شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰
تعطیلی دردسرساز نانوایی‌ها در گناوه/ پای فروش آزاد در میان است
گناوه- مشکلات مربوط به کیفیت و توزیع نان در شهرستان گناوه باعث بروز نارضایتی‌هایی در میان شهروندان شده است که نظارت جدی مسئولان مربوطه را در رفع این این نیاز ضروری شهروندان طلب می‌کند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی: نان یکی از مهمترین منابع غذایی مردم در کشور ما محسوب می‌شود از همین رو توجه به کیفیت و مرغوبیت و رفع مشکلات در تهیه و توزیع آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در شهرستان گناوه نیز نان نقش مهمی در سبد خانواده‌ها دارد و اغلب غذاهایی که در این خطه از کشور طبخ می‌شوند برای صرف شدن نیاز به نان دارند.

مصرف نان در شهرستان گناوه به عنوان سومین شهرستان پرجمعیت استان بوشهر و همچنین به دلیل پذیرش مسافر از سایر نقاط جایگاه ویژه‌ای در سفره‌های خانواده‌ها دارد و ضروری است که نان با کیفیت و مرغوبیت به دست مصرف کننده برسد.

علاوه بر بحث کیفیت نان که در این شهرستان همیشه از کیفیت بسیار پایینی به گفته مردم و مسئولان برخوردار بوده و همچنان است و از موارد اعتراض مردم بوده است این روزها مشکلات دیگری نیز در تأمین نان مردم شهرستان به وجود آمده است که باعث نارضایتی‌هایی بین شهروندان شده است.

از جمله مواردی به غیر از کیفیت نان که این روزها مردم را از نانوایی‌ها گلایه مند کرده است تعطیلی خودسرانه و بی برنامه و بدون اطلاع برخی از نانوایی، عدم رعایت حقوق شهروندان در نوبت فروش نان، فروش نان بسته بندی به سوپرمارکت‌ها و و مراکز فروش مواد غذایی، برخورد نامناسب با مشتریان و موارد اینچنین است.

با توجه به اهمیت موضوع و اینکه نان قوت غالب مردم به ویژه قشرهای متوسط و ضعیف شناخته می‌شود، باید به نحوه تهیه و توزیع آن نظارت و دقت بیشتری صورت گیرد.

کیفیت نان پائین است

یکی از شهروندان گناوه ای با انتقاد از کیفیت نان گفت: کیفیت نان در گناوه نسبت به سایر نقاط و شهرها بسیار پایین و نان‌هایی که خریداری می‌کنیم خیلی زود خشک می‌شود یا خیلی خمیری و دورریز زیادی دارد.

وی گفت: در حالی که نان مصرف روزانه اکثر خانواده‌ها است باید در بهبود کیفیت آن بیشتر دقت شود که با اینکه همیشه در این مورد مردم گلایه مند بوده‌اند تا کنون در گناوه کار اساسی صورت نگرفته است.

مطهره اسماعیلی بیان کرد: نان پخت شده در نانوایی‌های گناوه فقط در همان ساعات اولیه خرید کیفیت لازم برای مصرف را دارد و به محض آنکه در معرض هوا قرار گیرد یا با توجه به شرایط کرونایی برای چند روز نگه داری شود علیرغم گرم کردن مجدد دیگر کیفیت لازم برای مصرف را ندارد.

تعطیلی‌های بی برنامه برخی نانوایی‌ها

یکی دیگر از شهروندان گناوه ای نیز با گلایه از تعطیلی‌های بی برنامه برخی نانوایی‌ها در روزهای اخیر گفت: وقتی برای تهیه نان به نانوایی‌ها در روزهای اخیر مراجعه می‌کنیم تا برخی از آنها در ساعاتی که باید کار کنند تعطیل هستند.

مریم محمدی گفت: فروش پلاستیک برای حمل نان به قیمت بیشتر از حد معمول آن توسط نانوایی‌ها نیز از دیگر مشکلات است و گاهی یک کیسه پلاستیکی به قیمت یک یا دو نان حساب می‌شود.

لزوم افزایش نظارت‌ها

یکی از شهروندان نیز بر نظارت بیشتر بر کار نانوایی‌ها تاکید می‌کند و افزود: نان ماده غذایی که بر سفره همه مردم است و مسئولان باید برکار نانوایی‌ها که مسئولیت ارائه آن را به مردم دارند نظارت بیشتری داشته باشند.

علی موسوی گفت: کیفیت نان، رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی‌ها که با سلامت مردم سروکار دارد باید بیشتر نظارت شود.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: وقتی برای تهیه نان به نانوایی مراجعه می‌کنیم اعلام می‌کنند که نان نداریم در حالی که نان بسته بندی نانوایی‌ها در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

وی گفت: اگر نان نیست پس چطور به این فروشگاه‌ها نان می‌فروشند و لازم است که مسئولان در این مورد نظارت کنند.

تعطیلی دردسرساز نانوایی‌ها در گناوه/ پای فروش آزاد در میان است

نانوایی‌ها نیز از عمده دلایل این تعطیلی‌ها و مشکلات را کم بودن سهمیه آرد نانوایی‌ها، ثابت ماندن قیمت نان، افزایش سرسام‌آور بیمه‌، استهلاک قطعات و لوازم جانبی نانوایی‌ها، افزایش قیمت ماشین آلات و وسایل، افزایش دستمزد کارگران، کمبود کارگر و عدم تمایل به کار در نانوایی عنوان می‌کنند.

مشکلات نانوایی‌ها

یکی از نانوا داران در این ارتباط گفت: از جمله مشکلات نانوایی‌ها مشکل کارگر است که دستمزد کارگرانی که قبل از این پایین بود بالا رفته است و در این هوای گرم کسی حاضر به کار کردن در نانوایی نیست.

وی افزود: نرخ بیمه نیز هزینه سنگینی برای نانوا داران است.

وی گفت: قیمت نان نیز نه تنها در گناوه که در استان بوشهر نسبت به سایر مناطق پایین است و تغییری نکرده است در حالی که در سایر نقاط نرخ نان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: از مسئولان مربوطه انتظار داریم در زمینه نرخ نان چاره اندیشی کنند و تصمیمی بگیرند که برای نانوا دار مقرون به صرفه باشد و بار زیاد مالی را که متحمل می‌شود جبران کند.

سهمیه آرد نانوایی‌ها کم است

یکی دیگر از نانوا داران نیز گفت: کار در این گرما و بی برقی بسیار سخت است و گرمای شدید هوا هم هست و کارگران هم تحت فشار گرما تا اندازه‌ای توان کار دارند.

وی افزود: در برخی موارد نان را بسته بندی می‌کنیم تا در این گرما هم کارگران بتوانند کار کنند و هم مشتریان نان مورد نیاز خود را تأمین کنند.

یکی از نانوا داران نیز با اشاره به سهمیه آرد نانوایی‌ها گفت: سهمیه آرد نانوایی‌ها کم است و ما با توجه به ساعت کاری و مراجعه مردم در شیفت‌های کاری سهمیه دریافتی را مصرف می‌کنیم.

وی گفت: با توجه به سهمیه بندی‌های آرد برای نانوایی‌ها باید این مورد مهم برای نانوایی‌ها افزایش یابد تا ما هم بتوانیم بیشتر نان را در اختیار مردم قرار دهیم.

تعطیلی دردسرساز نانوایی‌ها در گناوه/ پای فروش آزاد در میان است

مشکل آرد در شهرستان نداریم

رئیس اتحادیه نانوا داران گناوه در ارتباط با اشاره به برخی مشکلات نانوا داران گفت: درآمد کارگران بسیار پایین و مشکلات اقتصادی و تورم و قیمت‌ها زیاد است و درآمدها کفاف زندگی را نمی‌دهد.

رضا نظری افزود: قیمت دستگاه‌ها و وسایل کار نانوایی‌ها نیز به شدت افزایش یافته است که بر مشکلات نانوایی‌ها می‌افزاید.

وی با اشاره به اینکه مشکل آرد در شهرستان نداریم و پیگیری مستمر می‌شود که به موقع آرد وارد شهرستان شود گفت: برخی مشکلات در زمینه تهیه آرد به دلیل خرابی کارخانه‌ آرد الزهرا بوده که خوشبختانه وارد سرویس شد و با پیگیری‌های انجام شده علی‌رغم اینکه مشکل در چند شهرستان دیگر هم همزمان اتفاق افتاد ولی اولین محموله آرد به شهرستان گناوه تعلق گرفت.

وی افزود: اگر نانوایی به هر دلیل مجبور به تعطیلی خارج از برنامه است دلیل تعطیلی را به صنف اطلاع دهد تا با اطلاع از مشکلات در مراجعه مردم دلایل را بیان کنیم.

تعطیلی دردسرساز نانوایی‌ها در گناوه/ پای فروش آزاد در میان است

تعطیلی‌ها پذیرفتنی نیست

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گناوه در این ارتباط با اشاره به مشکلات موجود در زمینه نان در شهرستان اظهار داشت: در بازرسی‌های انجام گرفته توسط تیم‌های نظارتی، برخی از نانوایی‌ها در ساعاتی که باید به مردم خدمت ارائه دهند به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که این امر به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

حسین امیری افزود: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته مشکلات در ارتباط با نانوایی‌ها و شکایات مردمی در فضای مجازی بسیار افزایش یافته و لازم است که متصدیان نانوایی‌ها به این موارد توجه بیشتر داشته باشند

وی گفت: با وجود مشکلات و نارضایتی مردم، بی کیفیتی نان در شهرستان نیز مزید بر علت مشکلات است و نانوایی‌های شهرستان باید به کیفیت نان هم توجه کنند.

امیری اظهار داشت: بحث گرما و سختی کار برای همه نانوایی‌ها یکسان است لذا نظم و مدیریت در نانوایی باید به گونه‌ای باشد که بتوان این مشکلات را مدیریت و رضایت مردم را کسب کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از نانوایی‌ها در همین هوای گرم هم نان مورد نیاز مردم را به موقع و به درستی تهیه می‌کنند و مردم از آنها رضایت دارند بیان کرد: مشکلات موجود به هیچ عنوان نباید در ارائه خدمات به مردم در زمینه تأمین نان مورد نیاز خلل ایجاد کند و نانوا داران باید بتوانند این شرایط را به گونه‌ای با جابجایی کارگرها، افزایش تعداد آنها و به هر نحوی مدیریت کنند که خدمات به مردم دچار اختلال نشود.

امیری با بیان اینکه نوع کار و خدمت ارائه شده در نانوایی‌ها با سایر مشاغل و فروشگاه‌های متفاوت است بیان کرد: این کار یک خدمت عمومی است که نمی‌توان آن را با مشاغل دیگر مقایسه کرد، در اینکه این شغل کاری سخت به خصوص در گرمای شدید این مناطق است شکی نیست و همه این موارد را ما می‌بینیم و در نظر داریم اما وظیفه داریم که خدمت مطلوب به مردم ارائه دهیم و رضایت آنها را جلب کنیم.

با متخلفین برخورد می‌کنیم

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گناوه تصریح کرد: رعایت اخلاق و اخلاق مداری و مدارا و برخورد با سعه صدر با مردم و احترام به مشتری باید مدنظر همه قرار گیرد و سختی کار و شغل نباید باعث بروز مسائلی از این دست شود.

وی پیرامون رعایت نوبت کاری در بین نانوایان گناوه گفت: همه ضوابط و مقررات در زمینه ساعت کاری اطلاع رسانی شده است و باید به طور کامل رعایت شود و تیم‌های نظارتی باید بازدیدها را افزایش و با متخلفان برخورد کنند.

وی گفت: همه موارد و مشکلات مورد نظر نانوایان که ممکن است باعث خللی در کار آنها شود به موقع اطلاع رسانی شود تا در اسرع وقت رفع شود و بهانه مشکلاتی مانند کمبود آرد یا غیره دلیلی بر تعطیلی نانوایی نیست.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری گناوه خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند شکایات خود را از نانوایی‌ها مطرح کنند و ما هم وظیفه داریم بر اساس قانون با موارد متخلف برخورد کنیم و همانگونه که نانوایی‌هایی با عملکرد مطلوب تشویق می‌شوند، با نانوایی‌های متخلف نیز بدون اغماض برخورد خواهد شد.

تعطیلی دردسرساز نانوایی‌ها در گناوه/ پای فروش آزاد در میان است

بسته‌بندی نان بدون مجوز تخلف است

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان گناوه در این زمینه گفت: در سطح شهرستان بخش از شهروندان شاکی هستند که نانوایی‌ها به غیر از تخلفات دیگری، رعایت ساعت کاری را انجام نمی‌دهند و به نوعی تعطیل خودسرانه دارند.

محمد حسین داریونی افزود: با نظارت‌هایی که از سوی بازرسان صنعت و معدن، کارگروه آرد و نان و بخش بازرسان افتخاری شهرستان صورت گرفته، نانوایی‌هایی که به نوعی دارای تخلفات از قبیل تعطیلات خودسرانه، عدم رعایت نوبت کاری، نارضایتی‌های ارباب رجوع‌ها بودند در جلسه‌ای در فرمانداری فراخوانده شدند.

وی گفت: ما همه موارد و سختی کار نانوایی‌ها را به خصوص در شرایط سخت تابستانی می‌دانیم و درک می‌کنیم ولی رضایت شهروندان و مردم برای همه ما اولویت است.

وی پیرامون موضوع فروش بسته بندی نان به فروشگاه‌ها بیان کرد: بسته بندی نان بدون کسب مجوز از بهداشت و رعایت موازین مورد نظر خلاف است و هیچ نانوایی اجازه فروش نان بسته بندی به فروشگاه‌ها بدون مجوز را ندارد.

وی گفت: ساعت کاری نانوایی‌ها به آنها اعلام و اطلاع رسانی شده است و نانوایی‌ها موظف به رعایت ساعت کاری هستند.

داریونی بیان کرد: آرد مورد نیاز نانوایی‌ها بر اساس ساعت کاری در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد و کمبود آرد در شهرستان نداریم.

به نظر می‌رسد یکی از مهمترین دلایل مشکلات نان در گناوه، تعطیلی نانوایی‌ها به علت هوای گرم و فروش آزاد و بسته‌بندی شده نان باشد که باید با نظارت مناسب و رفع مشکلات نانوایی‌ها، زمینه تامین نان مورد نیاز مردم فراهم شود.

کد خبر 28685
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار