پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰
سود هنگفت پتروشیمی‌ها در پارس جنوبی/ سهم میزبان را نمی‌دهند
بوشهر- پتروشیمی‌های مستقر در جنوب استان بوشهر علی‌رغم سود سرشاری که دارند، بی‌توجه به مشکلات و نیازهای میزبان خود، یک درصد از سودشان را هم به محیط پیرامونی نمی‌دهند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها- سجاد محمودی: استان بوشهر میزبان خیل عظیم صنایع نفت، گاز و پتروشیمی است که علی‌رغم درآمدهای بسیار زیادی که برای کشور دارند، سود و عایدی چندانی برای میزبان خود نداشته‌اند.

مسئولیت‌های اجتماعی در ذیل لفظ پهناور عدالت گستری، از گمشده‌های متعدد و قدیمی استان بوشهر و معمولاً یک گزاره هزینه زا برای سازمان‌هاست که البته این روزها، خیلی شیک آن را سرمایه گذاری می‌نامند و برای آن شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی تشکیل داده‌اند تا شاید مقداری از فشار افکار عمومی بکاهند ولی آیا این سرمایه گذاری اصولاً چیزی که باید باشد هست؟

شورای راهبردی پتروشیمی‌ها (تا قبل از آن شرکت‌ها خود مبالغی را پرداخت می‌کردند)،طبق نظام نامه ابلاغی سال ۱۳۹۸ با هدف سازماندهی مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌های تولیدی منطقه ویژه انرژی پارس تأسیس شد و عمدتاً متشکل از ۲۳ شرکت تولیدی است که معمولاً هر کدام درصدی از مبلغ مصوب را تقبل می‌کنند.

کمک ناچیز پتروشیمی‌ها به محیط پیرامونی

به گفته مسعود حسنی مسئول شورای راهبردی پتروشیمی‌ها، در سال گذشته مبلغی در حدود ۶۶ میلیارد تومان توسط این شورا (کل این ۲۳ شرکت تولیدی) در قالب عمل به مسئولیت‌های اجتماعی هزینه یا سرمایه گذاری شده است.

سود هنگفت پتروشیمی‌ها در پارس جنوبی/ سهم میزبان را نمی‌دهند

برای واکاوی بیشتر، ترکیب درصد سهم هر شرکت در مبلغ مورد نظر را از سایت یکی از پتروشیمی‌ها استخراج و برای شفاف شدن موضوع یک شرکت را برای نمونه مثال می‌زنیم.

شرکت پلیمر آریاساسول در سال گذشته با سودی بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان (که بخشی از آن در قالب سود سهام به مردم و قسمت عمده آن با منوپلی پتروشیمی پارس به دولت می‌رسد) فقط ۱۱ درصد از ۶۶ میلیارد تومان (بودجه مصوب شورای راهبردی در آن سال) را تقبل می‌کند.

این مبلغ حدود هشت میلیارد تومان و تنها ۳۷ درصد از سود (و نه درآمد) یک روز این مجتمع است (ارقام از خبرگزاری‌های رسمی و اعمال ریاضی ساده استخراج شده است) ضمن اینکه این حساب و کتاب‌ها برای تمامی این شرکت‌ها قابل تعمیم است.

حق مردم خیلی بیشتر از اینها است

خواسته‌های مردم واقعاً ابعاد بزرگی دارد؟ مهمترین پرسش این است که چه تناسبی بین درامد مجتمع‌ها و مبلغ مصوب سالیانه جود دارد؟

مسئول شورای راهبردی پتروشیمی‌ها در نشست خبری این هفته خود رشد مبلغ مصوب این شورا را یک مهم تلقی می‌کند ولی از دید کسی که کمترین دانسته‌ای راجع به درآمد و یارانه دریافتی این پتروشیمی‌ها داشته باشد، این مبلغ مصوب نسبت به سود هر مجتمع (که ما فقط یک مثالش را قید کردیم) تا کنون چیزی بیش از قطره‌ای در برابر دریا نبوده و نیست؟

نکته بسیار مهم‌تر این است که اگر نخواهیم بخشش این شورا را ذکر کنیم، این افزایش مبلغ مصوب اصولاً همپای افزایش نرخ ارز و تورم بوده و ۱۰۰ میلیارد امسال، شاید به اندازه ۲۰ میلیارد سال گذشته ارزش نداشته و تغییرات نرخ ارز تأثیر شگرفی در درآمد این مجتمع‌ها داشته است.

ابوذر حسین‌پور رئیس شورای اسلامی شهرستان کنگان با انتقاد از وضعیت تحقق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع پارس جنوبی بر لزوم استفاده از نیروی انسانی کارآمد کنگان، اجرای مصوبه بیمارستان معین نفت و توجه ویژه به این هاب بهداشت و درمان جنوب استان و الزام صنعت به انجام مسئولیت‌های اجتماعی تاکید دارد.

سود هنگفت پتروشیمی‌ها در پارس جنوبی/ سهم میزبان را نمی‌دهند

کم‌کاری گذشته و مشکلات کنونی

شاید یکی از دلایل وجود مشکلات متعدد در این حوزه و عدم تحقق مطالبات مردم این است که در گذشته این مطالبه‌گری‌ها از صنایع پارس جنوبی صورت نگرفته است. ذکر چند سوال از مسئولان ضروری است.

۱- چرا از همان ابتدا به فراخور پیشرفت صنعت، به وظایف خود عمل نکردید تا به این سطح از تلنباری مشکلات و معضلات رسیدیم؟

۲- تا چه زمانی نشریات محلی و استان باید به جای پرداختن و معرفی ظرفیت‌های توسعه‌ی منطقه‌ای، به معضلاتی چون بیمارستان کنگان و مشکلات اشتغال بپردازند

۳- اصولاً در این کمکاری ها فقط شورای راهبردی مقصر است یا نهادهایی مثل دانشگاه علوم پزشکی، بهداشت و درمان صنعت نفت و شوراها نیز در جایگاه مقصر حضور دارند؟

۴- چرا شورای تأمین براحتی از کنار این قضایا می‌گذرد؟

۵- چرا مطالبه گران جنوب استان یک جبهه واحد در راستای مطالبات عمومی تشکیل نمی‌دهند؟

از نمایندگان استان در مجلس و استاندار بوشهر انتظار می‌رود که برای تعامل با صنعت در جهت عمل به مسئولیت‌هایش برنامه‌ای ویژه داشته و همچنین با انتصاب معاونت انرژی استاندار از میان اشخاص بومی و با سابقه در صنعت، اهرم نظارتی خود را توانمند و هدفمند کنند.

لایحه پیشنهادی توسط استاندار در هیئت دولت و طرح نمایندگان در مجلس مبنی بر ارائه بخشی از یارانه خوراک دریافتی پتروشیمی‌ها به استان می‌تواند سکوی پرتاب تحقق توسعه باشد که امید داریم با تأکیدات دولت و مجلس، شاهد تحققش باشیم.

کد خبر 36666
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار