جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - Friday, 29 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
تفنگداران اَبَر قدرت جهان، کَت بسته در خلیج فارس

بوشهر: ساعت ۱۷:۱۰ روز سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ (۱۲ ژانویه ۲۰۱۶) دو فروند قایق جنگی آمریکایی حامل ۱۰ ملوان آمریکایی پا به محدوده آب‌های ایران در نزدیکی جزیره فارسی گذاشتند.

درست زمانی که رئیس جمهور وقت آمریکا (باراک اوباما) در کنگره شعار از "قدرتمندترین" بودن این کشور می‌داد، ۱۱ هزار کیلومتر آن سوتر در آبهای نیلگون خلیج فارس، ۱۰ تفنگدار نیروی دریایی‌شان در برابر نیروهای تیپ ۲۱۴ تکاوران دریایی سپاه پاسداران کَت بسته به زانو درآمدند.

ملوانان نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا به همت نیروهای سپاه پاسداران به یکی از پایگاه‌های سپاه در جزیره فارسی منتقل شدند؛ این ۱۰ نفر را ۹ مرد و یک زن تشکیل می‌داد.

صبح روز بعد سردار «علی فدوی» فرمانده نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: پس از توقیف شناورهای مزبور شاهد بودیم که نیروی دریایی آمریکا و ناو این کشور برای مدت ۴۰ دقیقه رفتار غیر حرفه‌ای از خود نشان داد و تحرکات هوایی و شناوری را در منطقه داشت که این امر نشان دهنده‌ بی‌تعهدی آمریکا در رابطه با تامین امنیت و آرامش در منطقه است. 

این حماسه کار خداست

ظهر همان روز سردار فدوی اعلام کرد که «بررسی‌ها نشان می‌دهد ورود نظامیان آمریکایی به داخل آب‌های سرزمینی ایران به دلیل خرابی سیستم‌های ناوبری بوده و موضوع در حال حل شدن است». 

سرانجام سپاه در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده آمریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد. 

داستانی کوتاه، حماسه‌ای جاویدان

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این داستان کوتاه تحقیری بزرگ برای آمریکایی‌هایی بود که فکر می کردند می‌توانند هر چیزی را به تصرف خود در آورند فارغ از اینکه ایران وجب به وجب آب، خاک و آسمانش را در احاطه دارد.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی سپاه در گفت‌وگو با ایسنا ضمن گرامیداشت ششمین سالروز حماسه آفرینی دریا در آن منطقه دوم سال در ۲۲ دی‌ماه ۱۳۹۴ گفت: در تاریخ شکوهمند جمهوری اسلامی ایران روزهای پر افتخار زیادی وجود دارد و ۲۲ دی ماه سالروز دستگیری تفنگداران متجاوز آمریکایی یکی از اوراق زرین این تاریخ باشکوه است.

سردار رمضان زیراهی با اشاره به ماحصل این حماسه جاودان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد دستگیری تفنگداران آمریکایی شکسته شدن مجدد هیمنه پوشالی آمریکا در سطح منطقه و جهان بود.

وی در ادامه تصریح کرد: بهترین توصیف برای عظمت این حماسه جاودانه فرمایش فرمانده معظم کل قوا است که فرمودند «این حادثه کار خداست».

فرمانده منطقه دوم دریایی سپاه  را با مقایسه فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی بیان کرد: در فرهنگ غربی قدرت به تجاوزات است ولی در فرهنگ اسلامی قدرت واقعی به ایمان، باور دینی و شهادت طلبی است.

هیچ کشوری در جهان نتوانسته بود یک نظامی آمریکایی را دستگیر کند

سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۴ ماجرا را اینگونه روایت کرد: «بعد از جنگ جهانی دوم هیچ کشوری در جهان نتوانسته بود یک نظامی آمریکایی را دستگیر کند، اما وقتی این نظامیان وارد آب‌های ما شدند شناورهای کوچک ایرانی با تعداد نیروی کمتر مانند عقاب آن‌ها را محاصره و دستگیر کردند و این ۱۰ تفنگدار در مقابل پنج شش جوان پاسدار سر تسلیم فرود آوردند. آمریکایی‌ها در ناو هواپیمابرشان که دارای شصت هواپیمای جنگی و پنج هزار نفر خدمه است دچار دستپاچگی شده و سراسیمه بودند و پی‌درپی هواپیماهای خود را به پرواز در می‌آوردند و ما صدای لرزان این ابرقدرت را می‌شنیدیم. در ادامه واحدهای شناور ما بلافاصله جزیره فارسی را پوشش دادند و اعلام کردند در صورتی که حرکت کوچکی از شما سربزند پاسخ کوبنده‌ای از ایران دریافت خواهند کرد.

بعد از آن صدای عجز و التماس مقامات سیاسی‌شان شنیده شد که طی تماس‌هایی تقاضای آزادی این تفنگداران دریایی را می‌کردند؛ ما نیز طی بررسی‌هایی که انجام شد فهمیدیم این تفنگداران بدون قصد وارد آب‌های ایران شده‌اند. این تفنگداران دریایی پس از دستگیری گریه می‌کردند، اما مهربانی پاسداران ما باعث احساس آرامش آنان شد. آمریکایی‌ها متواضعانه به اقتدار ما اقرار کردند و ما نیز به دلیل اینکه تشخیص دادیم این تفنگداران دریایی غیر عمد وارد آب‌های ایران شده بودند آن‌ها را رها کردیم و حتی سلاح‌هایشان را هم به آن‌ها بازگرداندیم. آقای ظریف به سردار فدوی گفته بود که کری (وزیر خارجه آمریکا) به شکل تمنا و خواهش درخواست می‌کرد که این نیروها آزاد شوند و گفته بود که اشتباه رخ داده است و آقای ظریف هم درخواست و ادبیات آمریکایی‌ها را به ما منتقل می‌کرد.» 

مدالی برای تحقیر آمریکا

۱۱ بهمن ۱۳۹۴ پس از گذشت ۱۹ روز از آن حماسه جاویدان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به فرماندهان سپاه پاسداران که در جریان دستگیری تفنگداران آمریکایی نقش‌آفرینی کرده بودند مدال اعطا کردند. این اقدام بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشته است. به‌طوری که روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «مدال برای تحقیر آمریکا» آورده بود: «رهبر معظم ایران به فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و چهار فرمانده دیگر که در روند بازداشت دو شناور جنگی آمریکا در ماه ژانویه مشارکت داشتند، مدال فتح اعطا کرد. این دو شناور پس از ورود به آب‌های ایران در خلیج (فارس) توقیف شدند.»

این حماسه کار خداست

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدال فتح (پیروزی) یکی از بالاترین نشان‌های افتخار در ایران محسوب می‌شود که رهبری این کشور می‌تواند به یک مقام نظامی اعطا کند. این مدال به ندرت به کسی تقدیم می‌شود.

انتهای پیام

کد خبر 39803
منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

برچسب ها

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار