پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ - Thursday, 28 March 2024
تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
ماسک ها کنار گذاشته شد/ افزایش میزان مراجعه به مراکز درمانی
کرمان - این روزها در هر خانواده کرمانی می توان مواردی از بیماری شبیه به کرونا را مشاهده کرد اما نه در مدارس و دانشگاه ها و نه در ادارات، خبری از استفاده از ماسک نیست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در حالی که در بسیاری از استان‌های کشور وضعیت رنگ بندی کرونا زرد و آبی است همچنان می‌توان در استان کرمان رنگ نارنجی را مشاهده کرد، با وجود کمرنگ شدن اطلاع رسانی در خصوص موارد بیماری کرونا و شهرستان‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند عملاً می‌بینیم که دیگر خبری از جلسات هفتگی ستاد مقابله با کرونا نیز نیست.

از سوی دیگر باید اشاره کنیم که در موج‌های قبلی کرونا استان کرمان بعضاً جزو اولین استان‌هایی بوده که با موج جدید درگیر شده است.

در موج‌های قبلی کرونا استان کرمان بعضاً جزو اولین استان‌هایی بوده که با موج جدید درگیر شده است

شرایط دقیقاً شبیه قبل از وقوع موج هفتم کرونا است و همه دستور العمل ها به فراموشی سپرده شده است اقبال مردم برای تزریق واکسن دز سوم و چهارم نیز در مقایسه با دز اول و دوم روند نزولی قبال توجهی نشان می‌دهد.

ویروس در خانواده‌های کرمانی جولان می‌دهد

اما اگر سری به خانواده‌های کرمانی بزنید در اکثر خانواده می‌توان بیمارانی با علائم شبیه کرونا مشاهده کرد و نکته قابل توجه اینکه نه قرنطینه رعایت می‌شود و نه حساسیت‌های ابتدایی در خصوص کنترل بیماری وجود دارد.

به نظر می‌رسد در آستانه افزایش شیوع مجدد علائم شبیه سرما خوردگی در جامعه هستیم اما نه تنها فاصله گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود بلکه حتی استفاده از ماسک حتی در مراکز پر جمعیتی مانند مدارس نیز انجام نمی‌شود. پای صحبت مسئولان هم می‌نشینیم اکثراً می‌گویند مردم باید بیشتر رعایت کنند.

اگر سری به مدارس شهر کرمان بزنید در بسیاری از مواردی حتی کادر اداری و آموزشی مدرسه نیز از ماسک استفاده نمی‌کنند و هیچ اجباری نیز برای استفاده از ماسک توسط دانش آموزان نیز وجود ندارد.

اگر سری به مدارس شهر کرمان بزنید در بسیاری از مواردی حتی کادر اداری و آموزشی مدرسه نیز از ماسک استفاده نمی‌کنند

اوضاع در دانشگاه‌ها نیز به همین شکل است و در ادارات نیز خبری از فاصله گذاری نیست و سالن‌های ادارات مختلف مملو از جمعیتی است که به دنبال یک امضا ساعت‌ها در اتاق‌های ادارات وقت می‌گذرانند. حتی در بیمارستان‌های کرمان نیز دیگر اجباری به استفاده از ماسک نیست.

مردم در صف‌های طولانی مطب پزشکان

در مقابل اگر سری به مراکز درمانی کرمان بزنید به وضوح صف‌های شلوغ و طولانی را می‌بینید که با علائم تهوع شدید، بدن درد، شکم درد، تب و آب ریزش شدید بینی و چشم مراجعه می‌کنند.

ماسک ها کنار گذاشته شد/ افزایش میزان مراجعه به مراکز درمانی

فاطمه عزیز زاده یکی از افرادی است که دو فرزند خود را به یکی از مراکز درمانی کرمان آورده است که به خبرنگار مهر می‌گوید: فرزندانم را به مدرسه می‌فرستم و هر دو آنها ظرف سه روز درگیر بیماری شدید شدند که شبیه سرماخوردگی شدند.

وی افزود: بی حالی، تب، آب ریزش بینی و تهوع و اسهال به حدی است که آب بدنشان تحلیل رفته است و بی حال شده‌اند، متأسفانه در مدرسه حتی مدیر هم ماسک نمی‌زند و در کلاس درس هم بخش اندکی از دانش آموزان از ماسک استفاده می‌کنند.

وی گفت: بازگشایی مدارس و هر مرکز دیگر باید همراه با رعایت حداقل استانداردهای بهداشتی باشد در غیر این صورت بیماری شیوع می‌یابد و بعد باید بنشینیم و چاره اندیشی کنیم و هزینه بپردازیم.

این شهروند کرمانی گفت: در ابتدای سال تحصیلی گفته شد استفاده از ماسک در مدارس ضروری است اما حالا کادر مدرسه هم ماسک نمی‌زنند و همین افراد الگوی دانش آموزان هستند در نهایت بچه‌ها به بیماری مبتلا می‌شوند.

کرونا تمام شده و نیازی به ماسک نیست!

یکی از کسبه شهر نیز که علائم سرماخوردگی دارد، می‌گوید: کرونا تمام شده و دیگر لزومی به استفاده از ماسک نیست بسیاری از مسئولان هم در جلسات ماسک نمی‌زنند.

وی گفت: الان فصل سرما خوردگی است و عادی است که تعدادی از مردم سرما بخورند به همین دلیل هم همکارانی که علائم دارند همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر یک روز یک نفر در خانه بماند کلی ضرر می‌کند و این وضعیت در دوران شیوع کرونا بود و کسی که به داد ما نرسید الان دیگر نمی‌توانیم برای سرما خوردگی خانه نشین شویم!

اگر یک روز یک نفر در خانه بماند کلی ضرر می‌کند و این وضعیت در دوران شیوع کرونا بود و کسی که به داد ما نرسید الان دیگر نمی‌توانیم برای سرما خوردگی خانه نشین شویم

این وضعیت و استدلال‌ها را می‌توان در ادارات و مدارس، مهدهای کودک و… نیز مشاهده کرد، در همین زمینه با یکی از متخصصان کودکان در کرمان به گفتگو نشستیم، زهرا راهنما در این خصوص گفت: به وضوح می‌توان افزایش میزان مراجعه به مراکز درمانی و مطب‌ها به دلیل علائم شبیه کرونا و یا آنفلوانزا را مشاهده کرد.

وی گفت: این کودکان که اکثراً در مدارس و مهدها که مراکز تجمعی هستند بیمار می‌شوند به راحتی می‌توانند ویروس را به سالمندان نیز منتقل کنند و طی روزهای آینده شاهد یک پیک جدید بیماری خواهیم بود.

عدم استفاده از ماسک موجب شیوع مجدد ویروس شده است

وی عدم استفاده از ماسک را دلیل عمده شیوع بیماری دانست و گفت: علائم بیماری بسیار شبیه آنفلوانزا فصلی است اما عملاً نمی‌توان به سادگی تشخیص داد کرونا شیوع پیدا کرده یا آنفلوانزا است.

وی گفت: بسیاری از بیماران هیچ تست کرونایی هم نمی‌دهند و عملاً همه چیز را به پای سرماخوردگی می‌گذارند، ما توصیه می‌کنیم مردم واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند و عملاً زمان تزریق واکسن نیز شهریور و مهر ماه است و باید زودتر در این خصوص اقدام شود.

افزایش قیمت واکسن آنفلوانزا و مردمی که توان خرید ندارند

وی گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا برای افراد زیر ۱۸ سال باید با مشورت پزشک انجام شود و به مردم توصیه می‌کنیم حتماً از ماسک استفاده کنند.

این در حالی است که قیمت بالای واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها که رقمی بین ۲۲۰ هزار تا ۲۳۰ هزار تومان برای واکسن هلندی و فرانسوی و ۱۴۰ هزار تومان برای واکسن ایرانی است باعث شده بسیاری از مردم در این شرایط اقتصادی تمایلی به تزریق واکسن نداشته باشند و حتی سالمندان و گروه‌های در معرض خطر نیز از تزریق واکسن انصراف می‌دهند.

این در حالی است که تزریق واکسن در سال گذشته برای گروه‌های در معرض خطر با شرایط بسیار سهل تری در مراکز بهداشت انجام می‌شد.

آنفلوانزای فصلی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز در توضیح شیوع علائم بیماری در جامعه می‌گوید: ویروس کرونا همچنان در جامعه وجود دارد اما مطابق با نتایج آزمایش‌هایی که از مراجعه کنندگان انجام می‌شود اکثر این بیماران کرونا ندارند و دچار علائم سرما خوردگی هستند.

محسن بارونی در این خصوص می‌گوید: استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی و مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند در کنترل این بیماری مؤثر باشد.

وی بر استفاده از ماسک تاکید کرد و گفت: مردم باید به صورت جدی استفاده از ماسک را در دستور کار قرار دهند تا به بیماری دچار نشوند.

وی گفت: بیماری که در حال حاضر شایع شده است علائمی مانند سرماخوردگی دارد و مراجعه به پزشک و خودداری از خوددرمانی بسیار ضروری است ۰

باید منتظر بود و دید در روزهای آینده در مقابل موج جدید این بیماری که مشخص نیست آنفلوانزا است یا سویه جدیدی از کرونا مسئولان چه تدبیری در نظر می‌گیرند و آیا استفاده از ماسک را در مراکز تجمعی اجباری می‌کنند یا روند فعلی ادامه می‌یابد.

کد خبر 51486
منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

نظرات بینندگان

تازه ترین اخبار
اخبار منتخب
خارگ
در شهر
انتخابات 1400
سامانه تردد کشتی
سامانه تردد کشتی
سامانه خدمات درمانی
سامانه تردد کشتی
پربازدیدترین اخبار
پربحث ترین اخبار