پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
وضعیت پیک ششم کرونا در اصفهان تا نیمه اسفند مشخص می‌شود
اصفهان - رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: احتمالاً تا دو هفته آینده تکلیف پیک ششم کرونا در اصفهان مشخص شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا بعدازظهر سه‌شنبه در استانداری اصفهان برگزار شد.

شاهین شیرانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این جلسه اظهار داشت: وارد سال سومی شدیم که جامعه درگیر با شیوع ویروس کرونا است و امیدواریم با رعایت شیوه‌نامه‌ها و موارد بهداشتی زودتر از این وضعیت رهایی یابیم.

وی با ارائه یک گزارش از وضعیت شیوع کرونا، توضیح داد: در هفته گذشته تقریباً اکثر نقاط دنیا روی موج نزولی سویه امیکرون هستند و به نسبت هفته قبل ۱۹ درصد ابتلاء کاهش یافته و مرگ و میر نیز تغییر زیادی نداشته است. فوت بر اثر ابتلاء به کرونا در آمریکای شمالی، روسیه و مرکز اروپا بسیار زیاد است‌. با این حال یک مرگ هم بر اثر کرونا در کشور از نظر ما زیاد است.

شیرانی با بیان اینکه احتمالاً تا دو هفته آینده تکلیف پیک ششم در کشور مشخص شود تاکید کرد: تزریق دوز سوم را بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران آغاز شده و کشور ما نیز وضعیت نسبی خوبی دارد، اما باید سریع‌تر به عدد مورد نظر خود برسیم. دوز سوم در پیشگیری از بستری و مرگ و میر تأثیر بسزایی دارد.

وی افزود: در استان اصفهان اکثر نقاط قرمز است. مراجعات سرپایی کمی در کشور کاهش داشته و امیدواریم در هفته‌های آینده نیز این کاهش ادامه دارد باشد. رعایت دستورعمل‌های کرونا در روز شنبه آماری خدمت رئیس جمهور ارائه شد و آمار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در متروهای کلان‌شهرها ۴۰ درصد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در پیک پنجم بیشترین بستری که در روز وجود داشته حدود سه هزار و ۸۰۰ نفر بوده، اما در پیک اخیر این عدد کمی بیش از هزار نفر در روز بوده است. در حال حاضر ۵۰ درصد نمونه‌ها مثبت است ضمن اینکه مرگ و میر بر اثر کرونا نیز در ماه گذشته هفت درصد بوده.

شیرانی با اشاره به افزایش شیوع کرونا در دانش‌آموزان، خاطرنشان کرد: در بین دانش آموزان نیز یک پیک وجود داشت، اما هم‌اکنون خوشبختانه در حال نزول است و تقریباً به نصف رسیده.

وی درباره وضعیت واکسیناسیون در استان اصفهان توضیح داد: مجموعاً ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز در سطح استان تزریق شده است. در بهمن‌ماه بیشترین میزان تزریق دوز سوم بوده، اما هنوز به عددی که باید برسیم فاصله وجود دارد. درصد پوشش واکسیناسیون نوبت اول در کل جمعیت بالای ۱۲ سال کل استان ۸۵ درصد بوده و از این تعداد ۳۵ درصد دوز سه را تزریق کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: از همه دستگاه‌ها می‌خواهم که از کارکنان خود درخواست کنند تا دوز سوم را تزریق کنند. همچنین ۲۳ هزار میلیارد تومان برای مدیریت بیماری کرونا در سطح استان تخصیص داده شده و منتظر تحقق آن هستیم.

افتتاح بیمارستان صحرایی ارتش

محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان در این جلسه اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت بیماری کرونا سکون پیدا کرده و امیدواریم به سمت نزول برود و از نیمه‌های اسفند و در آستانه عید وضعیت بهتری ساکن شود تا امور اقتصادی اصناف نیز بهتر پیش برود. باید بحث سلامت و زندگی مردم را توأم با هم در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در محیط دادگستری و قضائی تعطیل بردار نیست و غیر قابل تعدیل است. از اقدامات دادگستری تشکر می‌کنیم، اما خواهش داریم که باز هم مراجعات کمتر صورت گیرد و طرح‌های جدیدی برای بررسی مجازی امور ارائه شود. همچنین ماسک در اختیار همه مراجعان قرار گیرد.

جان‌نثاری افزود: روز گذشته از بیمارستان سیار سپاه در سپاهان شهر بازدیدی داشتیم. کار با عظمتی و بی‌بدیلی در جمهوری اسلامی صورت گرفته و بسیار شکیل و فنی و مدرن این بیمارستان ساخته شده است. این بیمارستان یک شاهکار در حوزه بهداشت و درمان است و باید بیشتر درباره این موضوعات اطلاع رسانی شود. این محل پیشتر یک سوله متروکه بوده و امروز بیمارستانی با بیشترین تجهیزات با قابلیت جابه‌جایی است.

وی در پایان تاکید کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی می‌خواهیم که موضوعات بهداشتی را رعایت کنند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دادگستری دشوار است

محمد حسین آقایی، معاون قضائی رئیس کل و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در این جلسه گفت: دادگستری یک مرجعی است که بیشتری خدمات را در سطح جامعه به مردم ارائه می‌دهد. شرایط به شکلی است که ما از قبل زمانی برای هر پرونده وقت تعیین می‌شود و نمی‌توان پیش بینی کرد که پیک‌های شیوع کرونا چه زمانی است و آن موقع زمان برای رسیدگی به پرونده‌ها ندهیم. پرونده‌ای که امروز بررسی می‌شود، شش ماه پیش در سامانه ثبت شده و امروز نوبت آن رسیده و نمی‌توان افراد مربوط به پرونده را به دادگاه راه نداد، بلکه باید شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: در ورودی‌های مجتمع‌های مختلف دادگستری اصفهان شرایطی وجود دارد که نمی‌توان غیر از ماسک اصول دیگری را رعایت کرد. به عنوان مثال در مجتمع شهید بهشتی دادگستری رأس ساعت ۸ صبح ۲۰۰ مجرم و شاکی وارد دادگاه می‌شوند. تنها یک پرونده سرقت موبایل در این دادگستری ۲۵۰ شاکی وارد ساختمان شدند و شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این فضاها و در حوزه کاری ما بسیار دشوار است.

آقایی تاکید کرد: بخش بزرگی از عدم رعایت‌ها از سوی شاکیان و مراجعان انجام می‌گیرد، اما در دادگستری اصفهان تلاش شده تا برخی اصول بهداشتی نظیر لزوم ارائه کارت واکسن برای ورود به ساختمان‌ها، استفاده از ماسک و در اختیار قرار دادن مایع ضد عفونی رعایت شود. از طرفی برای بخش‌های مختلف دادگستری امکان تعطیل و یا نیمه تعطیل کردن وجود ندارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان افزود: با این حال رعایت مسائل بهداشتی را وظیفه خود می‌دانیم، زیرا سلامت شهروندان جز مهم‌ترین رسالت‌های ما است.

وی درباره امکان خروج پرونده از دادگستری و رسیدگی غیر حضوری به آن‌ها توضیح داد: امکان خروج پرونده از ساختمان‌های دادگستری وجود ندارد، مگر با ارائه پروپوزال و موافقت رئیس کل دادگستری. با این حال سعی کردیم که بخشی از امور را از طریق دفاتر الکترونیک خدمت قضائی انجام شود.

رعایت ۸۵ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در بخش صنعت

امیرحسین کمیلی، سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این جلسه درباره وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در بین صنایع اصفهان، اظهار داشت: دامنه پروتکل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صنایع ۷۰ تا ۸۰ درصد است و حدود ۸۵ تا ۹۳ درصد از کارکنان در این حوزه دوز دوم واکسن خود را تزریق کردند. همچنین دامنه تزریق دوز سوم واکسن نیز ۳۳ تا ۴۷ درصد بین فعالان صنعتی در شهرستان‌های مختلف بوده است.

کد خبر 42356
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار