شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰
پتانسیل استفاده از زهر عروس دریایی خلیج فارس در درمان سرطان خون
پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با انجام یک مطالعه تاثیر زهر عروس دریایی واژگون خلیج فارس را بر روی دو نوع سلول سرطان خون بررسی کردند.

به گزارش ایسنا، با توجه به عوارض جانبی داروهای ضد سرطان، بسیاری از محققان تلاش‌های بسیاری در جهت یافتن مواد طبیعی و جدید ضدسرطانی انجام داده‌اند. بسیاری از مطالعات بر روی موجودات زنده دریایی، حاکی از خاصیت ضد توموری و ضد سرطانی آن‌ها است.

با توجه به تمایل روزافزون مطالعات پزشکی به استفاده از منابع گیاهی و دریایی، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با انجام مطالعه‌ای تاثیر سم عروس دریایی واژگون خلیج فارس را بر لوکمی یا سرطان خون در دو رده سلولی  NB4 (لوسمی پرومیلوسیتک حاد) و Jurkat (لوسمی لنفوبلاستیک حاد) بررسی کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که زهر عروس دریایی واژگون خلیج فارس، با افزایش بیان ژن‌های سرکوبگر تومور می‌تواند دارای اثر ممانعت‌کنندگی بر رشد سلول‌های NB4 و Jurkat باشد و از رشد این سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

بر همین اساس پژوهشگران این مطالعه معتقدند که با توجه به این خاصیت ممانعت‌کنندگی، زهر عروس دریایی واژگون خلیج فارس پس از مطالعات بیشتر می‌تواند به‌عنوان یک داروی منفرد و یا در همراهی با داروهای معمول در درمان‌ لوکمی‌های پرومیلوسیتک حاد و لنفوبلاستیک حاد استفاده شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی تاثیر زهر استخراج شده از عروس دریایی واژگون خلیج فارس بر بیان ژن پروتئین‌های bcl-2, DNMT-1, P53, P21, P15 در دو سل لاین سرطانی لوسمی پرومیلوسیتیک حاد (nb4) و سل لاین لوسمی حاد لنفوبلاستیک نوع (jurkat)» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و نرگس عبیدی و رضا دهقانی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در انجام آن مشارکت داشتند.

انتهای پیام

کد خبر 34400
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار