پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Thursday, 25 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مسئله جمعیت چالش اصلی کشور است
بوشهر- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در ۲۰ سال آینده مسئله جمعیت چالش اصلی کشور است که اگر واژه ابر چالش بکار ببریم نیز اشتباه نگفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم برجویی فرد یکشنبه شب در آئین تکریم و معارفه رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر، اظهار داشت: نرخ باروری و رشد جمعیت در کشور یک و نیم و نصف استان‌ها کمتر از یک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: شاخص جمعیت نه تنها در بحث سلامت بلکه در اقتصاد، اشتغال، فضای فرهنگی و اجتماع ما هم نقش دارد.

وی، با بیان اینکه هزینه نگه داری نوزاد برای نظام سلامت بسیار پایین‌تر از سالمندان است، بیان کرد: کل تولید ناخالص ملی ایران که وارد نظام سلامت می‌شود ۶ درصد که با این وضعیت جمعیت در آینده‌ای نزدیک با دو برابر این اعتبار برای نگه داری سالمندان هزینه کنیم.

برجویی فرد تاکید کرد: با این وضعیت در آینده‌ای نزدیک ما قدرت ملی و امنیت و اقتصادمان از دست می‌دهیم و الان در زمینه فرزند آوری در دهک‌های بالای جمعیتی از نظر اقتصادی مشکل داریم.

وی با اشاره به اهمیت فرزند آوری، گفت: وظیفه بهداشت و درمان تمرکز بر مقوله جمعیت است اما همه ادارات و ارگان‌ها هم باید کمک کرده و قوانین جوانی جمعیت را اجرا کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال آینده مسئله جمعیت چالش اصلی کشور است که اگر واژه ابر چالش به کار ببریم نیز اشتباه نگفته‌ایم.

وی افزود: اقتصاد و معیشت در فرزند آوری تأثیر دارد، دولت باید حمایت و ادارات نسبت به بسته‌های تشویقی فرزند آوری در قانون اهتمام داشته باشند البته این دولت عزم جدی در این زمینه دارد.

برجویی فرد با اشاره به اهمیت دو مقوله سلامت و امنیت، بیان کرد: شاخص‌ها مهم است اما ما در بحث سلامت و بهداشت در کشور عقب هستیم.

وی عنوان کرد: به برکت کار ساده پیشگیری و واکسیناسیون در کرونا الان آمار مرگ و میر ما به پایین‌ترین حد خود رسیده که افتخاری به نظام اسلامی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در پیشگیری و بهداشت هرچه بهتر سرمایه گذاری کنیم نتیجه بهتری می‌گیریم.

وی با اشاره به مشکلات بیمارستان امام هادی (ع) شهرستان دیر، افزود: وضعیت درآمدی این بیمارستان نسبت به هزینه‌های آنها پایین‌تر است و خودگردان کردن بیمارستان‌ها در نظام سلامت نیز باعث بوجود آمدن این مشکلات شده در حالی که وقتی ما می‌گوئیم سلامت مردم مهم است باید اینجا پوشش صحیح بدهیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه هزینه‌های نگه داری خود بیمارستان به تنهایی بسیار دشوار است، یادآور شد: راه‌های کوتاه مدتی برای حل این مشکل وجود دارد مانند ایجاد جذابیت برای پزشکان در مناطق محروم یا اینکه خدمات این بیمارستان را به مجموعه‌هایی مانند وزارت نفت یا مجموعه سپاه یا مجموعه دیگری برون سپاری کنیم که مردم خرید خدمت دولتی کنند و تأمین پزشک آن هم برعهده وزارت بهداشت باشد.

در این آئین از خدمات احمد آخوندی تجلیل و عباس آدمیت نسب به عنوان رئیس جدید شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر معرفی شد.

کد خبر 46264
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار