پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 18 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
ارتزاق ساحل نشینان از دریا/ کالای همراه ملوان ساماندهی شود
گناوه- ساماندهی معافیت کالای همراه ملوان ( ته لنجی) و رفع مشکلات دریانوردی در بنادر که امرار معاش بیشتر مردم این دیار از این طریق می‌گذرد بسیار حائز اهمیت است و از خواسته‌های اساسی آنها است.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها- عصمت اسماعیلی: دریا و دریانوردی و تجارت دریایی با زندگی مردم ساحل نشین گره خورده است و معیشت اکثر مردم این دیار به طور مستقیم یا غیر مستقیم به دریا و سفرهای دریایی وابسته است.

قرار گرفتن در کنار دریا و داشتن مرز آبی گسترده با ویژگی‌های منحصر به فرد، و دارا بودن دو بندر مهم گناوه و بندر ریگ، شهرستان گناوه را در موقعیت خاص قرار داده است که می‌طلبد تا از این موقعیت بهترین بهره برده شود.

بندر گناوه یکی از مهمترین و زیباترین بنادر در جنوب کشور است که در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، داد و ستد و گردشگری دارای ظرفیت‌های فراوانی است.

این بندر همواره و به خصوص در سال‌های اخیر نقش کلیدی در واردات و صادرات کالا و رونق تجارت در کشور داشته است.

زندگی آبا و اجدادی مردم در این منطقه از طریق دریا و سفر بر روی شناورها صیادی و تجاری گذشته است و مردم دریادل با این نوع زندگی خو گرفته‌اند.

ارتزاق ساحل نشینان از دریا/ کالای همراه ملوان ساماندهی شود

دریا و دریانوردی، تجارت و صیادی منبع درآمد مردم این دیار است و در شرایطی که در این منطقه سرشار از ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی زیرساخت شغلی‌های دیگری فراهم نیست جوانان نیز به ناچار در همین مشاغل مشغول می‌شوند تا بتوانند لقمه نانی برای خانواده خود فراهم کنند.

سفرهای تجاری و دریایی و داد و ستد کالا برای ساحل نشینان و کسانی که زندگی خود را از این طریق می‌گذرانند بسیار با اهمیت است و معیشت خانواده‌های بسیاری وابسته به این نوع سفرها است تا کالایی داد و ستد شود و لقمه نانی با مشقت بسیار به دست آورند.

زندگی بندر نشینان همواره در پیچ و خم مصوبات دولتی دست خوش تغییرات متعدد می‌شود و هر بار به نوعی با مصوبه‌ای جدید تغییراتی می‌یابد و تا کنون قانون کامل و جامعی برای این رنج و زحمت‌ها به تصویب نرسیده و چشمان خسته این دریادلان به مرکز نشینان است تا باز با مصوبه‌ای چه بر سرنوشتشان خواهد آمد.

ساماندهی اساسی و قانونمند کردن کالای همراه ملوان همراه یکی ا دغدغه‌های مردم در سواحل به خصوص برای مردم گناوه است که بیشتر معاش و زندگی آنها به آن وابسته است.

کالای همراه ملوان (ته لنجی) به عنوان نوعی واردات کالا از دیرباز و از سال‌های دور رواج داشته و برای گذران زندگی ساحل نشینان بسیار حائز اهمیت است که لنج داران و خدمه و ملوانان مجاز به واردات این کالاها با معافیت از پرداخت عوارض گمرکی بوده‌اند اما این نوع واردات کالا با مصوبه‌های گوناگون هر بار به نوعی تغییر می‌کند و ساماندهی و قانونمند شدن اساسی آن نیاز است تا مردم این خطه بدون دغدغه و خاطری آسوده بتوانند امرار معاش کنند و زندگی خود را بگذرانند.

ارتزاق ساحل نشینان از دریا/ کالای همراه ملوان ساماندهی شود

تأثیر معافیت کالای همراه ملوان در اشتغال‌

در همین راستا و به منظور بررسی مشکلات دریانوردی به مناسبت هفته نیروی انتظامی، نشستی با حضور فرمانده مرزبانی استان بوشهر، نماینده ولی فقیه در فرماندهی مرزبانی استان و مدیر عاملین اتحادیه‌های لنج‌داران بنادر استان برگزار شد که مدیرعامل تعاونی لنج داران گناوه مشکلات این قشر را در این بندر مهم و تجاری بیان کرد.

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران بندر گناوه در این نشست، ضمن ارائه گزارشی در خصوص تأثیر سازنده معافیت کالای همراه ملوان (ته لنجی) در زمینهٔ اشتغال‌زایی و رونق‌بخشی به بازارهای بنادر استان گفت: درآمد و امرار معاش مردم بنادر استان به ویژه بندر گناوه از طریق کالای همراه ملوان و سفرهای دریایی است که باید به طور اساسی ساماندهی و قانونمند شود تا مردم این بنادر بدون دغدغه به کسب و کار و امرار معاش خود بپردازند.

سید علی موسوی گمارانی افزود: ساماندهی معافیت کالای همراه ملوان (ته لنجی) در زمینهٔ اشتغال‌زایی و رونق‌بخشی به بازارهای بنادر استان به ویژه بازار بندر گناوه به عنوان بزرگترین بندر تجاری مردم‌محور استان، نقش اساسی و سازنده‌ای دارد.

ارتزاق ساحل نشینان از دریا/ کالای همراه ملوان ساماندهی شود

وی با ارائه طرحی کارشناسی پیرامون این موضوع خواستار ایجاد هماهنگی با ستاد فرماندهی مرزبانی کشور و گسترش تعامل و همکاری پایگاه‌های دریابانی هرمزگان و جزیره کیش با شناورهای باری استان بوشهر شد.

وی گفت: در هنگام برگشت شناورها از کشورهای حاشیه خلیج فارس به بنادر استان بوشهر، مقدار اندکی سوخت در مخازن شناورها باقی می‌ماند که منطقی و شایسته نیست به عنوان قاچاق سوخت تلقی شود، از این رو، خواستار حسن توجه و تعامل سازندهٔ مرزبانی استان بوشهر هستیم.

آمادگی تعاونی لنج‌داران بندر گناوه در حل نارسایی‌ها پوشش بیمهٔ ملوانان

مدیرعامل تعاونی لنج‌داران بندر گناوه گفت: تعاونی لنج‌داران بندر گناوه آمادگی کامل دارد در جهت حل و فصل اساسی نارسایی‌ها و خلأ های قانونی پوشش بیمهٔ کامل و مستمر ملوانان و قرار گرفتن ملوانان شناورهای سنتی در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور گام بردارد.

ارتزاق ساحل نشینان از دریا/ کالای همراه ملوان ساماندهی شود

همراهی با ساحل‌نشینان

فرمانده مرزبانی استان بوشهر نیز پس از توجه کامل به پیشنهادهای مطرح شده گفت: ضریب امنیت عمومی به ویژه در کرانه‌های دریایی استان بوشهر در مقایسه با تمام کشور، نمونه‌ای مثال‌زدنی و شایستهٔ افتخار است.

سرهنگ یدالله شرفی ابراز داشت: دیدگاه کلی ناجا و مرزبانی این است که مرزبانان حقیقیِ مرزهای دریایی کشور، خود مردمان فهمیم و دلیر این مرز و بوم هستند.

وی در پایان بر ضرورت برقراری هماهنگی و پیگیری پیشنهادهای مطرح شده در این نشست تاکید کرد و خواستار برگزاری مستمر و منظم این جلسات جهت رفع مشکلات موجود شد.

کد خبر 34497
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار