جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سامانه بارشی اخیر در استان بوشهر طی ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود
بوشهر- مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سامانه بارشی اخیر در استان بوشهر طی ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.

علی محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر طی روزهای گذشته بارش‌های خوبی را در اوج گرما و شرجی‌های طاقت فرسا تجربه کرد.

وی اضافه کرد: این بارش‌ها علاوه بر شادی مردم و زدودن گرد و غبار از چهره این استان، جانی دوباره به پیکر دشت‌های استان بخشید و باعث ذخیره منابع آب در سدها شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای بوشهر بیان کرد: سامانه بارشی اخیر استان در دوره آماری ۴۰ ساله هم از نظر میزان بارش و هم از نظر پراکندگی بی سابقه بوده است به طوری که استان بوشهر در گذشته تنها چهار بار و به میزان بسیار محدود، چنین بارشی را در تیرماه تجربه کرده است.

محمدی ادامه داد: متوسط مقدار بارش طی این سامانه ۱۱ میلیمتر بوده که بیشترین بارش در ایستگاه‌های باران‌سنجی جره بالا واقع در شهرستان دشتستان به میزان ۵۵ میلیمتر و عسلویه به میزان ۶۱.۵ میلیمتر ثبت شد.

بیشترین سیلاب در مند

وی اضافه کرد: بیشترین حجم جریان سیلاب مربوط به رودخانه‌های مند با حجم عبوری ۴۰ میلیون متر مکعب و رودخانه دالکی با حجم عبوری ۲۲ میلیون متر مکعب به ثبت رسیده است.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر تصریح کرد: به عبارت دیگر مجموع میزان رواناب‌های ورودی و تولیدی رودخانه‌های استان طی سامانه بارشی اخیر به میزان ۶۶ میلیون متر مکعب بوده که تقریباً معادل ۸ درصد کل مجموع آورد رودخانه‌های اصلی استان (معادل ۷۹۵ میلیون متر مکعب) در سال جاری است.

محمدی افزود: از میزان ۶۶ میلیون متر مکعب روان‌آب حاصل از این بارش‌ها که حاصل بارندگی در استان و همچنین استان‌های هم‌جوار بوده ،۶۰ میلیون متر مکعب آن به صورت ذخیره در پشت سدها، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، تغذیه تالاب‌ها و ورودی به شبکه‌های آبیاری استان ذخیره و مهار شد.

آبگیری سدها

وی در خصوص اثرات بارش‌ها بر ذخیره سدها و دیگر سازه‌های آبی استان و همچنین توزیع مکانی آن اشاره و بیان داشت: سد رئیس‌علی چهار میلیون متر مکعب آبگیری کرد.

محمدی افزود: توزیع آب در شبکه‌های آبیاری دالکی، آب‌پخش، کلل، اهرم و همچنین از طریق ایستگاه‌های پمپاژ احداث شده در محدوده رودخانه‌های شاهپور، دالکی و حله از جریان این سیلاب‌ها صورت پذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: این بارش‌ها همچنین بر تغذیه‌های مصنوعی نقاط مختلف استان از جمله آردو، تنگ رود و لاور نیز تأثیرات محسوسی داشت.

کاهش ۴۵ درصدی بارش‌ها

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر با توجه به اینکه بخش اعظم منابع آب شرب استان بوشهر از استان‌های همجوار تأمین می‌شود، تصریح کرد: این بارش‌ها افزایش حجم سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد را که یکی از منابع اصلی تأمین کننده آب شرب استان بوشهر در پی داشت.

وی اظهار داشت: میانگین بارش استان طی سال آبی جاری تاکنون ۲۰۷ میلیمتر بوده و نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت مشابه به ترتیب ۴۵ و ۱۷ درصد کاهش داشته است.

کد خبر 28768
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار