شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - Saturday, 20 April 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
نرخ پائین رشد جمعیت در استان بوشهر/ ازدواج و فرزندآوری حمایت شود
بوشهر- نرخ رشد جمعیت استان بوشهر از میانگین کشوری و استانداردهای بین‌المللی کمتر است و نیاز است که از ازدواج و فرزندآوری حمایت ویژه صورت گیرد تا دچار پیری جمعیت نشود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بوشهر یکی از استان‌های کم‌جمعیت کشور است که همچون سایر استان‌های کشور طی سال‌های اخیر با کاهش فرزندآوری روبرو بوده است و البته طبق آمارها وضعیت خوبی در این زمینه ندارد.

طی سال‌های اخیر و به دنبال به صدا درآمدن زنگ کاهش رشد جمعیت در سطح کشور، برنامه‌های مختلفی از جمله آموزش، فرهنگ‌سازی، حمایت، ارائه تسهیلات و امتیازات مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

علیرغم برنامه‌ها و اقداماتی که در این زمینه انجام شده است، هنوز نتیجه لازم دریافت نشده و رشد جمعیت در نقاط مختلف کشور از جمله استان بوشهر پائین‌تر از انتظاری است که می‌تواند باشد.

اولین اقدام برای رشد جمعیت را باید تسهیل ازدواج جوانان دانست؛ هرچند طی سال‌های اخیر رفته رفته شرایط برای ازدواج سخت‌تر شده است و مسئولان باید گره‌گشای این مسئله باشند.

بی شک برای داشتن جامعه‌ای جوان و پویا باید سیاست‌های مناسبی در زمینه تسهیل ازدواج و افزایش فرزندآوری در دستور کار قرار گیرد و دولت نیز باید پشتیبانی‌های لازم را در این راستا داشته باشد.

تأمین نیازهای جوانان در مرحله اول برای ازدواج از جمله شغل و مسکن، و همچنین ارائه تسهیلات لازم و تأمین امکانات مورد نیاز برای فرزندآوری می‌تواند ضمن صعودی کردن رشد جمعیت از پیری جامعه جلوگیری کند.

در بوشهر از استانداردها پائین‌تر هستیم

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر در ارتباط با وضعیت نرخ رشد جمعیت در استان بوشهر بیان کرد: در این زمینه از استاندارد بین‌المللی پائین‌تر هستیم و نرخ رشد جمعیت در استان بوشهر کمتر از دو است.

اسکندر پاسالار با بیان اینکه نرخ باروری در استان بوشهر نسبت به میانگین کشوری قدری پایین‌تر است تصریح کرد: اگر نظام سیاست گذاری جمعیتی اصلاح نشود با بحران مواجه خواهیم شد.

وی تصریح کرد: برای حفظ سطح جایگزینی و برای اینکه جمعیت فعلی حفظ شود باید میزان فرزند آوری ۲.۱ باشد و اگر بخواهیم جمعیت رو به رشدی داشته باشیم باید به ۲.۵ برسیم.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر اضافه کرد: در صورتی که رشد جمعیت فعلی کشور به همین منوال پیش برود باید بدانیم در ۲۰ سال آینده از عمه، خاله و عمو خبری نیست که این مسئله علاوه بر کاهش جمعیت کشور، سبب کاهش مهر و محبت و روابط عاطفی در بین خانواده‌ها نیز می‌شود.

نرخ پائین رشد جمعیت در استان بوشهر/ ازدواج و فرزندآوری حمایت شود

لزوم فرهنگ‌سازی برای رشد جمعیت

وی تغییر الگوی باروری و افزایش زمان ازدواج تا فرزندآوری را از آسیب‌های جمعیتی برشمرد و بیان کرد: در گذشته زوجین در سال‌های اول ازدواج اقدام به فرزندآوری می‌کردند ولی در حال حاضر این میزان افزایش یافته است که فرصت فرزندآوری خانواده‌ها را کاهش می‌دهد.

پاسالار با اشاره به هشدارهای پی در پی مقام معظم رهبری در خصوص خطرات و آسیب‌های کاهش رشد جمعیت و حرکت کشور به سمت میان‌سالی و کهنسالی خاطرنشان کرد: گفتمان در حوزه‌های جمعیتی یک وظیفه همگانی است؛ امروز در شرایطی قرار داریم که هر کس باید به سهم خود زمینه و بستر لازم برای رشد جمعیت در کشور را فراهم کند.

وی با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های بسیار مهم در میزان قدرتمندی یک کشور، بحث جمعیت است، گفت: ما باید برای رشد جمعیت در کنار رفع نقاط ضعف کشور در عرصه‌ها و ابعاد مختلف به گفتمان سازی و جریان سازی فرهنگی بپردازیم.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر افزود: امروز به دلایل مختلف بیشتر والدین به سمت تک فرزندی و یا دو فرزندی پیش می‌روند که این موضوع روند افزایش جمعیت کشور را با مشکل مواجه می‌کند.

لزوم تقویت ابزارهای تشویقی

امام جمعه دشتستان روز گذشته در قرارگاه جمعیت این شهرستان داشتن فرزند را زیبایی زندگی عنوان کرد و گفت: بر اساس آیات قرآن کریم و روایات متعدد و معتبر اسلامی، تکثیر اولاد یا افزایش جمعیت در میان مسلمانان، امری است مستحب که به آن سفارش فراوانی شده است.

حجت الاسلام حسن مصلح از آمار سقط جنین ابراز نگرانی کرد و افزود: خداوند متعال در قرآن کریم کشتن فرزندان از ترس عدم تأمین روزی را شدیداً نهی می‌کند و درصدد اعلام عمومی تضمین روزی والدین و فرزندان را ضمانت کرده است.

او اقناع سازی جامعه به وسیله خواص جامعه همچون علما، روحانیون، نخبگان، چهره‌های محبوب علمی و ورزشی، ریش سفیدان را در مسائل جمعیتی تأثیرگذار دانست و اظهار داشت: از کرسی‌های دانشگاه و تریبون مساجد باید در این راستا بهره گرفت.

حجت الاسلام مصلح برجسته سازی اهرم‌های تشویقی ذکر شده در قانون جوانی جمعیت را از دستگاه‌های متولی خواستار شد.

نرخ پائین رشد جمعیت در استان بوشهر/ ازدواج و فرزندآوری حمایت شود

فرماندار دشتستان نیز با بیان اینکه در زمینه جوانی جمعیت باید به صورت عملیاتی اقدام شود اظهار داشت: اگر سیاست‌های جوانی جمعیت را به خوبی اجرا نکنیم در ۲۰ سال آینده با بحران پیری جمعیت مواجه می‌شویم.

احمد بنافی با بیان اینکه باید یک سری اقدامات ایجابی همچون استفاده از تبلیغات مناسب در دستور کار قرار گیرد، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی که وظیفه گفتمان سازی را بر عهده دارند مکلف به آموزش شوند.

پرداخت ۸۰۰ میلیارد ریال تسهیلات فرزندآوری

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر نیز اظهار داشت: تلاش‌های گسترده‌ای به منظور حمایت از افزایش جمعیت و فرزندآوری در استان بوشهر صورت گرفته و طرح‌ها و برنامه‌های متعددی در این زمینه داریم.

رقیه زنگنه نژاد از پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات فرزندآوری در استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: تا نیمه خرداد امسال هزار و ۳۸۴ فقره تسهیلات به منظور حمایت از افزایش جمعیت و فرزندآوری در استان بوشهر پرداخت شده است.

وی جوانی جمعیت و نیروی کار را یکی از عوامل بسیار مهم پیروزی در جنگ تحمیلی و پیشرفت‌های جامعه اسلامی دانست و افزود: حمایت از جوانی جمعیت تنها ترویج فرزند آوری نیست.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری بوشهر اضافه کرد: بلکه اجرای طرح‌های تسهیل ازدواج و ایجاد شرایط مناسب برای اشتغال، مسکن، درمان ناباوری، تربیت فرزند و ارائه یک الگوی زندگی ایران اسلامی نیز ضروری است و تحقق این مهم نیازمند حمایت وزارتخانه‌هایی مرتبط است.

زنگنه‌نژاد بیان داشت: ۱۰ تا ۲۰ سال آینده برای ما بسیار مهم و مؤثر خواهد بود که باید در این قرارگاه در شهرستان‌ها همه ارکان این قرارگاه به‌صورت جهادی و با توان کارکرد و از همه ظرفیت‌های شهرستان مانند ائمه جمعه و جماعات، ریش سفیدان و گروه‌های فعال اجتماعی و جهادی استفاده شود.

انتظار می‌رود مسئولان همانگونه که در همایش‌ها و جلسات محکم و استوار طرح و برنامه می‌دهند و از حمایت و تشویق حرف می‌زنند، در عمل نیز اینگونه عمل کنند.

کد خبر 47067
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار