فاصله چند روز این خارَک تبدیل به رُطَب می‌شود و یک ماه بعد رُطَب به خرما تغییر شکل می‌دهد.

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برداشت خارک از ۱۵ تیرماه از شهرستان دشتستان در استان بوشهر آغاز، و سپس در شهرستان‌های دشتی، جم و بوشهر ادامه پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: عمده اقلام خارک تولیدی استان بوشهر از نوع برهی، بریم، حاجی باقری و قندی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه برداشت رطب نیز به فاصله حدود ۵ روز از ۲۰ خرداد در استان شروع شده است،  بیان کرد: عمده اقلام رطب تولیدی استان از نوع کبکاب، شهابی، استعمران و برهی است.

عمرانی ادامه داد: بازار خارک و رطب تولیدی استان بوشهر داخلی‌ست و به خارج از کشور صادر نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۶۵هزارتن محصول از نخیلات استان بوشهر برداشت شود که ۸ هزار تن آن خارک، ۴۶ هزار تن رطب و مابقی خرما باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بابیان اینکه در این استان حدود ۶ میلیون اصله نخل در ۳۴ هزار و ۷۰۰ هکتار وجود دارد،  گفت: شهرستان‌های دشتستان و تنگستان در استان بوشهر بیشترین میزان تولید را دارند.

عمرانی عنوان کرد: اقلام اقتصادی جدید نخل در استان بوشهر کشت شده است اما کمتر از ۲ درصد از کل محصول تولیدی را شامل می‌شود. نرسیدن به مرحله باردهی یکی از دلایل میزان پایین تولید خرماهای اقتصادی در استان است.

زخم کهنه نخلدران

رفع مشکلات آبی، کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و از همه مهم‌تر کوتاه کردن دست دلال‌ها از دغدغه‌های این قشر از جامعه با دست‌های پینه‌بسته است.

یک نخل‌دار دشتستانی نیز که سال‌هاست در عرصه تولید محصولات کشاورزی فعالیت می‌کند در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: ۱۵ سال است که نخلداری را شروع کرده‌ام، باغ را از پدرم به ارث برده‌ام این را می‌گویم تا بدانید نخلدران جنوب چندان هم به باغداری دل خوش نیستند تنها علت فعالیت در این حوزه بحث وارث و مورثی است.

رضا حسنی با اشاره به اینکه هر سال باغداران با مشکل قیمت خرما مواجه هستند، افزود: پارسال قیمت خرما در نخلستان‌های دشتستان با کاهش قابل توجهی روبه‌رو قابل توجهی روبه‌رو بوده است و همین امر نگرانی‌هایی را بین نخل‌داران ایجاد کرده که مبادا امسال نیست به قرار پارسال باشد.

وی ادامه داد: پارسال قیمت یک کیلوگرم خرما در باغ نسبت به بهای بازار کمتر از نصف بود خرمایی را که در باغ از ما ۱۰ هزار تومان خریده می‌شد تا بازار نهایی به کیلوی ۲۴ هزار تومان می‌رسید.

میز خرما تشکیل می‌شود

 ۲ روز پیش (۲۶ تیر ۱۴۰۰) نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از تشکیل میز خرما با حضور مدیران ارشد وزارتخانه های جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه و نیز بانک مرکزی و مسئولان سازمان توسعه تجارت و . . . برای تصمیم‌گیری کلان برای برون رفت از وضعیت فعلی خرما خبر داد.

ابراهیم رضایی در سیزدهمین گزارش خود به مردم در پایان سیزدهمین ماه فعالیت مجلس یازدهم در پاسخ به سوال تعدادی از مخاطبان در مورد خرما و قیمت آن اظهار کرد: موضوع خرما را به صورت گذرا نگاه نکرده‌ایم و به عنوان یک پرونده و پروسه مهم و اساسی مد نظر قرار گرفته است.

کام نخلدران بلاخره شیرین می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه بیان کرد: برداشت خرما از اوایل شهریورماه در استان بوشهر آغاز می‌شود و با توجه به تمعیدات اندیشیده شده پیش‌بینی می‌شود سال خوبی برای نخلداران پیش رو باشد.

عمرانی افزود: امسال بیش از ۲۴ هزار هکتار از نخیلات استان بوشهر بیمه شده‌اند و همین امر دلگرمی خوبی برای نخلدارن استان خواهد بود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ۶۴ سردخانه استان بوشهر با ظرفیت ۶۵ هزار و ۵۰۰ تن فعال هستند که قرار است تا ئایان امسال این ظرفیت به ۷۵ هزار و ۵۰۰ تن افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: اکنون ۸۷ واحد بسته‌بندی و فرآوری با ظرفیت ۹۰ هزار تن در استان مشغول به کار هستند که این رقم تا پایان سال به ۹۵ هزار تن افزایش خواهد یافت.

عمرانی گفت: صادرات خرمای استان بوشهر در دو سال گذشته تاثیری از بیماری کرونا نگرفته است و میزان صادرات همچنان بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن ادامه داشته است.

وی ادامه داد: صادرات خرما پارسال حدود ۳۴ میلیون درلار برای استان بوشهر ارزآوری داشته است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به واکسیناسیون و بهبود شرایط کرونا در کشورها این رقم امسال افزایش داشته باشد.

با توجه به گفته‌ها و شنیده‌ها که در این گزارش به آن‌ها اشاره شد امید می‌رود امسال برای نخلدران سال خوبی باشد و بلاخره نخلدارنی که محصولاتشان کام همه را شیرین می‌کند، خوشان نیز بهره‌ای از این شیرینی ببرند.

انتهای پیام

کد خبر 28605
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار