پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
تبعیض و بی‌عدالتی در پتروشیمی‌ها/ نیروهای کار معترض هستند
بوشهر- تبعیض و بی‌عدالتی در پتروشیمی‌ها باعث شده تا کارگران نسبت به این ضعف مدیریتی نارضایتی داشته باشند و خواستار رسیدگی نهادهای مربوطه به این مسئله شوند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سجاد محمودی: دمل چرکین بی اهمیتی صرف به نیروهای راهبردی صنعت انرژی این روزها سر باز کرده و ظاهر بیمار این خوش تراش‌های ثروت ساز را بیش از پیش هویدا کرده است.

پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس را می‌توان از برترین شرکت‌هایی که سود سالیانه هرکدام، توانایی تأمین بودجه یک وزارت خانه را داشته و اختصاص درصدی از درآمدشان، هر استان محرومی به جز بوشهر و خوزستان را به سرحدات آبادی و عمران می‌رساند. این شرکت‌ها عمدتاً زیرمجموعه تراست های اقتصادی هستند و به گفته ریاست کمیسیون انرژی، فقط پنج درصدشان خصوصی هستند.

استان‌های بوشهر و خوزستان در این روزها آبستن تجمعات سلسله وار نیروهای عملیاتی پتروشیمی و پالایشگاه است که منجر به کاهش اعتبار امنیت شغلی این شرکت‌ها و ناامنی سرمایه گذاری بواسطه حیف و میل و نابلدی مدیریتی شده است.

معترضین پس از مراجعه مکرر به مدیران شرکت‌ها و نهادهای نظارتی، در زمره اعتصاب‌کنندگان درآمده‌اند تا شاید با رسانه‌ای کردن این مطالبات و توسل به افکار عمومی، این تبعیضات را پایان بخشند ولی متأسفانه همیشه آحاد معترض، مقصر جلوه داده می‌شوند.

جای پرسش است که اصولاً چرا باید مدیران عامل، بازرسی، منابع انسانی، بازرسی هولدینگ ها، حراست و… مطالبه چند ساله نیروهای عملیاتی خود، که در اصل وام دار زحمتشان هستند را به مرحله‌ای برسانند که تجمع صورت بگیرد و نهایتاً با اهرم‌های توبیخ، تهدید، توطئه خوانی و امنیتی کردن مطالبه، افراد مجبور به سکوت شوند؟

تبعیض و بی‌عدالتی در پتروشیمی‌ها/ نیروهای کار معترض هستند

تفاوت تبعیض آمیز دریافتی نیروها

سهمیه ۵۰ درصدی، حضور برخی مناطق مجاور در استخدام‌های استان بوشهر علی رغم حذف برخی مناطق بومی، نبود سیستم اندازه گیری اصولی آلایندگی، مقوله مدیران و شاغلین پروازی و حضور بازنشستگان در شرکت‌ها، از مشکلات اصلی مورد مطالبه نخبگان و محصلین بوده و قطع به یقین امروزه می‌توان گفت که هیچکدام تحقق نیافته و این خود مروج ناامیدی است.

شرکت‌ها در تحقق مسئولیت‌های اجتماعی و ارتباط با جوامع محلی به نوعی بی مسئولیتی و بی محلی روی آورده‌اند که باطن آن چیزی جز اتکا به قدرت و ثروت و تعامل با برخی نهادها نیست.

اعتصاب نیروهای عملیاتی برای مطالباتی از قبیل همسان سازی و پرداخت معوقات، کیفیت پایین غذا و آیتم‌های عملیاتی و … از حیث اینکه ساماندهی این موارد برای شرکت‌های با درآمد چند ده هزار میلیاردی، هزینه‌ای ندارد بسیار مضحک است و قطعاً سهام داران این صنایع بواسطه این تحقق درآمدی که اصولاً بواسطه فعالیت نیروهای عملیاتی حاصل می‌شود، این رفتارها که مصداق بی مدیریتی و قدرنشناسی است را برنمی تابند.

افشا شدن فیش‌های حقوقی سنگین وزن دست اندرکاران برخی پروژه‌های به بهره برداری نرسیده و تفاوت تبعیض آمیز دریافتی نیروهای عملیاتی با آنها، مزید بر این شرایط گردیده و اصولاً مصداق این است که هر که را بخواهند به حلقه خود راه می‌دهند و نونوارش می‌کنند و دیگران که نامحرمند علی رغم تحمل بار اصلی، باید حقوق خود را صرف ترمیم عوارض جسمی این فشار کنند و قطعاً چیزی برای پس انداز باقی نخواهد ماند.

مردم انتظار دارند که سازمانی‌های نظارتی، قبل از اینکه این تبعیض و تجمعات در رسانه‌ها ظاهر و مروج بی اعتمادی شوند به وظیفه خود عمل کرده و اجازه ندهند که افکار عمومی در نهایت تحمل و حساسیت خود، صرف احقاق برخی بدیهیات شود.

طی این چند دهه نهاد عریض و طویل اداره کار و اشتغال، متشکل از بازرسی، کاریابی و… تحت نظارت سازمان منطقه ویژه پارس تشکیل شده است که با یک پرس و جو می‌توان به اوج نارضایتی عمومی و عملکرد غیر شفاف آن دست یافت و امروزه این سازمان یکی از متهمین وضعیت کنونی در افکار عمومی است.

تبعیض و بی‌عدالتی در پتروشیمی‌ها/ نیروهای کار معترض هستند

رسیدگی به مطالبات کارگری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در راستای رسیدگی به مطالبات کارگران در منطقه ویژه اقتصادی پارس تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته است.

مصدق کشاورزی بیان کرد: یکی از اقدامات مهمی که در راستای رسیدگی به مسائل و مشکلات کارگران در پارس جنوبی صورت گرفته است، تشکیل تشکل‌های کارگری است.

وی با اشاره به فعالیت انجمن صنفی و شورای اسلامی کار خاطرنشان کرد: صیانت از حقوق کارگران را در دستور کار داریم و در این راستا گروه‌های بازرسی به صورت مستمر از فعالیت‌ها در منطقه بازدید می‌کنند.

برخورد با تبعیض و بی‌عدالتی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر افزود: مسائل مختلفی از جمله قراردادهای کارگری، حفاظت، ایمنی، بهداشت کار، ایاب و ذهاب، کمپ کارگری و تشکلات کارگری رصد و پایش می‌شود.

وی پیگیری مطالبات قانونی کارگران را یک حق و ضرورت دانست و تصریح کرد: بازرسی‌های جامع و کاملی خواهیم داشت و یکی از دستاوردهای این بازرسی‌ها این خواهد بود که با تبعیض و بی‌عدالتی برخورد می‌شود.

شاغلین و مردم نه از بابت حقوق‌های بالا، بلکه تبعیض در تمام ابعاد زندگیشان گلایه دارند و امیدواریم روزی فرا برسد که گزاره بومی از اذهان مردم محروم استان بوشهر، جای خود را به تخصص و کارآمدی توأم با دلسوزی بدهد که همین اندک بومیان در مسند کار هم از برهه‌ای به بعد، اصالت میز خود را بر مطالبات مردمان نجیب هم زیستشان ترجیح داده و از واژه بومی گزینی نهایت سوءاستفاده را خواهند کرد.

کد خبر 39800
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار