جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
رگ و خونم بوی پوریا را می‌دهد
ایسنا/بوشهر شبیه به خودمان شده گاهی با همسرم فراموش می‌کنیم که از خون ما نیست ظاهر و رفتارش را به خودمان نسبت می‌دهیم، راست می‌گویند که آدم‌ها در معاشرت با یکدیگر رنگ و بوی هم را می‌گیرند، بارها شده کسانی که از ماجرای ما خبر نداشته‌اند بر این باورم مهر تایید زده‌اند...

مریم ۴۸ ساله است، او در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ۱۵ سال باردار نمی‌شدم، در اصطلاح عامه نازا بودم. هر جا بچه‌ای می‌دیدم دلم ضعف می‌رفت، مگر چه‌گناهی کرده بودم که از این موهبت الهی برخوردار نشده‌بودم. بالاخره دل را به دریا زدم همسرم هم حمایتم کرد. پس از کلی دوندگی یک فرزند پسر به ما دادند، انگار دنیا را به ما بخشیده بودند. حالا ۷ سال از آن روز می‌گذرد پسرم ۱۴ ساله است.

گاهی فراموش می‌کنیم که از خون ما نیست

او در ادامه بیان می‌کند: امروز اما خوشحالم، به خانه که می‌روم، عشق و علاقه فرزندم را که می‌بینم، خدا را شکر و احساس می‌کنم که اشتباه نکرده‌ام. برخی بعد از ۱۵ سال دوندگی و این دکتر و آن مرکز درمانی، می‌گفتند از پرورشگاه فرزندی نیاوری، بچه مردم هیچوقت مثل بچه خود آدم نمی‌شود، اما آن‌ها تجربه‌اش را نداشتند، پوریا بچه من است رگ و خونم بوی او را می‌دهد.

این مادر می‌افزاید: از حرف و کنایه کسی ناراحت نیستم، هر کس به‌اندازه درکش از زندگی حرف می‌زند اما دلم به‌حال کسانی که می‌گفتند نگران ذات بچه‌ای که می‌گیری باش، معلوم نیست بچه چه کسی است، می‌سوزد. همه بچه‌ها پاک‌اند، فرشته‌اند...

مریم می‌گوید: شبیه به خودمان شده گاهی با همسرم فراموش می‌کنیم که از خون ما نیست شباهت‌هایش را به خودمان نسبت می‌دهیم، راست می‌گویند که آدم‌ها در معاشرت با یکدیگر رنگ هم را می‌گیرند،  بارها شده کسانی که از ماجرای ما خبر نداشته‌اند بر این حرفم صحه گذاشته‌اند.

او ادامه می‌دهد: از همان روز اول همه‌چیز را پوریا گفتیم، سنش البته طوری بود که خودش هم میدانست که ما پدر و مادر واقعی او نیستیم. اگر روزی بخواهد در جست‌وجوی پدر و مادر واقعی‌اش باشد همراهی‌اش می‌کنم، می‌دانم چیزی از محبت ما به هم کم نمی‌شود او می‌تواند در قلبش هر کس دیگری را دوست داشته باشد.

همه‌اش می‌ترسم بداند که من مادرش هستم

فرزانه ۴۲ ساله است و بیشتر از ۱۰ سال از ازدواجش می‌گذرد، هفت سال پیش که دو دختر ۲ قلو به دنیا آورد، به اجبار همسرم یکی از دخترها را به خواهرشوهرش واگذار کرد.

او در گفت‌وگو با ایسنا در اینباره می‌گوید: خواهر شوهرم نازا بود، شوهرم از روز اول وقتی که فهمید ۲ قلو باردارم از من خواست یکی را به خواهرش بدهیم. اول قبول نکردم، اما بدخلقی‌هایش را که دیدم ناچار به این خواسته‌اش تن دادم، می‌دانست که با بدخلقی‌هایش کم می‌آورم و دخترم را به خواهرش می‌دهم.  

اشک از چشمان این مادر سرازیر می‌شود و ادامه می‌دهد: امروز دخترم ۷ ساله است، هر بار که او را می‌بینم، دلم می‌ریزد، همه‌اش می‌ترسم بداند که من مادرش هستم، به نظر شما روزی حقیقت را به دخترم خواهم گفت؟ او مرا می‌بخشد؟

او می‌گوید: وقتی یکجا حضور داریم ناخودآگاه چشمانم به‌دنبالش است، نگرانش هستم... در طول این ۳ سال قلب من بیرون از سینه می‌تپد. آخر من چه مادری هستم؟

برای فرزندخواندگی قانونی اقدام کنید

روانشناس بالینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حس مادر و پدر شدن از زیباترین تجربه‌ها برای برخی افراد است، بنابراین یک زن و مرد در صورت ناباروری می‌توانند اقدام به فرزندخواندگی کنند، که البته بسیار اقدامی زیبا و قابل تقدیر است اما این پذیرش باید قانونی، اخلاقی و منطقی باشد و تمامی مراحل نیاز به همراهی یک مشاور و روانشناس دارد.

فروزان هاشم‌زاده بیان کرد: در حالی که امروزه سازمان بهزیستی کشور به‌طور قانونی کودکان بی‌سرپرست را نگهداری و با شرایط ویژه در جهت حمایت از کودکان و نوجوانان از آسیب، برای فرزندخواندگی به خانواده‌های نابارور واگذار می‌کند، اما دیده می‌شود که برخی افراد بر خلاف اخلاق دست به اقدامات ناشایستی می‌زنند که آینده کودکان را گاهی با چالش‌های جدی و آسیب‌های متعددی روبه‌رو می‌کند.

وی تاکید کرد: در صورت تمایل به فرزندخواندگی از مبادی قانونی وارد شوید.

حمایت از کودکان بی‌سرپرست و کمک به خانواده‌های نابارور

به گزارش ایسنا، فلسفه فرزندخواندگی از روز اول حمایت از کودکان بی‌سرپرست و کمک به خانواده‌های نابارور شکل گرفت،  در ایران قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست در ۲۹ اسفند ۱۳۵۳ تصویب شد و با این مصوبه امکان واگذاری سرپرستی به خانواده‌های بدون فرزند به صورت قانونی ممکن شد.

در سال ۱۳۸۷، سازمان بهزیستی با همکاری قوه قضاییه لایحه‌ای برای تغییر قانون مصوب ۱۳۵۳ به مجلس ارائه کرد. در  این لایحه پیشنهادی امکان واگذاری سرپرستی کودکان به زن‌وشوهر دارای فرزند و همچنین زنان مجرد پیش‌بینی شده بود.

بنابراین قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مهر ۱۳۹۲ ابلاغ و جایگزین قانون پیشین شد، اما این قانون به دلیل طرح امکان ازدواج فرزندخوانده با سرپرست بحث‌برانگیز شد و در نهایت تبصره ماده ۲۶ قانون که ازدواج فرزندخوانده با سرپرست با اجازه دادگاه را ممکن می‌سازد، حذف و مقرر شد،  «ازدواج چه در زمان حضانت و چه بعد از آن بین سرپرست و فرزندخوانده ممنوع است، مگر این که دادگاه صالح پس از اخذ نظر مشورتی از سازمان، این امر را به مصلحت فرزندخوانده تشخیص دهد. »

متقاضیان فرزند خواندگی

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص شرایط لازم زوجین برای پذیرش فرزند اظهار کرد: لازم است حداقل یکی از زوجین بالای ۳۰ سال داشته باشند، زن و شوهر داوطلب سرپرستی، ایرانی و مقیم ایران باشند، مقید به انجام واجبات دینی باشند، دارای محکومیت جزائی نباشند، تمکن مالی داشته باشند، سلامت جسم و روان
داشته باشند، اعتیاد به مواد مخدر و الکل نداشته باشند، به بیماری‌های صعب العلاج مبتلا نباشند و دارای صلاحیت اخلاقی باشند.

فرزانه فیروزی بیان کرد: افراد خواهان فرزند خوانده می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه فرزند خواندگی به آدرس ذیل  adoption. behzisti.net مراجعه کنند و متقاضیان خارج از کشور با مراجعه به سفارت ایران می‌توانند نسبت به ثبت نام اولیه اقدام کنند.

وی اضافه کرد: ترتیب اولویت‌ها برای گرفتن سرپرستی فرزند نخست زوجین بدون فرزند سپس زنان و دختران مجرد و در آخر خانواده‌های دارای فرزند است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان بوشهر بااشاره به اینکه در حال حاضر حدود  ۳۰۰ زوج در این استان متقاضی فرزندخواندگی هستند، بیان کرد: به طور میانگین امسال بین ۱۰ تا ۱۲ مورد فرزند خواندگی در این استان انجام گرفته که به نسبت سال‌های قبل رشد ۳۰درصدی داشته است.

لطفا دخترش را بدهید

فیروزی با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد از متقاضیان خواهان فرزند نوزاد و با جنسیت دختر هستند، افزود:  به نظر می‌رسد سازگاری با جنسیت دختر  و احساس محبت دختران نسبت به والدین، از علل مؤثر در انتخاب فرزند دختر از سوی متقاضیان است.

وی در خصوص شرایط زنان مجرد برای گرفتن سرپرستی فرزند عنوان کرد:  زنان بالای ۳۰ سال همچون سایر متقاضیان  از طریق ثبت نام در سامانه فرزند خواندگی و طی روال قانونی می‌توانند برای فرزندپذیری اقدام کنند.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان بوشهر یادآور شد: در این استان نیز متقاضیانی با شرایط فوق دارد که در لیست انتظار به منظور مصاحبه و کمیته قرار دارند.  

فیروزی خاطر نشان کرد: کودکانی که دارای جد پدری بوده  و یا فرزندی که دارای پدر و مادر مشخص هستند ولی در حال  حاضر به دلیل  شرایط نامناسب امکان  مراقبت از  فرزند خود را ندارند، قابلیت واگذاری سرپرست را ندارند.

وی اضافه کرد: علی رغم استقبال مناسب در خصوص فرزندخواندگی، متقاضیان فرزندان با شرایط خاص بسیار معدود است. که به منظور انتقال فرزندان با شرایط خاص به خانواده از فرزندخواندگی بین استانی برای این دسته از کودکان استفاده می‌شود. تعداد این کودکان در مراکز استان بوشهر نیز معدود است و استان سوابقی از فرزندخواندگی این عزیزان را در عملکرد خود دارد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: فرهنگ‌سازی در خصوص پذیرش فرزند با هر دو جنسیت، پذیرش فرزندان با شرایط خاص، پذیرش فرزندان با سن بالا از طریق ساخت کلیپ و تیزر و فیلم و همچنین مصاحبه با کارشناسان و مدیران بهزیستی و مصاحبه خانواده‌های فرزندپذیر نقش مؤثری در تغییر نگرش نسبت به مسائل فرزندخواندگی دارد.

انتهای پیام

کد خبر 36796
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار