پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 18 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
افزایش قابل توجه پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی
ایسنا/بوشهر کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: خطر پوکی استخوان پس از ۵۰ سالگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

پریوش بهادری اظهار کرد: پس از سن ۲۰ سالگی، تغییر کمی در توده معدنی استخوان تا زمان یائسگی در زنان رخ می‌دهد. در دوران یائسگی زنان با از دست دادن توده استخوان سالانه بین ۳ تا ۵ درصد در چند سال اول و حدود یک درصد پس ‌از آن مواجهه هستند.

وی بیان کرد: در مردان از دست دادن استخوان کندتر و خطی‌تر است، اما مردان نیز با افزایش سن دچار پوکی استخوان می‌شوند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که خطر پوکی استخوان در زنان و مردان پس از ۵۰ سالگی به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان ادامه داد: پوکی استخوان یک مشکل بهداشتی رو به رشد در بسیاری از کشورهای جهان است و ۳۰ درصد زنان و ۸ درصد مردان در این گروه سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بهادری عنوان کرد: به حداکثر رساندن توده استخوانی ممکن است نقش مهمی در کاهش خطر شکستگی در کودکان و همچنین افراد مسن داشته باشد، درحالی‌که به اوج رساندن توده استخوانی تا حد زیادی به عوامل ژنتیکی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: عوامل دیگری همچون افزایش فعالیت بدنی و کاهش مواجهه با عوامل خطر مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل و همچنین تغذیه مناسب در این امر نقش دارند و همچنین مصرف کافی کلسیم و پروتئین در رژیم غذایی برای دستیابی به حداکثر توده استخوانی در طول رشد اسکلتی و جلوگیری از تحلیل استخوان در افراد مسن ضروری است.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که کلسیم، فسفات و ویتامین D برای ساختار و عملکرد طبیعی استخوان ضروری هستند و پروتئین، کالری و سایر ریزمغذی‌ها در تکامل و حفظ استخوان نقش دارند که لبنیات با دارا بودن تمامی این ترکیبات، ماده غذایی بسیار مفید و ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان است.

بهادری خاطرنشان کرد: شیر و لبنیات یکی از گروه‌های مهم در هرم غذایی است که همه افراد در گروه‌های سنی مختلف باید روزانه حداقل ۲ واحد مصرف کنند و نوجوانان در سنین بلوغ و مادران باردار و شیرده روزانه حداقل ۳ واحد شیر یا جایگزین‌های آن باید مصرف کنند.

وی همچنین گفت: گروه شیر و لبنیات در هرم غذایی فقط شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی و دوغ است و سایر فرآورده‌های لبنی مثل سرشیر، خامه و کره که حاوی چربی هستند از نظر تغذیه‌ای در گروه شیر و لبنیات قرار نمی‌گیرند و توصیه می‌شود کمتر مصرف شوند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: لبنیات جزو غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی محسوب می‌شوند، زیرا منابع خوبی از کلسیم، پروتئین و سایر ریزمغذی‌های ضروری مانند فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین A، B۱۲ و B۲ را فراهم می‌کنند. کلسیم در شیر، ماست و پنیر و کشک قابل‌توجه است اما بیشتر مردم روزانه به‌اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بهادری بیان کرد: مصرف سه واحد در روز لبنیات می‌تواند در ایجاد توده استخوانی کمک کند و منجر به بهبود سلامت استخوان در سراسر دوره عمر شود.

انتهای پیام

کد خبر 34659
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار