جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
معادلاتی که در مورد «ژاپن» بهم خورد/ «ابرقدرت» در «آچمز» ویروس!
انتظاری که از ژاپن به عنوان یکی از ابرقدرت های جهان برای برگزاری مطلوب و «رویایی» سی و دومین دوره بازیهای المپیک وجود داشت به واسطه شیوع ویروس کرونا محقق نشد!

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به توکیو، وقتی ٨ سال پیش (شهریورماه سال ٩٢) کمیته بین المللی المپیک (IOC) طبق آخرین نظرسنجی ها توکیو را در رقابت با استانبول به عنوان میزبان سی و دومین دوره بازی های المپیک معرفی کرد، ورزش جهان خود را در آستانه یکی از بهترین ادوار این بازی ها قرار داد.

در واقع ویژگی های ژاپن، ظهور تکنولوژی های پیشرفته و مدرن در این کشور و در کل جایگاهی که در صنعت و اقتصاد و فرهنگ و ... جهان برای خود دست و پا کرده این تصور را ایجاد کرد که بهترین و به نوعی تاریخی ترین دوره بازی های المپیک، تابستان سال ٢٠٢٠ میلادی در توکیو برگزار می شود اما تاخت و تاز یکباره کرونا ورق را به طور کامل برگرداند تا ژاپنی ها به واسطه قرار گرفتن در موقعیتی استثنایی نتوانند انتظارات را آنگونه که پیش بینی می شد، پاسخ دهند.

معادلاتی که در مورد «ژاپن» بهم خورد/ «ابرقدرت» در «آچمز» ویروس!

المپیک در حد استانداردهای میزبان نیست

به هر حال استانداردها و اقدامات امروزی در ژاپن به قدری جهانی و بین المللی است که این کشور آسیایی را حتی در مقایسه با خیلی از کشورهایی اروپایی و آمریکایی به یک «ابر قدرت» تبدیل کرده است و در واقع همین مسئله خیال تمام ورزشی های جهان را به برگزاری یک دوره بازی های بی سابقه خوش کرده بود با این حال اما محدودیت های دست و پاگیر کرونا باعث شد ژاپنی ها نتوانند حتی در حد استانداردهای خود برای المپیک و شرکت کنندگان در آن میزبانی کنند.

چهار روز از آغاز رسمی بازی های المپیک می گذرد اما طی این مدت طرح و برنامه خاصی توسط ژاپنی ها اجرا نشده تا ملاکی برای متمایز کردن آنها از میزبانان دیگر ادوار المپیک باشد، حتی برخی ملاحظات و چشم پوشی ها هم باعث شده این المپیک نسبت به ادوار گذشته کم و کاستی هایی داشته باشد و از این حیث «المپیک تاریخی» لقب بگیرد.

همین که المپیک سی و دوم همزمان با پاندمی کرونا برگزار می شود و به همین دلیل بعد از تعویق یک ساله از خیلی ویژگی های بدیهی مانند تماشاگر هم محروم شد، این المپیک را استثنائی کرده چه برسد به اینکه دولت ژاپن به خاطر شهروندانش و جلب رضایت آنها عقب نشینی هایی که هم داشت.

معادلاتی که در مورد «ژاپن» بهم خورد/ «ابرقدرت» در «آچمز» ویروس!

توکیو در قواره های المپیک آماده نشد

به هر حال شهروندان ژاپن معترض جدی نسبت به برگزاری المپیک در کشورشان بودند اما در نهایت مخالفت آنها باعث تغییر تصمیم مسئولان شان نشد اگرچه آنها را برای برخی ملاحظه کاری ها مجاب کرد. اینکه مراسم افتتاحیه حتی از حیث آتش بازی در حد و اندازه المپیک نبود، خبری از بریز و بپاش های مرسوم نیست، توکیو پوشش المپیکی به خود نگرفته و در کل حال و هوای المپیکی در این شهر ایجاد نشده نشان می دهد که ژاپنی ها با تلاش برای راضی نگه داشتن خودی و غیرخودی برنامه های شان را پیش بردند.

معادلاتی که در مورد «ژاپن» بهم خورد/ «ابرقدرت» در «آچمز» ویروس!

ویروسی که ابرقدرت را آچمز کرد

دلیل همه این موارد هم کروناست که برای اولین بار یک دوره المپیک را در سایه خود قرار داد و برگزارکنندگانش را به قدری آچمز کرد که حتی نتوانستند از سیستم های پیشرفته میزبان هم کامل بهره ببرند به همین دلیل آنچه ورزش دنیا از ژاپن و میزبانی اش انتظار داشت، پاسخ داده نشده است.

کد خبر 29150
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار