شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
وابسته کردن کشورها به محصولات داخلی امنیت ملی را ارتقا می‌بخشد
ایسنا/بوشهر نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: وابسته کردن کشورها به محصولات داخلی امنیت ملی را ارتقا می‌بخشد کما اینکه آمریکایی‌ها هنگامی که می‌خواستند تحریم را بر ما وضع کنند نخست به سراغ پالایشگاه‌های بزرگ دنیا که خریدار نفت ما بودند رفتند.

ابراهیم رضایی صبح روز پنجشنبه در سومین همایش ملی خرما بوشهر اظهار کرد: اگر چه با برگزاری همایشها چندان موافق نیستم اما همایش خرما از این جهت که ما مسئولین را نسبت به فضا و اهمیت خرما آشنا می‌کند مهم و باارزش است.

وی با اشاره به مشکلات متعدد خرما بیان کرد: ما در استان بوشهر با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و پژوهشی باید به سمت جایگزینی گونه خرمای مجول به‌جای ارقام غیراقتصادی دیگر برویم.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی از استاندار بوشهر خواست در راستای اجرای طرح تحول نخیلات محکم پای کار بیایند و تا آخر و رسیدن به نتیجه مطلوب همکاری‌های لازم را انجام دهند.

رضایی تاکید کرد: از دوستان در وزارت صمت متواضعانه خواهش می‌کنم هیچ کاری لازم نیست انجام بدهید فقط در حوزه خرما کارشکنی نکنید، نخلداران ما آنقدر که از قیمت‌گذاری‌های دستوری در این وزراتخانه لطمه‌های زیادی دیده‌اند از هیچ کجا آسیبی ندیده‌ایم.

وی یادآور شد: چالش اصلی ما در نقاط مختلف کشور و به تبع آن استان بوشهر کمبود آب است. نیاز است مسئولین اجرایی برای حل مشکل آب نخیلات استان بوشهر که این روزها ماجرایش جهانی شده است، همت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بازدید روز گذشته مسئولان از نخلستان‌های استان، عنوان کرد: بسیاری از مشکلات حوزه نخلداری حاصل بی‌آبی‌ها است که لازم است به آن رسیدگی شود.

رضایی با بیان اینکه پروسه تولید تا مصرف خرما ایران نیازمند تکمیل است، عنوان کرد: چالش صادراتی خرما نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف دولتی است چرا که بسیاری از مشکلات در توان بخش خصوصی نیست و نمی‌توان به‌طور مثال انتظار داشت رابطه ایران با آذربایجان، ترکمنستان و ارمنستان حل کند. یا نمی‌توان توقع داشت چالش‌های پیش آمده در مرز را بخش خصوصی حل کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مقصد صادرات خرما ایران روسیه و کشورهای آسیای میانه است، بیان کرد: زمانی ما چالش بسته‌بندی را داشتیم اکنون اما محصول ما بهترین شکل به سمت آذربایجان بارگیری می‌شود اما آنجا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ارمنستان ما لنگ ۱۵ کیلومتر خط جاده زمینی هستیم تا منت آذربایجان را نکشیم، روابط ما با ترکمنستان در طی این سال‌ها بسیار بد بود اما امیدواریم با سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به این کشور این مشکل حل شود.

رضایی با بیان اینکه آقای رستم قاسمی از محدود وزرای راه و شهرسازی‌ای هستند که نگاه راهبردی به مسائل دارد، عنوان کرد: اتصال مستقیم ایران به روسیه یکی از مسائل مورد غفلت در طول سال‌های گذشته بوده است که با استقرار کشتی‌ها از آستارا در ایران تا آستراخان روسیه برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به نبود صادر کنندگان بزرگ خرما اظهار کرد: صادرکنندگان خرمای استان بوشهر خُرد هستند و نهایت ۱۰۰ هزار تن محصول را صادر می‌کنند و این موضوع حل شود به گفته سفیر ایران در روسیه، باعث می‌شود کشور روسیه کریدور سبز باز کند و تشریفات گمرکی و درسرهای زیاد برای صادرکننده حل شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وابسته کردن کشورها به محصولات داخلی امنیت ملی ما را ارتقا می‌بخشد کما اینکه آمریکایی‌ها هنگامی که می‌خواستند تحریم را بر ما وضع کنند نخست به سراغ پالایشگاه‌های بزرگ دنیا که خریدار نفت ما بودند رفتند. آنها را مستقل از نفت ایران کردند تا کشورها وابستگی نفتی به ما نداشته باشند، سپس به سراغ تحریم ما آمدند.

رضایی یادآور شد: امروز نیز چین همین کار را با آمریکا می‌کند. ۶۰۰ میلیارد دلار حجم معاملات تجاری آنهاست اما این وابستگی مانع می‌شود که بخواهند سطح تناظر را آمریکا برای چین‌ها بالا ببرند. 

انتهای پیام

کد خبر 37495
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار