پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
نخستین جشنواره ملی کتاب بچه‌های مسجد برترین‌های خود را شناخت / احمدوند: 20 میلیون ایرانی اصلا مطالعه نمی‌کنند

جشنواره ملی کتاب بچه‌های مسجد با حضور فعالان حوزه کتاب و کتابداری در مسجد امام حسین تهران برگزیدگانش را شناخت . ابراهیم مشایخی» از استان بوشهر مقام سوم تالیف را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری خارگ آنلاین، آیین اختتامیه جشنواره کتاب بچه‌های مسجد(فهما) امروز یکشنبه ۳۰ آبان‌ماه با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، سعید سعادتی معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، اسماعیل آذر رئیس هیات داوران جشنواره، در محل مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

کتابخانه مساجد به یک کتابخانه پراثر و نقش آفرین تبدیل شود

حجت الاسلام ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران، ضمن ابراز امیدواری نسبت به تبدیل کتابخانه مساجد به یک کتابخانه پراثر و نقش آفرین اظهارداشت: ما دو کتاب ارزشمند «تکریم» و «تشریع» را در اسلام داریم که هر مسلمانی باید تمامی ساعات عمرش را با این کتاب‌ها سپری کند؛ ما شخصیت‌های بزرگی داشتیم که نه تنها در حالت بیداری که در حالت خواب نیز با کتاب مأنوس بودند.

امام جمعه موقت تهران افزود: هرکدام از این شخصیت‌های بزرگ و مهم نگاه و نگرشی را مطرح نمی‌کردند مگر اینکه با مطالعه باشد و مطالعه نداشتند مگر اینکه پندی داشته باشد و پندی نداشتند مگر آنکه آن پند ما را به پروردگار نزدیک کند.

وی افزود: ما در چنین مدرسه‌ای هستیم اما میزان مطالعه در کشور ما خوب نیست؛ این در حالی است که آزادگان در اردوگاه‌ها و در آن شرایط بسیار سخت اردوگاه را تبدیل به جمع‌الثقافی کرده بودند، اردوگاه‌ها تبدیل به مراکز فرهنگی شده بودند؛ گاهی اگر نهج‌البلاغه و کتابی را می‌آوردند روی پاکت‌ها و هر چیز دیگری چند نسخه از آن را می‌نوشتند و این‌گونه شد که بسیاری در اردوگاه‌ها حافظ نهج‌البلاغه و قرآن شدند. بسیاری به زبان عربی و حتی یک زبان دیگر را یاد گرفتند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: این‌گونه بود که اسرای ما در اردوگاه‌ها یا دانشجو بودند و یا استاد و یا حتی هر دو، هرکسی هرچه که در توان داشت به دیگران می‌آموخت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اگر بتوانیم مساجد خود را به چنین مراکز بزرگ فرهنگی تبدیل کنیم، قطعا معجزه خواهد شد و به کار بسیار بزرگی دست زده‌ایم، من از همه کسانی که در این کار بزرگ تلاش می کنند اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و کشور و مدیران ستاد تشکر می کنم و هر کاری که از دستم بربیاید برای کمک به آنها انجام می‌دهم.

 به طور متوسط در خانه هر ایرانی ۲۴ جلد کتاب وجود دارد

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین طی سخنانی اظهار کرد: امام صادق(ع) فرمود: زمان آشفتگی و پریشانی بر مردم عارض خواهد شد که در آن فقط با کتاب انس می‌گیرند. این سخن حکایت از آن دارد که می‌شود با کتاب انس گرفت حتی وقتی در جامعه آشفتگی باشد. در متون ما به جز کتاب، نماز، قرآن و ذکر را به عنوان آرامش خیال ذکر کردند. این پیوند میان کتاب خوب و مسجد است. مسجد محل آرامش روح، محل اطمینان خاطر است و کتاب نیز چنین ویژگی را دارد. 

وی افزود: این جشنواره منجر به رونق کتابخوانی است و در مساجد شکوفا شده است و امیدواریم اثرش را در جامعه متدین بگذارد، ما احتیاج داریم که بیشتر کتاب بخوانیم. به طور متوسط در خانه هر ایرانی ۲۴ جلد کتاب وجود دارد، در کشورهای دیگر دنیا این آمار ۱۰ برابر است. 

احمدوند افزود: حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت باسواد در کشور ما اصلاً مطالعه نمی‌کنند. این آمار ترسناکی است. وظیفه ما ترویج مطالعه در کشور است. یکی از پایگاه‌های ترویج مساجد و کتابخانه‌های آن هستند که لازمه تحقق آن بیش از هرچیزی کتاب ‌خواندن و پیشگام بودن در ترویج کتابخوانی از سوی امام جماعت و هیأت امنای مسجد است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما مفتخریم که پیرو دینی هستیم که در اولین رویارویی با کفر در جنگ بدر با آن کمبود امکانات که نهایتاً پیروزی مسلمین را به همراه داشت، شرط آزادی اسرای کفر را آموزش سواد به ۱۰ نفر از مسلمانان اعلام کرد بنابراین شایسته است که پیروان آن حضرت داناترین و کوشاترین در ترویج کتاب و کتابخوانی باشند.

بیش از ۱۱ هزار کتابخانه در دل مساجد داریم

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های و فرهنگی مساجد کشور با اشاره به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری نسبت به تحقق تمدن نوین اسلامی گفت: انس و و ارتباط ویژه با کتاب از تاکیدات معظم‌له است که باید در راستای تحقق هدف مذکور مورد توجه قرار دهیم. 

وی افزود: این جشنواره اولین رویداد در حوزه کتاب با هدف تقدیر از کانون‌های برتر و به نوعی فعالانی است که به توسعه فرهنگ مطالعه از مسجد کمک می‌کند.

ارزانی ادامه داد: ۱۶ استان شامل کانون‌های مساجد، کتابداران و فعالان برتر در جلسه امروز حضور دارند و فرصتی بود تا از آنان در محل مسجد تقدیر شود چراکه ما کتابخانه‌های مساجد هستیم. ما در کشور ۲۶ هزار و ۴۲ کانون فرهنگی هنری در مساجد داریم که مدیر این کانون‌ها یا امام جماعت مسجد است یا فردی از سوی او به عنوان مدیر کانون انتخاب می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور تصریح کرد: ما بیش از ۱۱ هزار کتابخانه در دل مساجد داریم که شاید برخی هفت تا هشت قفسه کتابخانه داشته باشند و برخی ۲۰ هزار جلد کتاب داشته باشند. 

وی ادامه داد: شب گذشته مقاله‌ای با عنوان (نقش در حال تغییر کتابخانه‌ها) خواندم که بسیار جالب بود، این مقاله اقدام به بررسی و بررسی پرسش‌نامه‌ای از بین افرادی کرده بود که به کتابخانه‌ها می‌آمدند و طی آن مشخص شد که باید بین کتابخانه‌ها و آسیب‌های اجتماعی پیوند ایجاد کنیم وگرنه مردم فقط برای خواندن کتاب به کتابخانه نمی‌آیند، لذا نتیجه گرفتیم که این مساله را محقق کنیم. 

ارزانی افزود: حال توجه کنید که ما این مدل را از ۱۴ قرن قبل داریم، پیامبر(ص) نفرمود که فقط به مسجد بروید و نماز بگذارید، بلکه مسجد محلی برای پاسخ به همه نیازهای مردم است، مدلی که اسلام ارائه می‌کند، ویژه است. 

وی گفت: در تمدن اسلامی اتفاق مبارکی که افتاده این است که پرسش از احوال مؤمنان، دکه القضا، کتاب خواندن، مباحثات علمی در مسجد اتفاق می‌افتد لذا مسجد مدلی است که صرفاً برای امروز هم نیست. کتابخانه‌های بزرگ اسلام در اسکندریه، مسجد جامع اصفهان، آندلس و... در جوار مساجد بودند و تاثیرگذار شدند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: امروز بر خود می‌بالیم که در مسجد چنین مدلی را داریم، بنابراین باید مسجد را به عنوان یک پایگاه ویژه قرار دهیم تا از این مسیر کتاب و کتابخوانی گسترش یابد، از طرف دیگر ذکر این نکته نیز مهم است که هر کتابی به مسجد وارد نمی‌شود و اگر چنین شود خود مؤمنین جلوگیری می‌کنند. 

وی افزود: در لبنان مدل زیبایی به نام (المجمع الثقافی) هست که جلسات مختلف، کلاس‌های درس و بحث، ورزش و بسیاری موارد و فعالیت‌ها در مسجد به مثابه یک پاتوق شکل می‌گیرد و مردم استقبال کردند، ما هم در کانون‌های مساجد مدل‌های مختلفی را داریم. 

ارزانی گفت: به یاد دارم چند سال قبل یکی از ائمه جماعات با من تماس گرفت و در مورد طرحی که بعد از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد اجرا می‌‌کردند توضیح داد، این طرح شامل کتابخوانی نمازگزاران بعد از اقامه نماز مغرب و عشا بود. کانون‌های مساجد این طرح را در قالب شنبه‌های کتاب در مساجد اجرایی کرد و تاکنون  35 هزار رکورد در این طرح داشته‌ایم. 

وی با اشاره به برخی فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: تاکنون هشت مسابقه کتابخوانی برگزار شده است، همچنین طرح صدای کتاب را اجرایی کردیم که شامل کتاب‌های صوتی با خوانش ده نفر از سوی اعضای کانون‌هاست. 

ارزانی با بیان اینکه تقویت کتابخانه‌های مساجد نیازمند حمایت است، تصریح کرد: در این عرصه نیازمند حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و همچنین مجلس شورای اسلامی برای تصویب اعتبارات هستیم تا از مسیر توسعه کتابخانه‌ها از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری شود چراکه این مهم منجر به پر رونق‌تر شدن مسجد می‌شود. 

کتاب به ما تجربه بزرگان را می‌دهد

اسماعیل آذر رئیس هیات داوران جشنواره کتاب بچه‌های مسجد نیز در این مراسم گفت: کتاب به ما تجربه بزرگان را می‌دهد، آمده است که حضرت رسول(ص) به مسجدی رفتند و دو گروه را دیدند که یکی مشغول علم آموزی و گروه دیگر مشغول عبادت و زهد بودند، پیامبر به سوی گروهی رفت که علم آموزی می‌کردند، هنگامی که علت را جویا شدند پاسخی فرمودند که سعدی به خوبی به این مساله در ابیاتی اشاره کرده است که عابد دست خودش را می‌گیرد اما عالم هم خودش و هم دست جامعه را می‌گیرد.

وی  افزود: در جریان داوری به نویسندگان جوانی برخوردیم که تفکر متعالی داشتند، من پیشنهاد کردم که این آثار در جایی به جامعه معرفی شود. آنچه که برای من حادث شد این شخصیت هایی بود که در نقاط مختلف کشور گم هستند و این جشنواره منجر به معرفی آنان شد.

در بخش پایانی آیین اختتامیه جشنواره کتاب بچه‌های مسجد (فهما) از برگزیدگان تجلیل شد که اسامی آن به شرح زیر است:

«علی رستمی» از استان تهران (مقام نخست کتابخوانی)
«غلامرضا اقتصادی» از استان بوشهر (مقام دوم کتابخوانی)
«حمیدرضا علی وردی» از استان مرکزی (مقام دوم کتابخوانی)
«علی پیران» از استان اردبیل(مقام سوم کتابخوانی)
«فاطمه زهرامیر» از استان گلستان (مقام سوم کتابخوانی)
«محمد امیری» مسئول کتابخانه «نور الهدی» از استان کرمانشاه(مقام نخست کتابخانه مسجد)
«عبدالمهین نیک اندیش» مسئول کتابخانه «شهید تلیانی» از استان بوشهر (مقام دوم کتابخانه مساجد)
«فرزاد میرشکاری» مسئول کتابخانه «فاطمه ها» از جنوب کرمان (مقام سوم کتابخانه مساجد)
«عبدالوهاب ایمان‌فر» مسئول کتابخانه «توحید» از استان سیستان و بلوچستان(کتابخانه شایسته تقدیر)
«عباس خاکباز» مسئول کتابخانه «باقرالعلوم» از استان قزوین (کتابخانه شایسته تقدیر)
«خیرالنساء امانی» از استان چهار محال و بختیاری (مقام نخست کتابداری)
«امیرعباس نیروزاده» از استان بوشهر (مقام دوم کتابداری)
«ملیکه شعبانی» از جنوب کرمان (مقام سوم کتابداری)
«ریحانه زمانی» از استان تهران (کتاب شایسته تقدیر)
«فرشته خودکاری» و «راضیه زنده دل» از استان تهران (مقام نخست تالیف)
«مجتبی دولتی» از استان کرمان (مقام دوم تالیف)
«ابراهیم مشایخی» از استان بوشهر(مقام سوم تالیف)
«شهاب قنبری» از استان تهران (مقام برتر بخش ویژه کودک)
«حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد» از استان تهران (مقام برتر سفیران کتاب)
«حاج صفر گنجه کویری» از جنوب کرمان (مقام برتر سفیران کتاب)
«علیرضا پولاد» از استان بوشهر (استان ویژه شایسته تقدیر)
«محمدرضا مظاهری» از استان چهار محال و بختیاری(استان ویژه شایسته تقدیر)
«آسیه ارزانی نافچی» از استان چهار محال و بختیاری(کارشناس مسئول شایسته تقدیر)

کد خبر 36909

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار