چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday, 24 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
وجه اشتراک آتشی با شاعران هم دوره خود در شکست‌های سیاسی است
ایسنا/بوشهر یک شاعر، نویسنده و منقد ادبی گفت: وجه اشتراک منوچهر آتشی با شاعران هم دوره خود شاید در شکست‌های سیاسی است.

رضا معتمد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: منوچهر آتشی از شاعران معاصر تراز اول کشور است و اگر بخواهیم بعد از نیما ۱۰ چهره شاخص از "شاعران نو" را نام ببریم، بی برو برگرد یکی از آنها منوچهر آتشی است که اکنون به عنوان یک چهره فراملی شناخته می‌شود، به‌طوری که همه فارسی زبانان علاقمند به شعر و ادبیات در خارج از ایران با آثار این شاعر ارتباط دارند.

وی ادامه داد: منوچهر آتشی قرار دارد که آگاهانه، گرایش ویژه ای به ارائه ی نمادها، عناصر و تصاویر بومی و محلی نشان داده است همین موضوع او را را در بین شاعران معاصر برجسته می‌سازد، به ویژه در شعرهای نخستین این شاعر که همین موضوع از شاعری صاحب سبک ساخته است.

این شاعر و منقد ادبی در خصوص انتقاد نقدنویسان زمان که شعر آتشی محصور در حصاری بسته و فاقد جهان‌بینی کافی، روستایی و انزواطلب می‌داستند، بیان کرد: این نقد در خصوص منوچهر آتشی پذیرفته نیست اگر بخواهیم توجه به عناصر بومی را در شعر منوچهر آتشی نقد کنیم باید برای مثال اخوان ثالث را به دلیل باستان‌گرایی و استفاده از زبان کهن در شعر نقد کنیم. ضمن آنکه منوچهر آتشی در آن مرحله نماند و پابه‌پای شعر امروز جلو آمد.

معتمد خاطر نشان کرد: تا آخرین روزی که زندگی منوچهر آتشی پایان یافت این شاعر یک لحظه از حرکت باز نیاستاد. ضمن آنکه برخی شعرهای آتشی مثل "اسب سفید وحشی" جزء شاهکارهای شعر معاصر است که رنگ و بوی بومی دارد.

وی یادآور شد: رفاقت و معاشرت منوچهر آتشی با بزرگان شعر معاصر، او را به ضرورت تغییر در شیوه شعری، پیگیری شعر معاصر و تغییر زبان واداشت. اگر آتشی در بوشهر محدود می‌شد فرصت ظهور پیدا نمی‌کرد و نمی‌توانست با امکانتی که در شعر معاصر وجود دارد آشنایی پیدا کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: معاشرت با بزرگان ادبیات جهان آتشی را تغییر داد و جهان بزرگتری را پیش روی او قرار داد که توانست متاثر از آن شعر خود را متحول کند.

معتمد اضافه کرد: آتشی شاعری مستقل در زبان شعری بود و شعرهای او را نمی‌توان تحت تاثیر شاعر خاصی خواند، چرا که در شعرهای آتشی چیزهای است که در شعر دیگران نیست همانطور که در آثار دیگر شعرا نیز همین خاصیت وجود دارد.

وی عنوان کرد: همه شعرای هم دوره آتشی پیرو قالب شعر نیما هستند اما آتشی از اندیشه دیگر شاعران زبان مستقل خود را دارد.

این شاعر و منقد ادبی وجه اشتراک منوچهر آتشی با شاعران هم دوره خود شاید در شکست‌های سیاسی است و خاطرنشان کرد: شاعران دهه ۴۰ با دیدگاه چپ‌گرایانه و نگاه به جهان دو قطبیِ کمونیست، امپریالیسم و رویکرد سوسیالیستی دوره ای در زندگی آنها متجلی بوده است.

معتمد گفت: خفقان بعد از کودتای ۲۸ مرداد همه شاعران آن دوره را متاثر کرد اما باز هم همان شکست‌ها در شعر شعرای وقت خود را نشان می‌دهند و بخشی از شعرها را فرهنگِ سیاسی تشکیل می‌دهد. البته شاعری همچون آتشی به همین دلیل هم قابل ارزش‌گذاری است که شعرهای سیاسی‌اش هم بیشتر رنگ و بوی شعر دارد تا شعار.

وی بیان کرد: به مرور زمان دیدگاه هستی‌شناسانه منوچهر آتشی تغییر کرد. ولی تغییر در نگاه سیاسی روبنایی در شعر آتشی جلویی ندارد و او هیچگاه آشکارا به مسائل سیاسی موردی ورود نکرده است اما اندیشه آتشی روز به روز با سنش پخته‌تر شد و تغییراتی در شعر و حتی قالب شعریش ایجاد شد. شعرهای آخرین آتشی بیشتر به سمت جهان بزرگ‌تر و فراملی دارد.

به گزارش ایسنا، منوچهر آتشی زاده ۲مهر۱۳۱۰ دشتستان شاعر، منتقد، روزنامه‌نگار و مترجم معاصر ایرانی است. آتشی را از نمایندگان «شعر حجم» می‌دانند. وی چند روز قبل از مرگش در مراسم چهره‌های ماندگار به عنوان چهرهٔ ماندگار ادبیات معرفی شده بود.

انتهای پیام

کد خبر 36740
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار