جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
نقره داغ شدن اجاره‌نشینان بوشهری در تابستان ۱۴۰۰
ایسنا/بوشهر "اجاره نشینی و خوش نشینی" جمله‌ای که زمانی می‌توانست افراد را دلخوش و قانع کند که با پرداخت مبلغ کمی برای رهن و اجاره‌ای معقول، سرپناهی را برای رفاه حال خانواده اجاره کنند. زمان که گذشت اما روزگار چهره تازه‌ای از خود نشان داد، قدرت خرید مردم کاهش یافت و بهای مسکن سر به فلک کشید.

اجاره بهای مسکن در بوشهر پابه‌پای گرانی مسکن در کلان‌شهرها پیش می‌رود و هرسال مستاجران بوشهری با پیشنهادهای سرسام آور صاحبخانه‌ها روبه‌رو می‌شوند. آنها مجبورند بهای هنگفت را به عنوان اجاره‌بها به صاحبخانه‌ها پرداخت کنند. اینجاست که باید مستاجر باشی و موعد تخلیه خانه اجاره‌ایت رسیده باشد تا حال و روز اجاره‌نشین‌ها را درک کنی.

قیمت مسکن همیشه در بوشهر به نسبت استان‌های همتراز بالاتر بوده است و به عقیده‌ بسیاری همواره با کلانشهرها کورس داشته است. نبود نظارت مناسب بر بازار اجاره مسکن باعث شده است که صاحبخانه‌ها هرطور بخواهند واحدهای خود را بر اساس نیاز خود قیمت گذاری کرده و بدون توجه به توان مالی مستاجران در برابر اجاره‌های نجومی آنها را برای اجاره به مشاوران املاکی بسپارند.

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت‌ زمین، مصالح، تجهیزات و ساخت و ساز مسکن تحت تاثیر تحریم‌ها و و نوسان نرخ ارز همه و همه در سال‌های اخیر دست به دست هم داده‌اند تا قیمت خانه به‌شکل سرسام‌آوری در کشور و تبع آن استان بوشهر افزایش پیدا کند.

ریش و قیچی در دست صاحبخانه‌ها

یکی از مستاجران بوشهری که به دنبال یک واحد نقلی و البته با اجاره مناسب برای خانواده چهار نفره خود است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای اجاره یک واحد مسکونی به ملاقات صاحبخانه و دیدن امکانات واحد مذکور رفته بودم، این خانه ۲ خوابه تنها دارای یک حیاط مسقف برای پارک وسیله نقلیه شخصی بود امکانات خاص دیگری در مقایسه با سایر منازل استیجاری نداشت.

کمال نجفی ادامه داد: اما در عین ناباوری، صاحبخانه قیمت رهن را مبلغ ۱۱۰ میلیون تومان و اجاره بها را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرد. وقتی از وی درباره علت بالا بودن نرخ اجاره را پرسیدم، گفت که یک واحد در شهر دیگری با همین نرخ اجاره کرده است و می‌خواهد اجاره بهای این واحد را ماهانه بابت ساختمان استیجاری پرداخت کند.

وی با گلایه نسبت به اینکه نباید صاحبخانه‌ها بر اساس مشکلات خود اجاره‌ها را قیمت گذاری کنند عنوان کرد: من که یک کارمند ساده شرکت خصوصی هستم مگر چقدر حقوق دریافت می‌کنم که بخش زیادی از آن را باید صرف اجاره‌بها کنم، البته با احتساب هزینه آب، برق و گاز منزل، این هزینه‌های ثابت به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد در حالی‌که ۲ فرزند دارم و باید برای سایر مخارج هم برنامه‌ریزی کنم.

این مستاجر بوشهری با گلایه از نبود نظارت بر قیمت گذاری واحدهای ساختمانی و فعالیت مشاورین املاک، عنوان کرد: سال‌های گذشته صاحبخانه ها انصاف بیشتری داشتند اما همزمان با گرانی‌های اخیر، صاحب خانه‌ها ریش و قیچی را در دست گرفته‌اند و هرجور که مایل باشند منازل خود را قیمت گذاری می‌کنند و وقتی با اعتراض مستاجران مواجه می‌شوند می‌گویند نمی‌توانی اجاره نکن.

دردسر زوج‌های جوان برای اجاره خانه

یک مرد جوان دیگر که مدتی‌ست در جست‌وجوی سرپناه است در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: یک ماه دیگر موعد تخلیه خانه‌ای است که درآن سکونت داریم. یک واحد ۸۰ متری را آبان پارسال ۸۵ میلیون تومان رهن کردیم ولی امسال صاحبخانه ۲۵میلیون روی رهن خانه اش گذاشته است.

زن جوان صحبت‌های همسرش را ادامه داد و گفت: اگر بخواهیم با همان مبلغی که سال قبل خانه اجاره کردیم امسال هم مستاجری کنیم، باید از خانه ۸۰متری به یک آپارتمان ۶۰ متری برویم. حتی چند محله پایین‌تر نیز رفتیم و یک آپارتمان ۶۰متری با ۵۰ میلیون تومان رهن و ماهانه ۹۰۰ هزار تومان اجاره پیدا کردیم. ماهانه ۹۰۰ هزار تومان اجاره دادن کار آسانی نیست درحالی که نزدیک به سه میلیون و ۷۰۰هزار تومان قسط بانکی داریم. با این شرایط یکی از ما دونفر باید حقوقش را برای اجاره خانه کنار بگذارد.

اجاره‌بها در بوشهر بالاتر از میانگین کشوی است

به گزارش ایسنا، تابستان در ایران فصل جابه جایی مستاجران و تغییرات در بازار مسکن است و هر سال اجاره‌نشین‌ها با مشکلات زیادی از جمله افزایش فراوان اجاره‌بها روبه‌رو می‌شوند با پایان یافتن این فصل طبق نتایج مرکز آمار می‌توان به وضعیت خوش‌نشینان بوشهری پی برد.

آمارهای فصلی مرکز آمار حکایت از آن دارد متوسط افزایش اجاره‌بهای مسکونی در بوشهر بالاتر از میانگین کشوی است. به‌طوری که در تابستان امسال، میانگین هزینه اجاره‌بها نسبت به فصل بهار ۸.۳ درصد رشد داشته و نسبت با تابستان پارسال ۲۸.۷ درصد افزایش یافته است. این درحالی است که این دو شاخص در متوسط کشوری به ترتیب ۸ درصد و ۲۴.۲ درصد بوده است.

بوشهر رتبه ۱۳ کشور در میزان رشد اجاره بها در تابستان را به خود اختصاص داده است.

بی‌توجهی به مصوبات کرونایی برای مستاجران

به گزاش ایسنا، بعد از شیوع کرونا، ستاد ملی مقابله با کرونا برای حمایت از مستاجران، قانونی را مصوب کرد که بر اساس آن افزایش اجاره بها در تهران و شهرهای بزرگ نباید بیشتر از ۲۵ درصد باشد در شهرهای متوسط و کوچک هم سقف افزایش اجاره بها ۲۰ و ۱۵ درصد است. همچنین بر اساس این مصوبه صاحبخانه‌ها باید بر اساس شرایطی قراردادهای اجاره را تمدید کنند و تا وقتی که کرونا ادامه دارد مستاجران نباید مجبور به ترک واحد استیجاری باشند.

امسال هم ستاد کرونا این مصوبه را تمدید کرد و حتی این ستاد اعلام کرد که «امسال قرارداد اجاره‌های منزل مسکونی خود به خود تا یک سال تمدید می‌شود اما این مصوبه ستاد کرونا استثناهایی هم دارد.»

اما آنچه در بازار مشهود است بی‌توجهی بازار به این مصوبه است و همچنان بازار مسکن به دست صاحبخانه‌ها مدیریت می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 34574
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار