چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 24 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
رقابت نفسگیر کرونا و واکسن
طی ۲۴ ساعت ۳۲۲ نفر دیگر از هموطنان‌ بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند؛ همزمان روز گذشته ۳۰۲هزار و ۷۳۸ نفر از هموطنان واکسن دریافت کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وطن امروز نوشت: پیک پنجم کرونا به دلیل قدرت بالای سرایت‌پذیری گونه دلتای این ویروس خطرناک‌تر از پیک‌های قبلی است. در حال حاضر بیمارستان‌ها پر از مبتلایان به ویروس جهش‌یافته دلتا است، چرا که این ویروس بسیار مسری محدودیت سنی نمی‌شناسد و می‌تواند همه اعضای خانوار را درگیر کند. شدت بیماری در پیک پنجم تا جایی است که رکورد بیشترین موارد ابتلا در یک شبانه‌روز شکسته شده است، به طوری که از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون، بیشترین آمار ابتلا در یک شبانه‌روز بیش از ۲۷ هزار مورد ثبت شده بود که در پیک پنجم رکورد ابتلای روزانه به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است.

به تاکید کارشناسان، راه‌حل عبور از موج جدید این بیماری خطرناک رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی است. علاوه بر این، سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون نیز موضوع مهم دیگری است که برای عبور از این بحران باید مدنظر قرار گیرد. این در حالی است که تعطیلی ۶ روزه دو استان تهران و البرز هم نتوانست درمهار این بیماری تأثیرگذار شود. در این میان هر چند واکسیناسیون این روزها با حضور نیروهای اورژانس در طرح ضربتی تلقیح واکسن کرونا سرعت بیشتری به خود گرفته است اما با توجه به افزایش مراکز تولید انبوه واکسن‌های داخلی نظیر کووایران برکت و... در کنار واردات واکسن‌های خارجی، افزایش مراکز واکسیناسیون ضروری است.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا کنون ۸ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۸۵۲ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۲ میلیون و ۴۲۶ هزار و ۶۹۷ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰ میلیون و ۵۶۸ هزار و ۵۴۹ دوز رسیده است. آمار واکسیناسیون انجام شده در کشور نشان می‌دهدکه ۳۰۲ هزار و ۷۳۸ نفر دیروز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند که از این تعداد ۲۷۰ هزار و ۷۴۸ نفر دوز اول را تزریق کرده و ۳۱ هزار و ۹۹۰ نفر نیز واکسینه کامل شده‌اند. وزارت بهداشت همچنین تاکید کرده است افراد واجد شرایط برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت‌دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

ویروس جهش‌یافته کودکان را بیشتر مبتلا می‌کند

ویروس جهش‌یافته و بی‌رحم کرونا موسوم به دلتای هندی برای از پا درآوردن افراد مبتلا به این بیماری، کوچک و بزرگ نمی‌شناسد به طوری که اکنون خیلی از بیمارستان‌های کودکان پر از مبتلایان به این ویروس است. دبیر کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» با بیان اینکه ویروس دلتا در سنین کمتر دیده می‌شود و به نظر می‌رسد درگیری در بچه‌ها در این نوع بیشتر است، گفت: به نظر می‌رسد اگر در نوع جهش‌یافته دلتا هر چه سریع‌تر درمان ضدویروسی را شروع کنیم بتوانیم زودتر بیماری را کنترل کنیم.

عاطفه عابدینی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه علائم بالینی کرونا در جهش‌های مختلف خیلی بزرگ و متفاوت نبوده است، گفت: البته در نوع دلتا بروز سردرد و آبریزش بینی بارزتر است که در کووید ووهان این علامت کمتر دیده می‌شد. همچنین علائم گوارشی و درد معده در موتاسیون جدید بیشتر از انواع قبلی است. وی خاطرنشان کرد: هنوز هم افراد سالمند، چاق، فشارخونی‌ها، بیماران قلبی، دیابتی‌ها و بیماران مزمن کلیوی در معرض بیشتر ابتلا به کرونا هستند.

اما برخلاف نوع ووهان که این بیماری در افراد سالمند بیشتر دیده می‌شد، ویروس دلتا در سنین کمتر نیز دیده می‌شود و به نظر می‌رسد درگیری در بچه‌ها نیز در این نوع بیشتر است. دبیر کمیته علمی کشوری «کووید-۱۹» درباره اثرگذاری واکسن‌ها بر جهش جدید دلتا بیان داشت: به نظر می‌رسد هر پلتفرم واکسنی روی جهش دلتا هم اثر داشته باشد اما درصد اثرات هر واکسن خیلی متفاوت است و هنوز نمی‌توانیم آمار دقیقی درباره درصد اثرات واکسن‌ها بر ویروس جدید بدهیم.

وی در رابطه با درمان‌های خاص مربوط به جهش دلتا گفت: «کووید-۱۹» ۲ فاز ویروسی و التهابی دارد که فاز التهابی شدیدتر است، به نظر می‌رسد در نوع جهش‌یافته دلتا هر چه سریع‌تر درمان ضدویروسی را شروع کنیم می‌توانیم کل بیماری را کنترل کنیم. فوق‌تخصص بیماری ریه ادامه داد: در جهش‌های جدید، فاز التهابی زودتر شروع می‌شود مثلا اگر درگیری ریوی در نوع ووهان در هفته دوم بود، در جهش دلتا لزوما در هفته دوم نیست و می‌تواند ۳ یا ۴ روز بعد از شروع بیماری، فاز التهابی سریع‌تر و شدیدتر آغاز شود.

باز بودن مراکز خرید، رستوران‌ها و تردد در جاده‌ها در زمان وضعیت قرمز

واریانت جدید ویروس جهش‌یافته کرونا به نام لامبدا در ۳۰ کشور دنیا شناسایی شده است، بنابراین مبارزه با این بیماری در گرو خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار تسریع روند واکسیناسیون است. عضو کمیته علمی «کووید-۱۹» ضمن ارائه توضیحاتی درباره جهش جدید ویروس کرونا، در عین حال شرایط کرونا در کشور را ارزیابی کرد. دکتر سیدعلیرضا ناجی درباره جهش جدید ویروس کرونا تحت عنوان لامبدا گفت: این جهش ابتدا در کشور پرو شناسایی شد و اکنون در بیش از ۳۰ کشور شناسایی شده است. این جهش دارای موتاسیون‌های متعددی است که خصوصیات زیادی دارد؛ به نظر می‌رسد میزان انتقال ویروس افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: این واریانت در کشور پرو به وجود آمد، البته هنوز سازمان جهانی بهداشت جهش لامبدا را به عنوان واریانت مورد نگرانی طبقه‌بندی نکرده است ولی این جهش جزو واریانت‌هایی است که باید مورد توجه زیاد قرار گیرد. ناجی درباره خصوصیات جهش لامبدا تصریح کرد: به نظر می‌رسد انتقال بیماری افزایش یافته و همچنین میزان گریز از سیستم ایمنی در این جهش افزایش یافته است. از طرفی حذف‌های متعددی که در ژنوم آن رخ داده است، ما را در شناسایی ویروس با روش‌های متداول نگران کرده است به طوری که ابتدا در کشور پرو هم نمی‌توانستند آن را بخوبی شناسایی کنند. باید منتظر باشیم تا اطلاعات بیشتری از این جهش به دست بیاید و ببینیم آیا به اندازه سویه دلتا می‌تواند خطر آفرین باشد یا خیر.

با خصوصیاتی که فعلا از آن می‌دانیم به نظر می‌رسد بتوان آن را کاندیدای واریانت مورد خطر قرار داد. وی گفت: برای تصویرسازی درباره علائم این جهش باید صبر کنیم اما در هر صورت همه واریانت‌ها علائمی بیشتر از چیزی که تاکنون شنیده‌ایم، ندارند. وی درباره اینکه آیا جهش لامبدا به ایران رسیده یا خیر، تاکید کرد: بر اساس صحبت یکی از مسؤولان در دانشگاه علوم‌پزشکی گیلان شبهه‌ای در این باره به وجود آمده بود اما ما گزارش رسمی از وجود این واریانت در ایران نداریم، البته بعید هم نیست به ایران هم برسد چون بعد از پرو در بیش از ۳۰ کشور دیگر شناسایی شده است. مهم این است که ما راه مبارزه استاندارد با ویروس را فارغ از نوع جهش دنبال کنیم.

این ویروس‌شناس همچنین در ادامه صحبت‌هایش درباره پیش‌بینی شرایط ویروس در کشور در روزهای آتی، بیان کرد: در روزهای آتی با توجه به چیزهایی که می‌بینیم و با توجه به اینکه رعایت‌ها خوب نیست، احتمالا افزایشی در تعداد کشته‌شدگان خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا مدت‌ها درگیر موج پنجم هستیم، چون سویه دلتا بسیار انتقال‌پذیر است و ما هم در قبال آن تصمیمات چندان قوی و مناسبی نمی‌گیریم. رنگ‌بندی شهرهای قرمز را اعلام کردیم ولی هیچ ظاهری از قرمز بودن شهرها وجود ندارد و این یعنی ما نقض غرض می‌کنیم و رفت‌وآمدهای مردم ادامه می‌یابد.

فکر نمی‌کنم با این رفتارها و مسافرت‌هایی که این چند روز دیدیم، آینده مناسبی داشته باشیم. وی افزود: فکر می‌کنم هنوز به قله پیک پنجم نرسیده‌ایم و شاید در نزدیکی آن باشیم؛ به هر صورت همه اینها بستگی به این دارد که اطلاعات دقیق در دسترس داشته باشیم، این در حالی است که رفتارهای ما هم می‌تواند در شرایط موثر باشد. ناجی گفت: تقاضا دارم وقتی شرایط قرمز اعلام می‌شود نظارت بر این شرایط هم کامل انجام شود. در شرایط قرمز کرونایی چرا باید مراکز خرید و رستوران‌ها باز باشند؟ با عدم نظارت، خلاصی مناسبی از پیک نخواهیم داشت و فشار فراوانی به کادر درمان وارد می‌شود.

بستری بیش از ۹۰۰۰ بیمار کرونایی در تهران

افزایش میزان ابتلا به کرونا در تهران و برخی شهرستان‌های آن به جایی رسیده است که مسؤولان برای رسیدگی به بیماران درصدد تدارک تخت‌های جدید هستند. فرمانده عملیات مقابله با کرونای استان تهران از بستری بیش از ۹۰۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان تهران خبر داد. دکتر علیرضا زالی در پایان جلسه روز دوشنبه ستاد مقابله با کرونای استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: چند روز گذشته، پیش‌بینی کرده بودم که در روزهای آینده تعداد بستری‌ها در استان تهران از ۹۰۰۰ نفر عبور خواهد کرد که متأسفانه امروز (دیروز دوشنبه) تعداد بستری‌ها در تهران بیش از ۹۰۰۰ نفر است که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: روز گذشته (یکشنبه) ۱۹ هزار مراجعه سرپایی داشتیم و ۱۳۵۰ بیمار نیز ظرف ۲۴ ساعت گذشته ترخیص شده‌اند اما ورودی‌ها به بیمارستان‌ها همچنان عدد قابل توجهی است به شکلی که ۱۶۰۰ ورودی جدید در ۲۴ ساعت گذشته داشته‌ایم که از این تعداد ۲۵۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. زالی ادامه داد: شاخص‌ها همچنان در استان تهران رو به افزایش است، لذا باید تدارک تخت‌های جدید در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: بر این اساس تیم‌های پایش و بررسی به بیمارستان‌ها مراجعه خواهند کرد و هر کجا که امکان افزایش تعداد تخت‌ها برای بیماران کرونایی وجود داشته باشد اقدامات لازم انجام خواهد شد. زالی گفت: همچنین باید تعداد تخت‌های بستری‌های موقت افزایش پیدا کند تا بیمارانی که نیازمند خدمات موقت بستری هستند بتوانند از این خدمات استفاده کنند.

کد خبر 29165
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار