شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
بارندگی در کازرون و کم‌آبی در دشتستان/ وابستگی دردسرساز شد
بوشهر- با توجه به وابستگی آبی استان بوشهر به استان فارس، بارندگی‌های اخیر در شهرستان کازرون باعث اختلال در روند توزیع آب شرب در شهرستان دشتستان شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر از نظر منابع آبی با کمبودهای فراوانی روبرو است و در بهترین شرایط حداکثر ۲۰ درصد از آب مصرفی استان بوشهر از منابع داخلی استان تأمین می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد آب مصرفی مردم استان بوشهر از طریق همسایگان یعنی استان‌های فارس و کهگیلویه و بویر احمد تأمین می‌شود که از طریق دو خطر انتقال طولانی به نقاط مختلف استان بوشهر منتقل می‌شوند.

فرصت همجواری با خلیج فارس استفاده شود

هم‌جواری استان بوشهر با خلیج فارس فرصت خوبی برای ساخت و توسعه آب‌شیرین‌کن‌ها است. در حالی که کشورهای همسایه از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده‌اند، در استان بوشهر این ظرفیت به خوبی دیده نشده است.

برخی از کشورهای همسایه که نسبت به استان بوشهر مرز خیلی کمتری با خلیج فارس دارند، روزانه یک میلیون متر مکعب آب شیرین از دریا استحصال می‌کنند ولی در استان بوشهر، ظرفیت آب شیرین‌کن‌ها از ۳۰ هزار متر مکعب در روز فراتر نمی‌رود.

لزوم توسعه سدها

یکی دیگر از راهکارهای تأمین آب در استان بوشهر، ساخت و توسعه سدها است که می‌توان با مهار روان‌آب‌های ناشی از بارش‌ها، بیش از نیازهای استان ذخیره‌سازی کرد ولی این موضوع به خوبی انجام نشده است.

بارندگی در کازرون و کم‌آبی در دشتستان/ وابستگی دردسرساز شد

سالانه چند میلیارد مترمکعب روان‌آب ناشی از بارش‌های استان بوشهر و استان‌های بالادست بدون اینکه مورد استفاده قرار گیرد، از استان بوشهر عبور کرده و راهی دریا می‌شود.

تکمیل سدهای در حال ساخت استان بوشهر می‌تواند نقش مهمی در مهار روان‌آب‌ها داشته باشد و باید علاوه بر تأمین اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها، سدهای جدیدی برای تأمین بهتر و بیشتر آب در استان تعریف شود.

بارندگی در کازرون و قطعی آب در دشتستان

وابستگی استان بوشهر به آب استان‌های هم‌جوار گاهاً دردسر ساز می‌شود و این روزها شاهد یکی از مشکلات ناشی از این وابستگی هستیم که اثرات آن در دشتستان دیده خواهد شد.

در اطلاعیه شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر خطاب به مردم دشتستان آمده است: به دلیل اختلال ناشی از بارندگی‌های اخیر و گل آلود شدن آب رودخانه شاپور در شهرستان کازرون و در راستای ارتقا، سلامت و تأمین آب شرب سالم و بهداشتی شهروندان و در نتیجه کاهش میزان آب ورودی به این شهرستان، در پاره‌ای نقاط دچار قطعی و یا افت فشار آب خواهیم شد.

این اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به کاهش ورودی آب تا زمان رسیدن به وضعیت نرمال و پایدار شدن، از شهروندان محترم خواهشمند است صرفه جویی را در اولویت قرار داده و با اجتناب از مصارف غیرضروری همکاری لازم را با پرسنل شرکت آب و فاضلاب داشته و همکاران ما را در خدمت‌رسانی مطلوب یاری کنند.

چنین حوادثی اجتناب ناپذیر است ولی در صورت وجود منابع آبی پایدار در استان بوشهر از جمله سد و آب‌شیرین‌کن، در چنین مواقعی امکان تأمین آب از دیگر منابع فراهم خواهد بود.

کد خبر 28627
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار