جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 19 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
۲۲ ازدواج آسان در هر شهرستان استان بوشهر انجام می‌شود
ایسنا/بوشهر مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت گفت: تا ۲۲ بهمن باید حداقل ۲۲ ازدواج آسان را در هر شهرستان این استان انجام شود.

حجت الاسلام کمالی در کارگروه ازدواج آسان ذیل شورای راهبردی جمعیت با اشاره به افزایش ازدواج در سال گذشته گفت: افزایش آمار ازدواج در سال ۹۹ از پیامدهای مثبت شیوع ویروس کروناست که تغییر در باورها و سنت‌های غلط به ویژه در بخش ازدواج زوجین ایجاد کرد.

وی تشریفات را یکی از موانع ازدواج جوانان دانست و تاکید کرد: باید زوجین و والدینشان را قانع کنیم ازدواج را آسان بگیرند و این کار نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت با بیان اینکه جایگاه ۲۷ کشوری در ازدواج زیبنده استان نیست، تصریح کرد: استان بوشهر در مبحث ازدواج بسیار عقب است و برای جبران آن باید جهادی وارد میدان عمل شد.

کمالی ازدواج ماه عسلی را یکی از اهداف کوتاه مدت عنوان کرد و ادامه داد: برای فرهنگ سازی و شروع کار، تا ۲۲ بهمن ماه باید حداقل ۲۲ ازدواج آسان را در هر شهرستان انجام دهیم.

وی توضیح داد: ازدواج ماه عسلی به این شکل صورت گیرد که زوجین بدون تشریفات و مراسم های پرهزینه، برای شروع زندگی به ماه عسل بروند و زندگی مشترکشان را آغاز کنند.

مشاور استاندار بوشهر در امور روحانیت با تاکید بر اینکه استانداری، معاونت فرهنگی سپاه، کمیته امداد، بهزیستی و موسسات مردم نهاد تا  ۲۲ بهمن مقدمات این اقدام فرهنگی را برای انجام در دهه مبارک فجرآماده کنند، خاطر نشان کرد: کلیه مراسم های این اقدام از تامین جهیزیه و رهن منزل تا بدرقه و هزینه سفر و اقامت باید تامین شود.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر نیز در این کارگاه گفت: در راستای ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری سی ام اردیبهشت به عنوان روز ملی جمعیت نامگذاری و در تقویم رسمی کشور به ثبت رسید که دبیری این شورای راهبردی جمعیت به سازمان ثبت احوال و در استان‌ها به ادارات کل ثبت احوال واگذار گردید.

اسکندر پاسالار هدف از شکل گیری شورای راهبردی جمعیت استان‌ها را برنامه ریزی راهبردی و نظارت بر وضعیت سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری در استان‌ها عنوان کرد و افزود: دغدغه‌های جمعیتی مقام معظم رهبری موجب شد تا سیاستهای جمعیتی در۱۴ بند به دستگاه های اجرائی مرتبط ابلاغ شود.

وی حفظ و نگاه داشت جمعیت را یکی از مولفه های قدرت دانست و خاطر نشان کرد: مبحث جوانی جمعیت جزو اساسی ترین مباحث اقتدار هر کشور قلمداد می شود و حفظ جمعیت جوان همیشه مورد توجه دولت ها و حکومت ها بوده است، زیرا جوانان کشور به عنوان نیروی مولد، موتور پیشران کشور برای پویایی و بالندگی محسوب می شوند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال به عنوان پنجره طلایی جمعیت یاد کرد و اذعان کرد: پنجره جمعیت فرصتی طلایی برای اصلاح ساختارهای جمعیتی و همچنین رشد و پیشرفت علمی و اقتصادی است که اگر مغتنم شمرده نشود نه تنها خود تهدید خواهد بود بلکه بعد از عبور از پنجره جمعیت امکان مدیریت و ترمیم ساختارهای جمعیتی و تحقق رشد و توسعه بسیار پایین و قریب به ناممکن می شود.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر یادآور شد: در حال حاضر جمعیت کشور و به تبع آن جمعیت استان روند کاهشی داشته و به سمت میانسالی و پیری رفته و ازدواج یکی از راه حل هایی است که می‌توان رشد جمعیت را بهبود بخشید.

وی با بیان اینکه روند رخداد ازدواج در استان در سال های ۹۰ تا ۹۹ سیر نزولی داشته است، گفت: در سال ۱۳۹۰ به میزان عمومی ازدواج استان ۱۱.۴ در هر هزار نفر جمعیت بوده است که این میزان در سال ۱۳۹۹ به ۵.۸ کاهش یافته است.

پاسالار میزان عمومی ازدواج استان و کشور را در سال ۹۹ به ترتیب ۵.۸ و ۶.۸ اعلام کرد و افزود: استان بوشهر در مبحث ازدواج در جایگاه ۲۷ کشور قرار دارد.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر بیان کرد: در شش ماهه امسال ۳ هزارو ۲۹۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد کاهش را شاهد هستیم.

وی میانگین سن زوجین در ازدواج اول را برای مردان و زنان به ترتیب ۲۸ و ۲۳ سال عنوان و خاطر نشان کرد: این شاخص نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

انتهای پیام

کد خبر 39790
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار