پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 18 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
سهل‌انگاری به قیمت جان!
ایسنا/بوشهر آنچه مسلم است اینکه کرونا با سهل انگاری مهار نخواهد شد و هرگونه پشت گوش انداختن تزریق دوز سوم، زمینه افزایش ابتلا، بستری و در نهایت مرگ و میر ناشی از کرونا را در استان بوشهر و کشور را فراهم خواهد کرد.

با وجود روند خوب واکسیناسیون در استان و کشور و کاهش شیب صعودی روند مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کرونا؛ اما نگرانی ناشی از ابتلا به سوریه جدید اُمیکرون، در نقاط مختلف کشور وجود دارد.

سویه بسیار مسری اُمیکرون که در درون استان و کشور در حال چرخش است، باعث افزایش سریع موارد ابتلا به کرونا نه تنها در ایران که در جهان شده است و این احتمال وجود دارد که با وجود سرعت بالای اُمیکرون، به گونه غالب، تبدیل شود.

سهل انگاری در تزریق واکسن به خصوص دوز سوم واکسن، می‌تواند منجربه افزایش موارد بیماری شود.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تاکنون بالغ بر ۱۸.۵ درصد جمعیت هدف واکسیناسیون در استان بوشهر، دوز سوم را دریافت کرده‌اند که این تعداد شامل کسانی است که دو نوبت قبلی را دریافت کرده‌اند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به اطلاع رسانی‌های به‌عمل آمده و بار مراجعات به مراکز تجمیعی واکسیناسیون، انتظار داریم پوشش واکسیناسیون دوز سوم در هفته‌های آتی افزایش یابد. 

وی مدیریت خوب در کنترل کرونا را ناشی از پوشش واکسیناسیون در کنار رعایت نکات بهداشتی دانست و اضافه کرد: در حال حاضر اثربخشی اقدامات پیشگیرانه شامل رعایت توصیه‌های بهداشتی اجتماعی، واکسیناسیون، بیماریابی به‌موقع و رعایت اصول جداسازی اثبات شده است؛ لذا کشورهایی همچون ایران که در کنار پوشش بالای واکسیناسیون رعایت توصیه‌های بهداشتی در اجتماع را ادامه داده‌اند، در شرایط مناسب‌تری قرار دارند. 

عبدالمحمد خواجه‌ئیان تصریح کرد: با توجه به سرعت بالای انتشار سویه اُمیکرون، احتمال افزایش موارد نیازمند به بستری شدن در بیمارستان در هفته‌های آینده وجود دارد.

این مقام مسئول، تزریق دُز سوم را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به احتمال شیوع انواع جهش‌یافته و بسیار مسری ویروس کووید ۱۹ و کاهش اثربخشی واکسن‌ها در طول زمان، تزریق دوز سوم واکسن در کنار رعایت اصول بهداشتی الزامی است. 

معاوت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، از اطلاع رسانی گسترده به عموم مردم از طریق رسانه ها در سطح کشور و استان(صدا و سیما، فضای مجازی و...) تهیه و نصب بنر و بیلبورد در معابر عمومی و اطلاع رسانی از طریق رابطین بهداشت و سفیران سلامت به عنوان برنامه‌های صورت گرفته برای تشویق مردم جهت تزریق دوز سوم نام برد.

خواجه‌ئیان در خصوص روند افزایش مبتلایان به اُمیکرون، با وجود کاهش روند مبتلایان به کرونا بیان کرد: وقتی سرعت انتشار یک سویه ویروس بیشتر از سویه‌های قبلی باشد در چند هفته تا چند ماه جایگزین آنها شده و سویه غالب خواهد شد. در کشور ما هم سویه اُمیکرون وارد شده و با توجه به قدرت بالای سرایت پذیری در حال گسترش بوده و احتمال تبدیل شدن به سویه غالب وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه علایم ناشی از ابتلا به اُمیکرون در بسیاری از مبتلایان خفیف است، اضافه کرد: بسیاری از بیماران برای انجام آزمایش مراجعه نکرده و در نتیجه آمار موارد مثبت شناسایی شده، رشد چندانی نکرده است؛ که اگر پوشش واکسیناسیون بالا و رعایت توصیه‌های بهداشتی اجتماعی شامل استفاده صحیح از ماسک، شستشوی مکرر دست‌ها، پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ و رعایت تهویه اتاق‌ها ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود که تبعات افزایش سرعت انتقال بیماری به حداقل برسد که در غیر اینصورت، شاهد افزایش موارد نیازمند به بستری شدن در بیمارستان‌ها خواهیم بود.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، افرادی که قبل‌تر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و ۳ ماه از دریافت نوبت دوم آنان گذشته است باید هرچه زودتر برای تزریق دوز سوم واکسن اقدام نمایند.

نوع واکسن در نوبت سوم شامل واکسن‌های سینوفارم، بهارات، برکت، آسترازنکا، پاستوکووک پلاس، اسپوتنیک v و اسپایکوژن می‌باشد که عوارض ناشی از تزریق دز سوم واکسن کرونا، مشابه دوز اول و دوم است.

 تب، سردرد، ضعف، عوارض موضعی در محل تزریق و عوارض گوارشی شایع‌ترین عوارض جانبی گزارش شده است که در مجموع اکثر عوارض جانبی مشاهده شده، خفیف تا متوسط بوده و عوارض جانبی شدید نادر است؛ اما ممکن است در برخی افراد مشاهده شود.

حال که کرونا قصد رفتن ندارد و حالا حالاها مهمان خانه‌هایمان است، چه بهتر که با تزریق واکسن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، خوب میزبانی باشیم.

این تفکر اشتباه که دو دوز واکسن کفایت می‌کند، بسیار خطرناک و غیر قابل جبران خواهد بود؛ چرا که در کنار همه‌ی اثراتی که برای افراد مبتلا به کرونا خواهد داشت، فوت و از دست دادن یک نفر هم زیاد است.

انتهای پیام

کد خبر 39725
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار