جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
به کرونا مبتلا شوید دستمزد نمی‌گیرید!/تغییر در قراردادهای سینمایی
حسن کیهانی‌کیا دستیار فیلمبردار بیان کرد با توجه به قراردادهای جدید سینمایی، اگر یکی از عوامل تولید به کرونا مبتلا شود، دستمزدی بابت دوره نقاهت دریافت نمی‌کند.

حسن کیهانی کیا دستیار فیلمبردار در گفتگو با خبرنگار مهر درباره مشکلاتی که این روزها عوامل پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی به دلیل شرایطی که شیوع ویروس کرونا برای این گروه از افراد به وجود آورده است، گفت: این روزها هرکسی به دلیل خطر ابتلا به ویروس کرونا به نوعی درگیر شرایط خاص و متفاوتی می‌شود که البته قابل درک است، اما مساله این است که نباید فضایی به وجود آید تا تحمل این شرایط برای افراد سخت‌تر شود.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در جامعه طی ۲ سال گذشته، شرایط تولید در سینمای ایران سخت‌تر شده است، بر همین اساس تعداد پروژه‌های پیشنهادی به افراد نیز نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است، به گونه‌ای که بسیاری از عوامل سینمایی مدت‌ها بیکار بوده و منبع درآمدی نیز نداشتند. در چنین شرایطی است که اگر پروژه‌ای نیز به فردی پیشنهاد می‌شود مجبور است تا برای کسب درآمد آن را بپذیرد.

این دستیار فیلمبردار توضیح داد: مدتی است که بندی به قراردادهای سینمایی عوامل پروژه‌ها اضافه شده است، که بر مبنای آن طرف اول قرارداد که تهیه کننده است، تاکید می‌کند در صورتی که فرد هنگام حضور در پروژه، به ویروس کرونا مبتلا شود، در طول دوره درمان هیچ دستمزدی برای وی در نظر گرفته نمی‌شود. همچنین تامین هزینه درمان نیز برعهده گروه نیست. در واقع وجود چنین بندی در یک قرارداد اصلاً انسانی نیست، چرا که فرد صحیح و سالم در یک پروژه حضور پیدا می‌کند، در همان پروژه مبتلا به کرونا می‌شود، آن وقت نه دستمزدی به فرد تعلق می‌گیرد و نه کمکی برای درمان فرد می‌شود.

وی بیان کرد: اواخر سال گذشته برای حضور در پروژه «نگهبان شب» به کارگردانی رضا میرکریمی قرار داد بستم که این قرارداد اولین برخورد من با این بند بود. هنگامی که ۲۰ روز به پایان کار من در این پروژه باقی مانده بود، مبتلا به ویروس کرونا شدم، مدیرتولید این پروژه محمدصادق میرکریمی فرزند آقای میرکریمی به من گفت که دیگر لازم نیست سرکار بیایید و حق و حقوق شما محفوظ می‌ماند. اما فیلم در نهایت به پایان رسید و دستمزد من برای این مدت پرداخت نشد.

کیهانی کیا گفت: جالب این است که همان زمان خبری را منتشر کردند که پروژه به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است، اما فیلمبرداری همچنان ادامه داشت.

وی در پاسخ به پرسش که طرف قرارداد می‌تواند در همان ابتدا نسبت به بند مورد نظر اعتراض کند، توضیح داد: درست است که می‌گویند قرارداد توافقی است، اما اگر هم بخواهیم اعتراض کنیم می‌گویند همین است که هست، ما نیز مجبور هستیم که چنین قراردادی را بپذیریم تا بتوانیم کار کنیم.

این دستیار فیلمبردار تاکید کرد: به تازگی برای پروژه «ملاقات خصوصی» به تهیه‌کنندگی امیر بنان قرارداد بسته‌ام، هنگام امضاء نسبت به این بند اعتراض کردم اما گفتند که پروژه ما اینگونه است و ما توانایی پرداخت هزینه بیماری را نداریم، من هم به ناچار آن را پذیرفتم.

وی ادامه داد: هرچند زمانی که قرارداد بسته می‌شود، همه چیز قانونی می‌شود اما مساله این است که تهیه‌کنندگان باید به این مساله توجه کنند که عوامل سینمایی در شرایط مناسبی قرار ندارند و قید چنین بندی در یک قرارداد در صورت ابتلای فرد به کرونا می‌تواند شرایط بدی را برای وی به همراه داشته باشد.

کیهانی کیا در پایان گفت: مساله این است که عوامل سینمایی مانند دستیاران فیلمبردار، دستمزد چندانی در قیاس با بازیگری که میلیاردی دستمزد دریافت می‌کند، نمی‌گیرند، یعنی پرداخت ۲ هفته حقوق فردی که به کرونا مبتلا می‌شود، هزینه چندان سنگینی نیست. اما همیشه زور تهیه‌کنندگان به ما می‌رسد.

کد خبر 31911
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار