پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
۴۲ هزار تن گندم در استان بوشهر تولید شد/ کاهش ۳۴ درصدی برداشت
بوشهر- کاهش میزان بارندگی‌ها در استان بوشهر باعث خسارت‌های جدی به مزارع گندم شده و میزان برداشت این محصول در سال جاری ۳۴ درصد کاهش یافته است.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: استان بوشهر در حوزه کشاورزی دارای ظرفیت‌های فراوانی است که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به تولید گندم اشاره کرد.

با وجود این ظرفیت‌ها، میزان تولید گندم در استان بوشهر تابع شرایط جوی و میزان بارندگی‌ها است و در سال‌هایی که میزان بارندگی کاهش می‌یابد، تولید گندم در استان بوشهر نیز با کاهش روبرو می‌شود.

امسال و با توجه به شرایط جوی و کاهش چشمگیر میزان بارندگی در استان بوشهر، بخش قابل توجهی از مزارع دیم گندم در استان بوشهر نابود شد و در دیگر مزارع نیز محصول چندانی قابل برداشت نبود.

البته مزارع کشت آبی گندم در استان بوشهر نیز از اثرات خشکسالی بی‌نصیب نبوده تا در همه مزارع استان بوشهر شاهد افت کمی و کیفی برداشت گندم باشیم.

از ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر که امسال به کشت گندم اختصاص یافت، ۹۰ هزار هکتار به کشت گندم دیم و ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار تحت پوشش کشت گندم آبی بود.

۴۲ هزار تن گندم برداشت شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از تکمیل مرحله برداشت گندم در استان خبر داد و اظهار داشت: در مجموع ۴۲ هزار تن گندم از مزارع استان برداشت شده است.

کبری توکلی میزان برداشت گندم استان بوشهر در سال گذشته را ۶۵ هزار تن عنوان کرد و افزود: میزان برداشت گندم امسال در استان بوشهر نسبت به سال قبل نشانگر کاهش ۳۴ درصدی است.

وی با اشاره به تأثیرات خشکسالی بر وضعیت تولید گندم در استان بوشهر، ادامه داد: بخش عمده مزارع دیم و بخشی از مزارع آبی استان بوشهر تحت تأثیر بارش‌ها قرار گرفته است.

۴۲ هزار تن گندم در استان بوشهر تولید شد/ کاهش ۳۴ درصدی برداشت

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: ۱۳ مرکز خرید گندم در استان بوشهر تاکنون ۲۱ هزار و ۷۰۰ تن گندم معمولی و ۱۲ هزار و ۳۰۰ تن بذر از کشاورزان خریداری کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هشت هزار تن گندم برداشتی کشاورزان برای خود مصرفی ذخیره شده است از پرداخت ۲۳۶ میلیارد تومان بابت خرید محصول به حساب کشاورزان خبر داد.

توکلی با اشاره به خرید سه هزار و ۴۰۰ تن گندم کشت قراردادی در بوشهر، دشتستان، دشتی و تنگستان از کشاورزان اضافه کرد: امسال برداشت گندم در استان بوشهر با ۲۹۵ کمباین انجام شد.

۲۱ هزار تن گندم خریداری شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر نیز با اشاره به فعالیت ۱۳ مرکز خرید گندم در استان بوشهر اظهار داشت: پنج مرکز خرید اصلی و هشت مرکز خرید مباشر در استان بوشهر فعال شد.

جمال زارعی با اشاره به خرید ۲۱ هزار و ۵۷۸ تن گندم از کشاورزان استان بوشهر بیان کرد: بابت خریداری این گندم‌ها، تاکنون ۲۳۶ میلیارد و ۷۵۵ میلیون تومان به آنان پرداخت شده و یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان دیگر در دست پرداخت است.

وی قیمت گندم معمولی را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد و ادامه داد: هر کیلوگرم گندم دوروم نیز از کشاورزان استان بوشهر با قیمت ۱۰ هزار و ۹۲۰ تومان خریداری می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر بیان کرد: هزار تومان در قبال هر کیلوگرم جایزه تشویقی به کشاورزان برای تحویل گندم و ۴۰ تومان هم جایزه تشویقی برای هر کیلوگرم گندم قراردادی کشاورزان پرداخت می‌شود.

کد خبر 46959
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار